Destiny 2

Destiny 2

Det første Destiny blev en massiv succes for Bungie og Activision, kan de følge op med en lignende triumf?

For at gøre denne anmeldelse så klar i spyttet og gennemsigtig som menneskeligt mulig, så er der nogle småting vi lige så godt kan få af vejen først. For omtrent en måned siden besøgte jeg Bungies store studie i Seattle, hvor jeg spillede igennem to tredjedele af Destiny 2's kampagne. Jeg så ikke hele pakken, men samlet set indsamlede jeg omtrent 20 timers indtryk af spillet fra den specifikke pressetur. Spillet er nu udkommet, og jeg har brugt omkring 30 timer på at færdiggøre kampagnen, og på at udforske alle de aspekter af spillet jeg ikke nåede at berøre i Seattle. Alt i alt har jeg brugt 50-55 timer på Destiny 2, og jeg føler at det er mere end rigeligt til at diske op med en anmeldelse, og også en karakter.

Præcis det genrebanner som Destiny falder ind under gør det dog svært at gå i detaljerne med hele pakken, og gå i dybden i hver en afkrog af den gigantiske oplevelse. Hovedsageligt skyldes dette at spillet først lige er startet efter slutteksterne er rullet over skærmen, og at verdenen og mængden af indhold vokser over tid. Det ved vi alle, eller, om ikke andet dem der har stiftet bekendtskab med det første spil i serien. Alt imens jeg skriver denne tekst er spillets første Raid endnu ikke aktivt, og Bungie har heller ej tændt for Guided Games-delen. Det indhold som spillet består af i skrivende stund er dog nok, føler jeg, til at passere dom over spillet, men der kommer til at ske en masse i løbet af de næste par uger, som spillere opdager flere hemmeligheder, og flere features tilføjes. Så, er Destiny 2 dine penge værd? Det korte svar? Ja!

Et af de vigtigste aspekter af spillet for mig er den stramme, velinstruerede historie med nuancerede og velbeskrevede karakterer. Eventyr som Mass Effect, Witcher og Metal Gear Solid er blandt mine favoritserier af netop disse grunde. Det første der slog mig da jeg startede med at spille Destiny 2, var historiens imponerende produktionskvalitet. Vi taler altså om timevis af solid dialog, og en følelse af at spillet faktisk har noget på hjerte i denne omgang, noget som det første spil i serien virkelig, virkelig ikke havde. Der findes joke der går sine runder på internettet, der postulerer at Destiny 2's beta havde mere historie og kontekst end hele det første spil, og det er så sandelig da også tilfældet.

Man bliver kastet hovedkuls ind i noget af et rabalder fra start af. Det udkigstårn der har fungeret som epicenter for Jordens forsvarsværker er under angreb. Alt brænder, det regner med tunge, grå dråber og alt føles håbløst. Min lille, allierede robot (spillet af Nolan North) lyder opgivende, og det smitter af. Det hjem jeg har brugt tre år af mit liv på at forsvare bliver forladt, evakueret. Jeg ved at det er meningen at enhver Guardian skal tage dette angreb dybt personligt, og det gør jeg. Det er en fantastisk start på en medrivende kampagne.

Destiny 2
Destiny 2Destiny 2Destiny 2

Jeg lærer umiddelbart lige efter at det er Dominus Ghaul som er bag ødelæggelserne, og lige når tiden endelig kommer til at give ham et velfortjent spark i rumskridtet, kaster han min karakter over kanten og ned i de brændende rester af den sidste bastion for menneskeheden. Bum. Min karakter overlever faldet, og går efterfølgende hvileløst rundt blandt de knuste ruiner af alt hvad vi har arbejdet for. Men her starter missionen, missionen hvor vi rejser på ny, slikker sårene og slår tilbage. Målet med spillets kampagne er netop at stoppe Ghaul med alle midler vi har til rådighed, men det der i virkeligheden imponerer er hvor rig en oplevelse Destiny 2 egentlig er. Der er ægte karakterudvikling her, veludviklede verdener med mange lag og en traditionel historie at følge fra ende til anden. Der er en klar begyndelse, midte og afslutningen, og alle tre manglede i det første spil.

Det er en god kampagne, der indeholder masser af interessante små krumspring hist og her, varierede missioner og masser af fed action. De faste karakterer, såsom den charmerende og karismatiske Cayde-6 (spillet af Nathan Fillion) er tilbage, men vi stifter også bekendtskab med nye ansigter. Den mest prominente nye karakter er nok Hawthorne, som midlertidigt skal sørge for at evakueringen af byen foreløber så problemfrit som muligt. Udvekslingerne imellem alle karaktererne er velkonstruerede og reflekterer hele situationen på effektiv vis. Vanguard-trioen bestående af Zavalla, Ikora og Cayde-6 skal slås med det faktum at deres "Light", altså deres evner, er væk, og dette leder dem til at stille spørgsmålstegn ved hvorfor de overhovedet er Guardians. Det handler om at genopbygge det der er gået tabt, og samtidig finde ud af hvem man er når man ikke har noget tilbage. Jeg nød virkelig de ti timer det tog mig at spille kampagnen til ende, og jeg forlod den sidste mission ganske tilfreds med hele rejsen.

De ekstra karakterer mangler måske en smule kærlighed, men det er en overfladisk klage fra min side i det store billede. Hver planet møder man nemlig én ny karakter der fungerer som den pågældende zones ansvarshavende. På Jorden, i European Dead Zone, er den hudløst ærlige Devrim Key, der sidder i sit klokketårn midt i zonen og pludrer om de forfærdelige begivenheder der har fundet sted, for så at fuldstændig afskrive dem i den efterfølgende sætning. På Nessus stifter man bekendtskab med den kunstige intelligens, Failsafe, som man finder om bord på en ældgammel, menneskeskabt rumfærge. Hun opfører sig ret mærkeligt, og lader til at have udviklet skizofrene træk med tiden, og masser af humor udspiller sig i lyset af dette. På Titan møder vi Sloane, og på Io er det Asher Mir. Fælles for alle disse karakterer er at de håbløst underudvikledede i øjeblikket, og de er slet ikke lige så mindeværdige som jeg havde håbet på. Dog føler jeg mig overbevist om at de vil vokse over tid, når flere missioner og udvidelser er blevet udgivet. Forhåbentlig møder vi dem mere.

Destiny 2
Destiny 2Destiny 2