Metroid: Samus Returns

Metroid: Samus Returns

Håbefulde fans kan ånde lettet op. Samus Returns er Metroid som vi kender det. Hverken mere eller mindre.

Et nyt Metroid Prime er på vej - hurra! Midt i jubelen fra E3-annonceringen sneg et andet, mere aktuelt spil sig dog under radaren: Samus Returns. Spillet er en genfortælling, -skabning, -fortolkning af seriens måske mest oversete kapitel, Return of Samus. Federation Force, en afviger fra seriens kerneformat, fik en lunken modtagelse, men nu gæster den legendariske dusørjæger endelig Nintendos håndholdte spillemaskine.

Det drejer sig naturligvis om de eponyme Metroids, der endnu engang forårsager problemer på en eller anden dødssyg planet uden et rigtigt navn. Samus Aran, sprængfarlig blondine og rumvæsensudrydder extraordinaire er på opgaven. Helt konkret er der fyrre styks af det forbandede kravl som skal blæses i stumper og stykker. Her er dit rumskib, her er din armkanon. Sæt i gang.

Metroid serien, som vi kender og elsker den, har ganske vist ligget i kryosøvn i mange år, men seriens eftermæle er ikke svært at få øje på. Faktisk bugner markedet efterhånden med såkaldte 'metroidvanias', en spilgenre som tager i hvert fald halvdelen af sit navn fra Nintendos serie. Her bliver der typisk lagt vægt på todimensionelle spiloplevelser med knudret banedesign, gradvise karakteropgraderinger og et virvar af hemmeligheder.

Genrens afarter og efterligninger, spil som Hollow Knight, Axiom Verge og Ori and the Blind Forest, står alle i et uomtvisteligt gældsforhold til Metroid serien. Men på trods af den tydelige indflydelse, eller måske netop derfor, har de alle forsøgt at genopfinde genren en smule, vende rundt på konventionerne, sætte deres eget præg på oplevelsen.

Metroid: Samus Returns
Metroid: Samus ReturnsMetroid: Samus Returns

Samus Returns, derimod, har ikke noget at bevise. Åbenbart. Det er en uhyre genkendelig oplevelse fra start til slut. Du behøver end ikke at have spillet originalen - en efterhånden noget stivnakket Game Boy titel - for at kunne foregribe de traditionstunge bevægelser som spillet gennemgår. Samus Returns føles umiskendeligt som et Metroid - navnlig som spillet Super Metroid, men med en moderne omgang lak: pænere grafik, sprudlende effekter og en optimeret styring.

Det behøver bestemt ikke at være en dårlig ting. Super Metroid er en sand evergreen! Og det er et stærkt vidnesbyrd om netop det spils kvaliteter at man, mere end tyve år efter spillets udgivelse, kan lave en næsten nøjagtig kopi som stadig fungerer. Og som faktisk er underholdende at spille. Udviklerne havde fat i noget helt særligt dengang og det har de til dels stadig. Til dels.

Samus Returns, mere end noget andet, er en hyldest til de gode gamle dage. Der er dog ingen ambition om at træde ud af fortidens skygge. Og jeg må indrømme at gensynets glæde aftog hurtigere end forventet. Overraskelsen ved at sidde med et "nyt" Metroid i hænderne blev gradvist erstattet med en skuffelse over spillets formulariske opbygning: De labyrintagtige baner, de talrige egenskabsopgraderinger, de bizarre rumvæsener. Kugleformen, bølgestrålen, superhoppet, laserlassoen og så videre. Oplevelsen er ikke bare genkendelig, den bliver også hurtigt ensformig.

Metroid: Samus Returns
Metroid: Samus ReturnsMetroid: Samus ReturnsMetroid: Samus Returns