Assassin's Creed Origins

Assassin's Creed Origins

Efter mange års intens udvikling er det endelig sket. Assassin's Creed realiserer sit fulde potentiale.

Assassin's Creed. Selvom serien startede for relativt kort tid siden i 2007, så har den, og de designfilosofier den er konstrueret med, en fast plads i enhver gamers korttidshukommelse. Igennem et hav af forskellige kapitler har vi set formularen vokse, og det er gået stærkt. Fra det tredje korstog til den italienske renæssance, fra pirater til amerikanske frihedskæmpere, fra London til Caribien og tilbage igen. Sikke en rejse det har været, og sikke meget forspildt potentiale. For ikke bare er vi blevet introduceret for den ene interessante verden efter den anden, vi har også set dem smuldre, om det så er igennem den ringe tekniske tilstand Assassin's Creed: Unity udkom i, eller den rodede historie vi blev præsenteret for i Assassin's Creed III. Selv darlingen, Assassin's Creed II holder ikke til megen nøgtern analyse, hvis først man går i dybden. Ja, sandheden er at selvom Assassin's Creed har haft charmen, den historiske baggrund, udviklerkræfterne og de skyhøje ambitioner, så er eksperimentet bare aldrig rigtig lykkedes. Vi er kommet tæt på, men vi er aldrig kommet i mål.

Oven på udgivelsen af Assassin's Creed: Syndicate må Ubisoft have været blevet trætte af dette uomtvistelige faktum, at de med denne formular ikke kunne komme længere, at de sad endegyldigt fast i mudderet bestående af deres egen hybris og forfejlet innovation. Der var ikke behov for små tilføjelser hist og her, det var ikke længere muligt bare at slå bulerne ud med en mukkert og bevæge sig mekanisk og metodisk videre til næste års spil. Nej, Ubisoft gjorde noget som der sjældent sker i vores kære spilbranche - de stoppede op, og besluttede sig for at tage det hele tilbage til tegnebrættet. Resultatet er Assassin's Creed Origins, det nok mest ambitiøse stykke software Ubisoft nogensinde har skabt, og selvom spillet narturligvis kan præsentere den hidtil største verden, så er det de fundamentale ændringer i seriens DNA der gør indtryk.

Assassin's Creed Origins
Assassin's Creed OriginsAssassin's Creed OriginsAssassin's Creed Origins

Og her kommer vi traditionelt set til det sted i teksten, hvor vi på dramatisk vis skifter fra ambitiøs introduktion til nøgtern beskrivelse af de bestanddele og delelementer der udgør den helhed der er Assassin's Creed Origins. Det har jeg da så sandelig også i sinde at gøre, men for at bryde med protokollen en kende, så jeg vil også fortælle her fra start af, at Assassin's Creed Origins ikke bare er seriens bedste kapitel til dato, det er også uden tvivl blandt årets bedste spil. Og hvis du tænker over det, så siger det ikke så lidt. Ikke desto mindre er det sandt, om ikke andet for denne anmelder, og det forholder sig netop sådan, fordi Ubisoft turde at smide det hele i skraldespanden og starte forfra. Grunden til at Assassin's Creed Origins er så godt som det er, er fordi det ikke er Assassin's Creed længere, men noget helt andet.

Ja, så kan vi starte. Nu ved du hvor vi er på vej hen, du kender destinationen, og nu mangler vi bare at sætte ord på rejsen.

Og hvilket bedre sted at starte end med verdenen. Traditionelt set er det jo via verdenen, tidsperioden og de historiske karakterer at vi primært bedømmer Assassin's Creed-spil, og dette har trods alt ikke ændret sig. Assassin's Creed Origins ændrer nemlig hele sin struktur, sin formular, sit fundament, ved at invitere spillere tilbage til begyndelsen. Til begyndelsen af Assassin-broderskabet. Og der er vist intet bedre sted at lade denne fødsel udspille sig, end der hvor den moderne civilisation begyndte, det gamle Egypten. Ubisoft har tidligere brystet sig med at have skabt noget tilsvarende "hele" landet, og de blev mødt med harme og hån, men beskuer man de mange provinser der udgør denne gigantiske verden, så er man tilbøjelig til at tro dem. Spillets verden strækker sig fra storslåede, mangefacetterede handelsbyer som Memphis og Alexandria til sprudlende, levende oaser i Faiyum og fra gigantiske ørkener til udkanten af de store verdenshave. I denne verden finder du mennesker fra hele verden, handelsposter, fjendtlige fæstninger, store paladser, mørke templer, krokodille-infesterede floder, mystiske pyramider, skjulte gravkamre, masser af papyrusser med ny viden og alt du kan forestille dig derimellem. Ligesom The Witcher 3: Wild Hunt føles verdenen håndlavet, den føles designet, og hver en afkrog gemmer på noget der er værd at udforske. Sjældent har en åben verden der antager sådan en anseelig størrelse føltes så dyb. Ubisoft har aldrig gjort det bedre.

Assassin's Creed Origins

Men, netop det med størrelsen har vi vist alle hørt. For udviklere har det med at fortælle hvor stor en verden er, og benytte imponerende parametre og metrik i den forbindelse, men sjældent fortæller de hvad man egentlig skal foretage sig i den. Det vage begreb, "indholdsmængde" bliver ofte misbrugt, og det har Ubisoft nærmest været verdensmestre i, særligt i Ghost Recon: Wildlands der gav os en gigantisk sandkasse med en mærkværdigt lille mængde varieret indhold at opleve. Frygt dog ej, for det er så sandelig ikke tilfældet i Assassin's Creed Origins. For hele mentaliteten omkring at starte fuldstændig forfra går også igen i de opgaver, og den indholdsstruktur som de smarte hoveder bag Origins har implementeret. Egypten er fyldt til randen med opgaver, men ikke bare hvilke som helst opgaver - nej, interessante opgaver. Variation er kerneordet her, og på tværs af de mange provinser finder du et hav af forskellige ting at foretage dig, der alle er din tid værd. De traditionelle udsigtspunkter vender tilbage, men er ikke nødvendige for at udforske og udvide kortet (tak for det). Derudover er der naturligvis et hav af sidemissioner, hvoraf nogle faktisk foregår i flere led i takt med andre rollespil, men dem kommer vi til senere. Der er nyt grej at finde og opgradere, dyr at jage, gravkamre at udforske, fjendtlige fæstninger at indtage, materialer at stjæle, minispil at deltage i og naturligvis masser af samleobjekter. Faktisk opfører Assassin's Creed Origins sig mere som et traditionelt rollespil end et action-eventyr, og det skal vise sig at være blandt spillets mest definerende karaktertræk, og dets ultimative styrke.

Assassin's Creed Origins
Assassin's Creed OriginsAssassin's Creed Origins
Assassin's Creed Origins