Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /

The Elder Scrolls V: Skyrim

Vi anmelder The Elder Scrolls V: Skyrim på Switch

Skyrim lader til at være spillet der skal leve for evigt, for nu udkommer det på endnu en platform. Fungerer det dog på Nintendos hybridkonsol?

Efteråret er over os og Bethesda står klar med endnu en udgivelse til Nintendo Switch. Denne gang drejer det sig om en titel af legendariske proportioner: Skyrim! Lev et andet liv, i en anden verden - derhjemme eller på farten. Det folkekære rollespil har seks år på bagen, solgt millioner af eksemplarer og vundet utallige priser. Heriblandt den eftertragtede præmie for "Flest genudgivelser på kortest tid" som jeg lige har fundet på. Skyrim var også et af de første spil som blev fremvist ved den årgamle annoncering af Switch - ventetiden har været lang, men nu er dragen endelig landet.

Findes der mon stadig mennesker på denne jord som ikke kender til Skyrim? Mennesker som ikke har kuldkastet deres timelig eksistens, med alle dens trængsler og genvordigheder, til fordel for en mindre livstid i en eventyrverden med fæle drager, højtråbende vikinger og karrierebremsende knæskader? Det er svært at tro. Sidste år blev en ny generation af konsoller introduceret til spillet i en opdateret udgave. En VR-version lurer også lige om hjørnet. Med denne udgivelse er det dog ikke løftet om skarpere grafik eller større indlevelse som lokker: det er drømmen om en kolossal spilverden i lommeformat.

Inden vi når så vidt, så fortjener de uindviede en kort præsentation. Skyrim er et omfangsrigt rollespil af den slags hvor spilleren sammenstrikker sin egen karakter, for så at traske land og rige rundt på jagt efter skatte, uhyrer eller eventyr. Efter en længere introduktion, der blandt andet involverer en søvndyssende tur i hestevogn og et belejligt møde med en drage, står én ting klart: du er den dragefødte, valgt af skæbnen til at råbe om kap med de skællede fabeldyr. Hvad end du er et tyvagtigt kattemenneske eller en spidsøret troldkarl, så hviler verden på dine skuldre. Afklar dig med det, Dovahkiin.

Som den udvalgte tilfalder det naturligvis spilleren at nedkæmpe den største og styggeste af dragerne og samtidig afvikle den borgerkrig som hærger Skyrim. Det tilfalder også spilleren at være stikirenddreng for ligegyldige kroejere eller at fylde sine lommer med så mange ostehjul, at benene til sidst giver efter. Det er altså småt med retningslinjerne, for at sige det mildt. Der er selvfølgelig tonsvis af missioner at give sig i kast med samt en overordnet hovedfortælling som præsenterer de vigtigste områder og aspekter af spillet. Men vigtigst af alt er den suveræne følelse af frihed til at udforske og opdage i eget tempo.

The Elder Scrolls V: Skyrim
The Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: Skyrim

Der gemmer sig mange, mange timers indhold i spillet, der desuden bliver komplimenteret yderligere af et par fuldfede udvidelsespakker. De traditionelle rollespilsystemer er mindre rigide end i tidligere spil af samme serie, så der er rig mulighed for både at lege og eksperimentere. I Skyrim er tiden måske i virkeligheden den største begrænsning. Hvis du bruger timer nok på spillet, ja så er der ikke noget i vejen for at blive en legendarisk krigersmed, med perfekt kendskab til alkymi, bueskydning og samtlige trolddomskunster. Lev ét liv? Hvorfor ikke dem alle sammen på én gang?

Bethesda har skabt en verden som man kan blive ved med at vende tilbage til. Den er fyldt med tekniske knaster og flere af spillets systemer er ikke nødvendigvis ældet med ynde. Der er en karakteristisk stivhed som gennemsyrer brugerflade, animationer og kampsystem. Men magien og følelsen af ubetinget frihed til at skabe sit eget eventyr, står lige så stærkt i dag som dengang. Det er dog ikke meget mere end et år siden at spillet blev udgivet sidst og gensynet er derfor ikke helt så ømt som man kunne tænke sig. Personligt har jeg en stærk fornemmelse af at have spillet de første timer af Skyrim alt for mange gange efterhånden.

The Elder Scrolls V: Skyrim