Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Final Fantasy XV

Final Fantasy XV: Episode Ignis

Den sidste af de fire kammerater, Ignis, får endelig sin egen episode, og den er klart den bedste. Andreas anmelder...

TwitterRedditGoogle-Plus

Siden udgivelsen i 2016 har vi fået en forglemmelig udvidelse i form af Episode Gladiolus, en udmærket indsats fra Episode Prompto, en middelmådig multiplayer oplevelse med Comrades og en forkastelig Assassin's Creed-inkludering. Final Fantasy XV har altså gennemsnitligt, udover Episode Prompto, kun leveret halvlunkne oplevelser. Mine forventinger til Episode: Ignis har derfor mildest talt været i den mere ambivalente ende af skalaen. Ville Square Enix lukke året med et brag, eller ville det være i samme kategori som Episode Gladiolus og Comrades?

Heldigvis kan jeg meddele, at Episode Ignis lukker og slukker 2017 med et brag! Men for at forstå episodens signifikans og excellens, så skal vi spole tiden tilbage til den oprindelige reannonceringstrailer fra 2013. Jublen ville netop ingen ende tage, da Tetsuya Nomura afslørede Final Fantasy versus XIII som Final Fantasy XV. Traileren for spillet var fænomenalt sat sammen, med hovedpersonerne Noctis og co. i kamp mod det onde imperium og magiske væsener i en fantasy-version af Venedig. Det var af denne grund en ligeså stor skuffelse, da den nyindsatte instruktør Hajime Tabata bragte nyheden om, at denne scene ikke længere var med, og i stedet ville vi få filmen Kingsglaive: Final Fantasy XV - som anmeldere verden over var enige om, ikke ligefrem var den store filmiske oplevelse. Men med Episode Ignis råder Square Enix endelig bod på denne beslutning, og giver os en oplevelse lignende det som vi havde ventet på.

Final Fantasy XV
Final Fantasy XVFinal Fantasy XVFinal Fantasy XV

Uden at gå for meget ned i spoiler-territorie foregår Episode Ignis i kølvandet på kong Noctis' kamp mod den store Leviathan-drage i byen Altissia. Både Noctis og Lunafreya er fanget bevidstløse på en platform i havet, alt imens imperiet ankommer og ender i konflikt med den lokale befolkning og guden Titan. Kaos hersker over det hele, og vores altid trofaste chocobros Ignis, Gladiolus og Prompto har derfor den svære opgave at redde Noctis samt drive de invaderende tropper ud af Altissia. Men inden de når noget som helst, seperarer en eksplosion Ignis fra sine venner, og det bliver spillerens opgave at finde vej til Noctis og bringe ham i sikkerhed. Dette er den overordnede præmis i Episode Ignis, som med tre forskellige slutninger (en kanon og to alternative muligheder) og stor bevægelsesmæssig frihed strækker sig over godt to timers spilletid.

For tilbagevendende fans er det et fantastisk gensyn at se mere fra den store konflikt imellem guder og ondt imperie udfolde sig mere end den korte godbid vi fik tilbage i hovedspillet med kampen mod Leviathan. Og netop på historiefronten gør Episode Ignis mere end at udfylde et behov for at spille en del af spillet, som vi troede var væk. Alle tidligere karakterer får et ekstra lag personlighed og mere emotionel dybde, hvor specielt Lunafreyas bror Ravus får en ordentlig, tiltrængt dosis karakterudvikling. Derudover er der nye flashback-baserede mellemsekvenser, som kaster et emotionelt blik på den broderskabelige relation imellem Ignis og Noctis, hvilket giver deres forhold et ekstra lag når der tænkes tilbage på hovedhistorien i Final Fantasy XV. Atter en gang skiller skurken Ardyn sig dog ud i mængden, og stjæler opmærksomheden hver eneste gang han træder ind på scenen.

Final Fantasy XV
Final Fantasy XVFinal Fantasy XV