Dragon Quest Builders

Vi anmelder Dragon Quest Builders på Switch

Et spilkoncept der er som skabt til sofahygge, og et meget passende spil til de håndholdte udfoldelser på Nintendo Switch.

Hvad blev der egentlig nogensinde af hyggen?

I gamle dage var salgstalen for fjernsyns- og videospil at man kunne hygge sig med sine venner og familie foran skærmen. Nu om dage virker det mest af alt som en hobby for en en-mandshær af vrede teenagere, hvor hyggen om en fælles spiller er erstattet med tyk ironi og en konkurrence om hvem der har de smarteste fornærmelser. Som en følsom fyr der snart runder de 30, gør det mig en anelse bedrøvet. Mit konkurrence-gen er dalet ufatteligt mange grader siden jeg stoppede med at spille Hearthstone (mit temperament er også blevet mere stilfærdigt), så det med at skulle være bedre end min næste (eller måske ligefrem den bedste), ligger fjernt fra min virkelighed.

Ikke sagt at det ikke er ønskværdigt! Er man sportsperson, og gør sin levevej på konkurrences hårde gader og stræder, så er der ingen vej uden om at sproget og opførslen bliver fokuseret på numero uno. Dog når man hører nyheder fra diverse eSports-arrangementer om flittig racisme, sexisme, ja, endda anklager om voldtægt, så bliver man træt i hovedet, og ærgerlig til mode. Hvad har alt det her med Dragon Quest Builders at gøre, er spørgsmålet så? Jo, Dragon Quest Builders er en moderne antitese til den mere ufine konkurrencetilgang og underlødige versus-metodik der hober sig op i flere og flere spil. Det er kort sagt en af de hyggeligste, mest afslappede singleplayeroplevelser du kunne ønske dig. Og nu er denne oplevelse tilmed landet på Switch, verdens hyggeligste konsol.

Dragon Quest Builders
Dragon Quest BuildersDragon Quest Builders

Sikke dog en selvhøjtidelig bonderøv, hører jeg nogen mugge i det fjerne. Dog er hele smøren nødvendig for at forstå spillets tilgang til sine mekanikker på. Måske er det pædagogen i mig der bliver for betaget, men Dragon Quest Builders gør et strålende job i at invitere sine spillere ind, give dem nogle redskaber, og så ellers skubbe bag på for at spilleren selv skal udfolde sin kreativitet. Som følge af navnet, er Builders nemlig et skud på stammen i sandkasse-genren med stort fokus på at bygge. Du indhenter selv jord-, sten-, strå- og træblokke, og giver dig så ellers i kast med at bygge små byer, redde fortabte folk på din vej, og nedlægge en masse monstre, rundt omkring i kontinentet Alefgard. Dette for at genopbygge hvad der blev tabt til den mægtige, og meget ondskabsfulde, Dragonlord. Er du hjemmevant i Dragon Quest-serien, vil en del af dette lyde bekendt - Builders bygger på præmissen om at helten fra det allerførste spil, tog imod den onde drageherskers tilbud om at dele verdensherredømmet mellem sig, i stedet for at sætte en stopper for dennes hærgen.

Her skal ikke falde en reference til Minecraft, da Dragon Quest Builders læner sig langt mere op af spil som ActRaiser eller Dark Cloud, hvis nogen overhovedet kan huske de spil. Desuden er områderne man bevæger sig rundt i, ikke tilfældigt og processuelt genererede som i Mojangs bestseller. Man kommer dog ikke udenom at alting er firkantet. Runde træer bliver til firkantede blokke, byerne der skal genopbygges er firkantede, og alting er dimensioneret og afmålt firkantet. Dog er personerne, og dem er der mange af, både runde af bygning og af natur. De har en nuttet chibi præsentation, til fordel for en allerede ret farverig verden. En af styrkerne ved Dragon Quest Builders er netop rollelisten, da hele pointen med den guddommelige mission man bliver sat til som spiller, er at samle Alefgards spredte befolkning, og vise dem evnen til at bygge - en evne der forsvandt med drageherskerens triumf. Det nødvendiggør en masse alsidige karakterer, så du ikke fanges i et tætbefolket tomrum af mekaniske landsbyfolk. Bevares, vi taler ikke om karakterisering af dybeste skuffe, men hver fremtidig indbygger har trods alt deres små finurligheder og det er, med fare for at gentage mig selv, enormt hyggeligt. Det giver Builders en vis charme, da personerne ikke er så frygtelig selvhøjtidelige. Advarsel til puritanere: den fjerde væg bliver brudt.

Disse personer hjælper spilleren i gang med at indsamle arbejdstegninger, og sender spilleren på forskellige missioner til fordel for den hovedbase man nu en gang har. Derudover kan samtlige biroller også armeres til kamp mod de horder af monstre der uanset hvad, vil forsøge at smadre din by i etaper. Et andet element i Dragon Quest Builders, udover genopbygningsdelen, er nemlig kamp. Hvis ikke du bygger, så slås du højst sandsynligt. Du kommer til at slås rigtig meget endda. Desværre er kampsystemet temmelig kluntet og kedeligt. Selvom du stille og roligt låser op for nye teknikker, som for eksempel et hvirvelvinds-angreb, er nærkamp ikke meget andet end at hamre løs på slag-knappen indtil din modstander krepere. Der er ikke mange muligheder for at undvige eller på anden vis involvere sig. Jo, du kan kaste med ting, men det er bare så rudimentært. Kamp bliver mere et irritationsmoment, end en oplevelse. På den anden side, nu hedder spillet trods alt Dragon Quest Builders, ikke Dragon Quest Fighters.

Apropos det at bygge, selvom mekanikkerne er implementeret virkelig fint, så er progressionen i den måde du opdager nye ting at bygge strengt lineær. I spil som Terraria og Minecraft var der teknisk set mulighed for at bygge hvad end man ville fra starten af, men i Dragon Quest Builders skal du først finde materialet, så få guddommelig inspiration (eller få en opskrift tildelt af dine frænder), og så kan du bygge hvad end du nu opdagede. Et godt eksempel, er ovnen og den store hammer. Disse to ting hænger uløseligt sammen, men kan kun komme i takt med en teleporterings-anordning og to tildelte missioner. Uanset hvor meget du udforsker selv, kan det ikke lade sig gøre at snuble over disse. Jeg kunne i hvert fald ikke få fat i dem på egen hånd. Det er en lidt ærgerlig vinkel på et spil, der tilbyder en så rig verden. Der synes en vis dissonans mellem at Builders ligger op til at du skal ud og redde Alefgard, genopbygge byerne, og besejre drageherskeren, men egentlig kun i den her bestemte retning.

Dragon Quest Builders
Dragon Quest BuildersDragon Quest BuildersDragon Quest Builders

Det overvejende spilkoncept låner sig også til en vis ensformighed, og det gør sig også gældende i Dragon Quest Builders. Der er ingen vej uden om det. Det vægtes op af muligheden for at være aldeles kreativ, men det bliver til meget samling, meget byggen, og meget placering, og så gentag. Her kommer muligheden for håndholdt dejligt til afveksling. En vis ensformighed fik jeg i hvert fald afvejet ved at kunne slænge mig i min sofa, med min grimme kat ved min side, og samle store sten som jeg kunne bygge borgmure af. Som sagt, det bliver enormt hyggeligt. En mindre anke ved Dragon Quest Builders på Switch er at styringen er lidt akavet, når bevægelse foregår på venstre pind og adgang til udstyr foregår på piletasterne nedenunder. Det gør det enormt akavet at være aktivt kæmpende, hvis man pludselig er omringet af skeletter.

Hvad man kan diskutere med lidt større armbevægelser, er om prisen er retfærdig. Spillet udkom originalt i 2016 - starten af Januar måned, for at være helt præcis - og på to år menes det åbenbart fra Square Enixes side, at Builders stadig er en stor titel der skal sælges til næsten fuld pris. Mener jeg det? Bestemt ikke. Jeg mener ikke engang at det er en lille smule retfærdigt. 399 kroner for den digitale udgave, 449 kroner for den fysiske udgave, bum. Det grænser til bondefangeri, når det roligt nedskrives at et spil med to år på bagen, hvis eneste nye pudsning er, at det er blevet overført til Switch, kan sælges som en ny, stor udgivelse. Ikke blot sætter det selve spillet i et lidt uheldigt lys, men det skraber også til den gamle sang om, at Square Enix lidt er nogle stramme gniere. Nok er det efterhånden bekendt fakta at spil ikke bliver billigere (og højst sandsynligt går det kun én vej, og det er op), men det handler om en vis forretningsetik, når Builders alligevel ikke er så revolutionerende som det er. Det er godt, men ikke en kvalitetstornado der blæser alle andre væk.

Spillet i sig selv passer enormt godt på den lille skærm, da der ikke er forstyrrende elementer eller overflødigt på grænsefladen. Tilsluttet til fjernsynet, bliver det en anelse for opskaleret for min smag - ikke noget jeg har oplevet med andre spil på Switch - teksturerne er en anelse for pixeleret. Jeg oplevede dog ingen fejl og mangler udover i denne overførsel. I opsummerings bløde lys, er Dragon Quest Builders på Switch perfekt til en dansk regnvejrsdag, som sofahygge, i pejsens skær. Eller en lang togrejse fra Slagelse til København - til trods for at kampsystemet lidt er en sur pligt. Har man hang til en rar kombination af udforskning og byplanlægning, er Dragon Quest Builders i hvert fald spillet for dig.

6 / 10
+
Friskt og farverigt, fejlfri overførsel til Switch, enormt hyggeligt, fordrer kreativitet, rar grafikstil