Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Dragon Quest Builders

Vi anmelder Dragon Quest Builders på Switch

Et spilkoncept der er som skabt til sofahygge, og et meget passende spil til de håndholdte udfoldelser på Nintendo Switch.

TwitterRedditGoogle-Plus

Hvad blev der egentlig nogensinde af hyggen?

I gamle dage var salgstalen for fjernsyns- og videospil at man kunne hygge sig med sine venner og familie foran skærmen. Nu om dage virker det mest af alt som en hobby for en en-mandshær af vrede teenagere, hvor hyggen om en fælles spiller er erstattet med tyk ironi og en konkurrence om hvem der har de smarteste fornærmelser. Som en følsom fyr der snart runder de 30, gør det mig en anelse bedrøvet. Mit konkurrence-gen er dalet ufatteligt mange grader siden jeg stoppede med at spille Hearthstone (mit temperament er også blevet mere stilfærdigt), så det med at skulle være bedre end min næste (eller måske ligefrem den bedste), ligger fjernt fra min virkelighed.

Ikke sagt at det ikke er ønskværdigt! Er man sportsperson, og gør sin levevej på konkurrences hårde gader og stræder, så er der ingen vej uden om at sproget og opførslen bliver fokuseret på numero uno. Dog når man hører nyheder fra diverse eSports-arrangementer om flittig racisme, sexisme, ja, endda anklager om voldtægt, så bliver man træt i hovedet, og ærgerlig til mode. Hvad har alt det her med Dragon Quest Builders at gøre, er spørgsmålet så? Jo, Dragon Quest Builders er en moderne antitese til den mere ufine konkurrencetilgang og underlødige versus-metodik der hober sig op i flere og flere spil. Det er kort sagt en af de hyggeligste, mest afslappede singleplayeroplevelser du kunne ønske dig. Og nu er denne oplevelse tilmed landet på Switch, verdens hyggeligste konsol.

Dragon Quest Builders
Dragon Quest BuildersDragon Quest Builders

Sikke dog en selvhøjtidelig bonderøv, hører jeg nogen mugge i det fjerne. Dog er hele smøren nødvendig for at forstå spillets tilgang til sine mekanikker på. Måske er det pædagogen i mig der bliver for betaget, men Dragon Quest Builders gør et strålende job i at invitere sine spillere ind, give dem nogle redskaber, og så ellers skubbe bag på for at spilleren selv skal udfolde sin kreativitet. Som følge af navnet, er Builders nemlig et skud på stammen i sandkasse-genren med stort fokus på at bygge. Du indhenter selv jord-, sten-, strå- og træblokke, og giver dig så ellers i kast med at bygge små byer, redde fortabte folk på din vej, og nedlægge en masse monstre, rundt omkring i kontinentet Alefgard. Dette for at genopbygge hvad der blev tabt til den mægtige, og meget ondskabsfulde, Dragonlord. Er du hjemmevant i Dragon Quest-serien, vil en del af dette lyde bekendt - Builders bygger på præmissen om at helten fra det allerførste spil, tog imod den onde drageherskers tilbud om at dele verdensherredømmet mellem sig, i stedet for at sætte en stopper for dennes hærgen.

Her skal ikke falde en reference til Minecraft, da Dragon Quest Builders læner sig langt mere op af spil som ActRaiser eller Dark Cloud, hvis nogen overhovedet kan huske de spil. Desuden er områderne man bevæger sig rundt i, ikke tilfældigt og processuelt genererede som i Mojangs bestseller. Man kommer dog ikke udenom at alting er firkantet. Runde træer bliver til firkantede blokke, byerne der skal genopbygges er firkantede, og alting er dimensioneret og afmålt firkantet. Dog er personerne, og dem er der mange af, både runde af bygning og af natur. De har en nuttet chibi præsentation, til fordel for en allerede ret farverig verden. En af styrkerne ved Dragon Quest Builders er netop rollelisten, da hele pointen med den guddommelige mission man bliver sat til som spiller, er at samle Alefgards spredte befolkning, og vise dem evnen til at bygge - en evne der forsvandt med drageherskerens triumf. Det nødvendiggør en masse alsidige karakterer, så du ikke fanges i et tætbefolket tomrum af mekaniske landsbyfolk. Bevares, vi taler ikke om karakterisering af dybeste skuffe, men hver fremtidig indbygger har trods alt deres små finurligheder og det er, med fare for at gentage mig selv, enormt hyggeligt. Det giver Builders en vis charme, da personerne ikke er så frygtelig selvhøjtidelige. Advarsel til puritanere: den fjerde væg bliver brudt.

Dragon Quest Builders
Dragon Quest BuildersDragon Quest BuildersDragon Quest Builders