Immortal Redneck

Immortal Redneck

Claus har åbnet pyramiden, og begiver sig ind for at se præcis hvor godt Cremas skydespil egentlig er.

Jeg elsker den spiltype der populært kaldes "Rogue-likes". Det vil sige et spil, som har tilfældigt genererede baner, og som man derfor kan spille igen og igen, både på grund af tilfældigheden, men også fordi at visse systemer bibeholder progressionen. Eksempler på denne slags spil er Binding of Isaac, Enter the Gungeon og Spelunky. Så det var med store forventninger, at Immortal Redneck skulle anmeldes. Immortal Redneck, er et Rogue-like i bedste stil, men det er også et hæsblæsende førstepersonsskydespil, som også har en del rollespilselementer, men mere om det senere. Jeg anmeldte spillet på PlayStation 4, men spillet kan også fås på Xbox One og PC.

Først og fremmest er der ingen historie. Den korte intro man får, viser en såkaldte "redneck", altså en sterotyp landlig karakter som oftest forbindes med USA, som af en eller anden grund kører dune buggy i Ægyptens ørken. Han falder af maskinen, og bliver dækket af sand, hvorefter han vågner, og er blevet en mumie. Han tænker; "sikke noget", og spæner ind i én af tre pyramider, for at finde ud af hvad der foregår, som man nu gør som mumie. Vores helt siger engang imellem nogle korte one-liners, men ud over det er det ikke interessant på nogen måde, om ikke andet narrativt. Så leder man efter en god og dyb historie, så vil jeg anbefale alt andet en Immortal Redneck. Det er også helt i orden, for Immortal Rednecks virkelige styrke ligger i dets gameplay.

Immortal Redneck er nemlig rigtig sjovt at spille. De førnævnte spilelementer supplerer hinanden fantastisk, og med en så mekanisk oplevelse som denne, er det også altafgørende. Jeg vil nævne de tre spiltyper, og hvordan de supplerer hinanden, for ligesom at give en ide om hvorledes de samlet skaber en fantastisk helhed. Først skal FPS-delen nævnes, da man jo modsat så mange andre spil i genren ser spilverdenen med redneck-karakterens øjne. Selve FPS-mekanikkerne er utroligt underholdende, og man føler sig hensat til et dedikeret FPS-spil, som i gamle dage. Det føles virkeligt tilfredsstillende at skyde de mange monstre, som pyramiden indeholder. Man løber rundt, og undviger projektiler og nærkampsmonstre, mens man tømmer sit gevær ind i maven på de der trælse røde monstre, som altid giver en problemer. Når alt er dødt, går man så videre til næste rum, og gentager indtil man har arbejdet sig højere og højere op i pyramiden. På en måde fremstår det lidt om en Dungeon Crawler-udgave af Doom...

Immortal Redneck
Immortal RedneckImmortal RedneckImmortal Redneck

Det der så skaber variation, er at spillet har papyrusruller, som giver en enten gode eller dårlige evner og fordele. Disse er tilfældige, og kan derfor forandre ens spil meget fra gang til gang. Derudover bliver de tre våben man starter med hurtigt skiftet ud med nye våben, som dropper fra kister og nogle gange fra monstrene. Der er forskel på at rende med en lille pistol, i forhold til en AK-47, som kan skyde 20 projektiler afsted i sekundet, selvfølgelig. Dette gør spillet komplet uforudsigeligt, og jeg må indrømme, at jeg har haft nogle virkelig sjove oplevelser baseret på hvilke våben jeg har båret. Det giver en uforudsigelighed.

Det sjove stopper dog ikke der, for monstrene og kisterne dropper guld, som man så kan opgradere sin karakter med. Udenfor pyramiderne er der nemlig en oase, hvor man kan gøre sin redneck bedre til at give skade, til at hele sine sår, hoppe, og så videre. Disse opgraderinger er små fra gang til gang, men efter et par gange kan man mærke, at man bliver mere og mere stærk. Dette gør at man hele tiden føler sig motiveret til at lige tage en tur mere i pyramiden. I dette opgraderingstræ kan man så også låse op for andre ægyptiske guder, som alle har evner som karakteren ikke besidder. Man kan nemlig aktivere en speciel evne med nogle sekunders mellemrum, som gør en ekstra stærk. Man kan, i ca. 30 sekunder, skyde og lade sine våben 50% hurtigere, og så bliver en pistol pludselig til et maskingevær, indtil de 30 sekunder udløber. De andre guder har evner som udødelighed og skjolde blandt andet, og de spiller helt anderledes alle sammen.

Et par etager oppe i pyramiden, render man så ind i en boss som skal klares inden man kan komme op på den lidt højere og sværere næste etage. Disse boss-kampe er lidt ensformige, da det er den sammen boss lige meget hvad.

Grafikken er ikke noget at råbe hurra for på PS4'eren. Der er ikke noget galt med den, men den er lidt flad at se på. Specielt sammenlignet med hvordan spillet ser ud på PC, så det er lidt synd. Det skal dog nævnes, at spillet kører glimrende, og med en god billedhastighed, og jeg tænker det er det vigtigste i et sådant spil. Monstrene er glimrende lavet, og nogle er baseret på ægyptisk mytologi, mens andre er fri fantasi. Der er dog et problem med disse monstre, og det er at de bliver gentaget på alle etager i den første pyramide. Det kan godt føles lidt ensformigt at skyde de akkurat samme monstre igen og igen. Heldigvis er det andre monstre man finder i pyramide nummer to, når man får låst op for den, så problemet er ikke så stort i længden. Derudover, bliver de våben man kan finde i pyramide nummer to en del af våbenarsenalet i pyramide nummer et, efter den er gennemført. Dette gør det mere spændende at gentage den første pyramide igen, så man kan tjene penge op til at opgradere sin helt.

Immortal Redneck

De tre pyramider har sine egne temaer, og ser forskellige ud fra hinanden, så man ikke føler man løber rundt i de samme kedelige rum. Jeg tror udviklerne fra Crema har vidst at det kunne blive et problem, og har sat alt ind for at variere æstetikken af pyramiderne.

Lydsiden er også fin, men ikke noget at råbe hurra for. Våbnene lyder godt og lydeffekterne er dejligt tunge når man skyder. Musikken er dog ret ensformig, men hjælper spillere med at vide når man har klaret et rum, ved at spille en speciel melodi, når alt er udryddet.

Så alt i alt, vil jeg anbefale Immortal Redneck til alle som elsker de tre genrer, jeg har nævnt, men også til dem der ikke har prøvet dem, for det her spil kan gøre en afhængig, med dets miskmask af gameplay-former. Men pas på! Spillet kan godt stjæle mange timer fra ens liv, jeg er et glimrende eksempel på dette.

9 / 10
+
Glimrende gameplay, store variation hver gang, solid lyd, opfindsom grafik.