Warhammer: Vermintide 2

Warhammer: Vermintide 2

Middelalderligt skydespil med blankvåben, Left 4 Dead i et fantasy-univers - Vermintide 2 er sjovt, men også et nichespil
 for et bestemt publikum.

Skip

Svenske Fatshark fik overraskende meget success med deres første spil, Warhammer: The End Times - Vermintide, et Left 4 Dead-inspireret kooperativt spil, hvor man kæmper i som et hold på fire mand mod store mængder af fjender i Warhammer-universet, det vil altså sige middelalder tilsat en fornuftig omgang magi, død og ulykke, hvilket også forklarer dine hovedfjender, Skaven, en race af massive rottemennesker, hvis primære formål ikke er helt de samme som dine egne.

Den formular fortsætter i Warhammer: Vermintide 2, her starter man med en af nyere tids absolut bedre tutorials, hvor man ganske vist er blevet fanget, men både introduceres for den basale styring, såvel som den narrative opsætning, hvor Skaven har allieret sig med Chaos. Disse ubehagelige, semi-muterede krigere kommer fra nord, og sammen forsøger de at lave en slags portal, så man nemt kan transportere sine krigere direkte ind i hjertet af det menneskeimperie man som spiller har til opgave at beskytte. Vores helte slipper naturligvis helskinnet ud derfra, eneste minus er at denne intromission skal spilles igen hvis man vælger at spille fra en anden computer.

For at forhindre menneskehedens udslettelse vælger man imellem fem klasser, der så igen kan låse op for yderligere tre underklasser. Det er fint med noget variation, og det er uden at det går helt amok og bliver uoverskueligt - vi ønsker variationen og alsidigheden, men det skal jo heller ikke være for meget.

I modsætning til det første Vermintide er det ikke længere spilleren, men den enkelte karakter der optjener erfaringspoint, præcis som man kender det fra Diablo III. Det giver en masse muligheder for at spille sine karakterer op, men det gør også for at man udforsker klasserne mere, og får noget udfordring på den konto også.

Warhammer: Vermintide 2
Warhammer: Vermintide 2Warhammer: Vermintide 2Warhammer: Vermintide 2

Og så kommer vi til det primære gameplay, mekanikkerne, der hvor det første spil formåede at triumfere og derigennem hive millioner af spillere med, og hvor efterfølgeren virkelig nu skal skinne. Vi kommer lidt skidt fra start, for der er desværre ikke rigtig en singleplayer-del - det havde ellers været fantastisk. I stedet så bliver man smidt ud i missioner sammen med tre andre, og skal så både slå ihjel og overleve i en ret brutal og mørk middelalderverden, hvor der ganske vist er mulighed for at holde afstand med både magi og skydevåben, men hvor systemerne er langt mere orienteret mod nærkamp med økser og sværd. Der er ikke nogen præsteklasse eller lignende, så det er ikke bare lige sådan at have en healer med. Så rosenrød ser virkeligheden ikke ud i Warhammer: Vermintide 2. Det er væsentligt mere overlevelsesorienteret, da eliksirer der giver mere styrke, hastighed eller har helende effekt ikke ligefrem er noget der ligger og flyder på hvert et gadehjørne. Du skal være bevidst om dine omgivelser og hinanden, ellers så dør I... allesammen... hurtigt.

Mellem missioner kan man så gå i gang med crafting-system, og du kan desuden opgradere evner med videre, men der skal kæmpes for det. Der er naturligvis en ny hjembase der har mange mærkelige kroge og muligheder, og ikke mindst en fantastisk udsigt. I det hele taget er det en typisk "hub-verden", som er tætpakket med hemmeligheder, systemer og alt det du skal bruge for at holde meta-spillet i gang. Det er vigtigt at parametre i sådan en oplevelse, og Vermintide 2 har en lang række af dem.

Selve missionerne kan spilles igennem på flere forskellige sværhedsgrader, men selv på den nemmeste burde der være udfordringer for de fleste. Spillere kan ganske vist blive genoplivet, men det bliver lidt hektisk når flere holdkammerater er nede, og er de det i for lang tid, ja, så er det permanent slut. Der er med andre ord konsekvens ved at dø, eller på anden måde blive ukampdygtiggjort. Der kan vælges manuelt, eller man kan overgå til en klassisk Quick Match. Dog vil vi kraftigt anbefale at spille med nogen man kan kommunikere ordentligt med. Der er tre sektioner i en historieorienteret sekvens, der ganske bekvemt giver mulighed for baner i tre forskellige miljøer. Den visuelle variation er på plads, heldigvis, og bliver du bidt af det bestemte gameplay loop Fatshark har lagt for dagen, så er der glimrende mulighed for konstant at finde nye ting og sager.

Warhammer: Vermintide 2
Warhammer: Vermintide 2Warhammer: Vermintide 2Warhammer: Vermintide 2Warhammer: Vermintide 2