Far Cry 5

Far Cry 5

Far Cry-serien skifter eksotiske lokationer ud med noget mere politisk og jordnært. Magnus har tilbragt masser af tid i Hope County, og er klar med en dom...

"God won't let you take me", sådan siger en skrækindjagende Joseph Seed med en knusende ro, alt imens jeg fører ham ud af kirken. Omkring mig er der fjender på alle sider, der ser til med vantro blikke - deres gud er ved at blive taget fra dem. Hele situationen spidser til, vi skal væk derfra. Helikopteren er 20 meter væk nu, og rotorbladet er allerede i fuld gang med at spinde op til dåd, snart er dette kapitel overstået. Vi placerer Seed i selen, og han observerer os med harme og en nær sarkastisk afstandtagen, som et menneske der kigger på en myre. Som vi letter sværmer hans frådende disciple helikopteren, og lige så hurtigt som vi er lettet, hænger jeg med hovedet nedad i den brandende skal, der for få sekunder siden var min vej ud af Hope County.

Seed er allerede ude af sin sele, og læner sig helt tæt ind til mig og siger; "I told you God wouldn't let you take me".

Sådan begynder det uhyggeligt relevante eventyr der er Far Cry 5, med dig, alene som eneste relativt rationelle væsen i en irrationel verden. Hope County, Montana ligger åbent for dine fødder, og overalt omkring dig raserer den militante kult med Seed-familien i spidsen. Ikke bare er alle på nær få dine fjender her, de er også hypnotiserede, fyldt til bristepunktet med galskab, med en urokkelig tro på etikken i deres handlinger.

Far Cry 5 er historien om kontraster, om at balancere på et knivsæg imellem forskellige udtryk, og finde det gyldne snit ind imellem forskellige forventninger. Hope County er smukt, idylisk og roligt, og under huden transporterer den kult der har overtaget området våben, de henretter uskyldige borgere og agerer både lovgivende, udøvende og dømmende magt. Historien er både uhyggelig relevant og politisk ladet, men samtidig handler den om sarkastisk, satirisk kaos. Hvorimod serien tidligere har nydt godt af at placere deres historier i fremmede kontekster, for derigennem at skabe karikerede fortællinger, så er Far Cry 5 skræmmende tæt på "vores" virkelighed.

Far Cry 5
Far Cry 5Far Cry 5Far Cry 5

Men før dette går hen og bliver en overfladisk uddrag af et debatprogram på DR2, så lad os lige først tag og føle på Far Cry 5 som spil.

Selvom verdenen, udtrykket og hele den narrative identitet er anderledes, så er der nemlig tale om et godt gammeldags Far Cry-spil. Du navigerer en åben verden, denne gang ikke på lineær facon med forudbestemte missioner klar til at blive gennemført i en bestemt kronologi, og her finder du og opgraderer våben, jager dyr for ressourcer, knuser fjendtlige baser og finder samleobjekter. Præcis ligesom med Assassin's Creed-serien har Ubisoft slået det hovedsagelige "loop" fast, altså den cyklus af forskellige handlinger der konstituerer og dominerer din tid med et kapitel i én af deres serier. Du skyder, looter, åbner kortet, finder et nyt interessepunkt og gør det samme igen.

Det er ikke at sige at spillet på nogen måde er repetitivt, alle spil præsenterer et sådan loop, og Far Cry 5's er ganske glimrende. Det gode gammeldags ordsprog, der fortsat gør sig bedst på engelsk; "If it ain't broke don't fix it" gør sig gældende her, og det er nærmest behageligt at tilgå de samme mekanikker bare under nye omstændigheder. Verdenen er fyldt til renden med varierede opgaver at tage sig til, og det skyldes netop den ikke-lineære progression. Din eneste opgave er at vælte de tre familiemedlemmer der hver især kontrollerer en del af Hope County. Hvordan du gør det er din egen sag, og det kan ske ved at ødelægge kultens ejendomme, udføre opgaver for de få rebeller der tør at gøre oprør, stoppe transporten af våben og alt derimellem. I virkeligheden minder selve progressionen en kende om Ghost Recon: Wildlands, på godt og ondt.

Det skal nemlig siges, at ved at miste lineariteten så ryger lidt af tempoet. Spilleren har, ligesom i Ghost Recon: Wildlands, friheden til at takle alting i eget tempo, men hvorimod dette gør underværker for oplevelserne man skaber for sig selv, så fjerner det lidt af brodden af den historie Ubisoft ønsker at fortælle. Stadig, du kan gøre hvad du vil præcis når du vil det, og det gør, om ikke andet, Hope County, til en eksplosiv, åben og varietet sandkasse at udforske.

Far Cry 5
Far Cry 5Far Cry 5

Alt imens du frigør byer, knuser kultens indflydelse og langsomt men sikkert tager styringen af Hope County tilbage, så vil du støde på en række kompagnoner der kan blive dine som faste støtter i kamp. Disse kan styres af en kunstig intelligens, hvor du får kontrollen over hvordan de skal placeres, og hvordan de skal opfører sig når skuddene hyler om ørene på jer. De har forskellige evner i kamp, og hunden Boomer kan eksempelvis hente nye våben til dig frem slagmarken og Grace Armstrong kan indtage en snigeskytteposition og levere støtte langvejs fra. På overraskende vis fungerer systemet ganske upåklageligt, til trods for enkelte gange hvor eksempelvis Boomer, eller den karikerede, gigantiske bjørn Cheeseburger jager fjender flere kilometer væk, eller sidder fast i landskabet. De fleste af dem er ganske glimrende implementeret i spillets verden, og lader til at forstå præcis hvad du ønsker, selv hvis du ikke giver dem direkte kommandoer. Det giver desuden også spillet noget personlighed - du opbygger et forhold til Boomer, og ønsker at se ham uskadt. Når nu din egen karakter denne gang er en generisk, spillerskabt en af slagsen uden stemme, så er det at foretrække at der er nogen omkring dig der kan give fortællingen lidt narrativt flair.

Mere interessant åbner dette også op for online co-op, for i stedet for en af de mange kompagnoner kan en ven blive hevet ind som støtte. Hele kampagnen kan derefter opleves kooperativt, og selvom den inviterede ikke ser fremgang i sin egen spilverden, eller kan igangsætte opgaver, så er spillet ganske glimrende til at akkommodere to spillere - det er en intens, kaotisk og herrens underholdende oplevelse, og bør være en fast designmæssig søjle for serien fremadrettet. Sammen kan I begive jer ud i vildmarken og jage dyr, der giver jer ressourcer til at opgradere grej, tilpasse våben med kikkertsigter, lyddæmpere og alt derimellem og systematisk knuse kultens infrastruktur.

Far Cry 5
Far Cry 5Far Cry 5Far Cry 5
Far Cry 5