Frostpunk

Frostpunk

Udviklerne bag This War of Mine er tilbage med et meget ambitiøst projekt. Claus kigger nærmere på Frostpunk...

Hele verden er dybfrossen, og rutinemæssigt kryber temperaturen ned til minus 30. Vi er de sidste tilbage, og vi er nødt til at gøre et forsøg på at overleve, så vores eneste mulighed er at finde det mest egnede sted, og gøre et sidste forsøg. Menneskehedens sidste forsøg på at overlevede det dødelige tæppe af kulde. Og hvorhenne skal menneskehedens endelige prøve foregå? Vi har fundet det her store krater, og her er der ly for den iskolde vind, som gør at alt er dækket af is og sne.

Sådan starter spillet Frostpunk, som er udviklet af 11 bit Studios, som du måske kender som folkene bag det uhyre populære This War of Mine. Og det er... faktisk udkommet.

Præcis ligesom studiets tidligere triumf er Frostpunk er en blanding af et par forskellige genrer, og det er mere blandingen der er innovativ, snarere end de enkelte bestanddele. Her finder du blandt andet et simulatoraspekt, hvor du konstruerer og opgraderer bygninger, men det handler lige så meget om overlevelse. Ved første gennemspilning skal man lige igennem et scenarie, hvor man har placeret sin reaktor i et krater. Ens konvoj er blevet splittet, og man har mistet mange af sine borgere. Derfor skal man opbygge et rekognosceringssystem, så man kan finde resten af konvojen. Det første man skal gøre efter denne intro, er at bygge telte til ens borgere, så de ikke fryser. Varme er nemlig et ekstremt vigtigt element i Frostpunk. Temperaturen kan svinge meget, og derfor er midten af ens by forsynet med en reaktor, som varmer i en ring rundt om den. Allerede her fra den aller første introduktionen gør 11 bit opmærksom på, at passer du ikke på, så falder det hele ned om ørene på dig.

Frostpunk
FrostpunkFrostpunkFrostpunk

I toppen af ens skærm kan man trykke på temperaturen, så man kan se hvor varme bygningerne er rundt om reaktoren, og det kommer man tit til, for bliver det for koldt, bliver ens borgere utilfredse, og gør de det, går det hurtigt ned af bakke. I bunden af skærmen er der nemlig to bjælker, som viser henholdsvis borgernes håb og utilfredshed. Svinger disse for meget så bliver man afsat som byens leder, og så er spillet slut. Derfor skal man hele tiden balancere ressourceudvinding, borgernes velbefindende og rekognoscering, hvilket ikke er det nemmeste i denne verden. Der er en masse mikrostyring af ens lille samfund, og laver man en fejl, kan den være katastrofal. Præcis ligesom med This War of Mine så holder 11 bit dig kun momentvis i hånden, og ellers er spillets strukturelle opbygning præcis lige så barsk som forholdene i denne nye, barske verden. Hver eneste gang du skal ekspandere eller omrokere, så bliver det på bekostning af dine borgeres sikkerhed, det er russisk roulette møder SimCity.

Udenfor krateret er ens rekognosceringshold på jagt efter andre overlevende, og undervejs finder de ressourcer og andre overlevende, som alle kan hjælpe ens by. Denne del af spillet fortæller lidt om den verden man lever i, og hvor håbløs hele situationen er. Disse ekspeditioner leverer den kontekst man normalt mangler i spil Frostpunk. Finder man eksempelvis en by, hvor alle er frosset ihjel, så vil nyheden få håbet til at falde i byen, og falder den for meget, så vil der opstå uro. Denne kan man så modvirke med det spillet kalder "The Book of Laws". Disse er lovbestemmelser, som både har positive og negative konsekvenser for både håbet og tilfredsheden, men de kan løse dit problem hurtigt. Et eksempel kunne være at man opretter et vagtkorps, som holder øje med lov og orden. Befolkningen vil dog reagere med utilfredshed, da man begynder at føle sig overvågede. Så spillet er en konstant strøm af beslutninger, som skal tages, om man vil det eller ej, for byens bedste. Har du siddet på kanten af sofaen når der skal træffes hårde beslutninger i postapokalyptiske tv-serier, så har du muligheden for at befinde dig beslutningstagernes sko her.

Rent teknologisk kan man hen ad vejen låse op for nye måder at holde sin by varm på. Dette kunne være, at reaktoren bliver mere kraftig, så den kan varme mere, hvilket er vigtigt, hvis temperaturen falder, og det vil den gøre. Dette har så konsekvensen at den bruger mere kul, og derfor skal man så have mere af det, du ved noget for noget. Faktisk kan vejret tvinge en ud i valg, som kan smadre balancen i byen totalt, og sker det, er det tit en glidebane, hvor alt kollapser. Dette skete desværre ofte for mig i starten. Alt var godt, og byen klarede sig godt. Pludselig faldt temperaturen 10-15 grader, og så måtte jeg hurtigt reagere ved at opgradere reaktoren, hvilket gjorde at mine kulreserver forsvandt hurtigt, og reaktoren lukkede ned i perioder. Dette gjorde så igen, at borgene blev utilfredse og afsatte mig. Dette viser både spillets styrke og svaghed, for på den ene side føltes det fantastisk når alt gik som det skulle, og ens borgere fik mere håb, men når udefrakommende faktorer ændrede sig, så følte jeg at spillet straffede mig en kende for hårdt. Jeg ved det, "git gut"-argumentet, men hvis meteornedslag eksempelvis fald hvert kvarter i SimCity, så ville man ikke føle noget stort incitament til at skabe en smuk, velfungerende by. Faktisk opgav jeg flere gennemspilninger, efter at sådanne situationer opstod, i den viden at jeg ikke kunne rette op på problemerne. Det gode er dog, at jeg for hver gennemspilning lærte hvordan jeg skulle forberede mig på den situation, at temperaturen faldt, så den ikke gav de samme problemer. Problemet var så bare, at nye uforudsete ting dukkede op senere i spillet. Så man lærer efter en del gennemspilninger, præcis hvad man skal fokusere på. Spørgsmålet er så bare, om man vil give spillet chancen til at gøre det. Det tror jeg ikke alle har tålmodigheden til desværre, men jeg tror personligt at jeg kommer til at spille Frostpunk en del i fremtiden, for spillet giver en noget af en optur, når tingene flasker sig.

Frostpunk
FrostpunkFrostpunkFrostpunk

Frostpunks grafik er flot lavet, og man føler nærmest snefnuggene som hvirvler om ørene på kinderne. Kulden er taktik, den kan mærkes, og det er det aller vigtigste i min bog. Man ser ens by fra en isometrisk vinkel, og modellerne af de forskellige bygninger er flotte og detaljerede. Brugergrænsefladen er overskuelig, også selvom der er rigtig mange informationer på skærmen, og man finder hurtigt ud af, hvor man skal klikke, for at få den skærm frem man ønsker. Det er i sig selv lidt af en bedrift. Derudover er der rekognosceringsskærmen, som et kort over den frosne vildmark, hvor der er spørgsmålstegn, som man kan sende sine rekognosceringsgrupper til. Hele det grafiske udtryk emmer af stil, og virker utroligt gennemarbejdet, og man får et indtryk af desperation og frygt, når man ser billederne af ens borgere på de forskellige skærme. Det kan sammenlignes lidt med billeder man så fra de østeuropæiske lande, under den Kolde Krig, apropos This War of Mine. 11 bit har fundet ud af hvordan de finder det nære i det brede, isometriske perspektiv, og selvom den samme, cirkulære struktur måske bliver lidt ensformig i længden, så er der nok identitet her til at retfærdiggøre det.

Lyden i spillet er god, men meget minimalistisk. Man hører lidt violinmusik på introskærmen, men ellers bliver stilheden brugt lige så ofte som den nedtonede musik. Det passer glimrende, for det underbygger stemningen, som udviklerne gerne vil opnå. Desuden siger man jo, at sne gør alting mere stille. Det giver også følelsen af isolation og ensomhed.
Dette giver mere plads til lydeffekterne, som virkelig skinner igennem. Man genkender hurtigt lyden af når borgerne er utilfredse, og i mit tilfælde, begyndte jeg at sige højt til mig selv, "hvad er der nu galt", hver gang lyden kom. Så det fungerer godt.

Så alt i alt er Frostpunk en rigtig positiv oplevelse, hvis man vel og mærke er en person, som kan lide mikrostyring i ens spil. Det tager dog en del tid at opbygge forståelse nok for spillet, til at virkelig kunne nyde det i alle dets aspekter, men har man tålmodigheden, belønner Frostpunk dig med fedt gameplay og uovertruffen stil og stemning.