The Forest

The Forest

Endnight Games' ambitiøse kombination af basebyggeri og gyserspil er endelig ude af Early Access, og vi har bedt Claus om at anmelde...

Annonce

Har du nogensinde overvejet, hvordan det ville være at være med i et Bear Grylls-program? At overleve på en tropeø, skaffe mad hver dag, og beskytte sig selv imod vilde dyr og insekter. Så er The Forest lige noget for dig. Eller, så er dele af spillet noget for dig, for her skal du såmænd også lige smide kannibaler og mutanter med i gryden, så får du en ret speciel stuvning, som måske ikke falder i alles smag. The Forest har i mange år været i Early Access på Steam, og nu har spillet så nået version 1.0, og er klar til en fuld udgivelse. Spillet er lavet af Endnight Games,og kan fås til PC lige nu, og PS4 om ikke alt for længe.

The Forest starter med at man er ombord på et fly, og alt er godt. Man sidder ved siden af sin søn, og pludselig bryder helvede løs. Der følger er et halvt minuts total kaos, mens flyet styrter til jorden, og så bliver alt sort. Når man vågner igen, er et væsen klædt i rødt blod ved at tage ens søn, og lidt efter vågner man op på gulvet i den nu totalt havarerede flyvemaskine. Her starter spillet så, og selvom der måske bliver lagt op til lidt narrativ dybde igennem den intro jeg lige har beskrevet, så udgør det faktisk det meste af den historie spillet indeholder, hvilket er lidt synd, da det kunne have været en fed præmis for en rigtig god fortælling. Det er bare ikke det spillet fokuserer på. I stedet er det overlevelse, og historien er der bare for at give en noget at lave på øen. Det er ikke kontekst, så meget som den kun eksisterer for at få dig igang.

Historien er kort fortalt, at man leder efter sin søn. Spillet stiller så også krav om, at man skal undersøge forskellige dele af øen, og bygge visse ting, som gør at man kan overleve. Historien er det man selv gør den til, og det skal man som spiller vænne sig til. Som eksempel fandt jeg hurtigt et telt ved stranden, som jeg kunne sove i under min første nat på øen. Den næste dag vågner jeg ved synet af nogle underlige abeagtige væsner, som rendte meget hurtigt rundt på alle fire. Det var mildest talt "creepy", og lyden af deres grynten gav mig myrekryb. Dagen efter bestemte jeg mig for at finde ud af, hvor disse væsner kom fra, så jeg tog noget kød i lommen, og begav mig på opdagelse. Det varede ikke længe inden jeg fandt en primitiv by, som var beboet af disse væsner. Jeg holdt mig på afstand, men de bizarre mennesker fandt mig og angreb mig. Jeg ramte jorden, og det næste jeg oplevede, var at jeg hang med hovedet nedad i en hule. Jeg skar mig selv fri, og tændte min lighter. Jeg var i en klam og dyster hule, og gulvet var fyldt med kufferter og fra loftet, hang der mindre heldige passagerer fra det fly jeg var på. Jeg fandt så ud af hulen og tilbage til min lejr, og så indså jeg vigtigheden af at bygge et forsvar i min lejr. Det var en fed oplevelse, men oplevelser som den, jeg har beskrevet, sker desværre for sjældent. Netop denne sekvens er nemlig designet til at eksistere i forlængelse af den frihed spillet tilbyder, men det er en hårfin balance, og sådan noget kom bare ikke igen.

The Forest
The ForestThe ForestThe ForestThe Forest

Historien, er som sagt, ikke det mest fremtrædende aspekt af spillet, og fokusset er mere på den mekaniske nydelse der er i at leve, eksistere, overleve og ikke mindst bekæmpe de andre beboere. Når man har fundet vej ud af hulen, så handler det mere om overlevelse, og man skal finde ressourcer, som man kan bygge forskellige fastsatte konstruktioner med. Det er alt fra små huse til diverse fælder, som man kan stille op. Man har en overlevelseshåndbog, som fungerer som menu for disse byggerier. Man stiller så en gennemsigtig skitse op på jorden, og så skal man finde de ressourcer, som man skal bruge til at bygge. Det vigtigste er træ og man starter spillet med en glimrende økse, som man kan fælde de store træer med. Disse kommer ikke igen, så man skal hele tiden længere og længere væk fra ens base for at finde træ. Dette er en fed feature, som man kan slå fra, hvis man vil have et nemmere spil. Så spillet har en ret realistisk følelse, hvad det angår. Men som bekendt er man naturligvis ikke alene, så ét er at bygge fordi det er sjovt, og noget andet er at det er absolut nødvendigt for at overleve. Disse kannibaler bliver hurtigt aggressive, og kommer efter dig ret hyppigt, så derfor er et godt forsvar en god ide. Dette giver spillet en kant, som sætter det over en normal overlevelsessimulator, og det er fedt. Problemet er bare at der ikke er meget mere i spillet. Jeg har i min gennemspilning kun mødt tre forskellige slags væsner, og de bliver hurtigt forudsigelige. Der er ikke nogen farlige vilde dyr at passe på, der er kun kannibalerne, og selvom de kommer tit hvis man ikke tænker over hvor man placerer sin lejr, så møder man dem sjældent, hvis overhovedet, hvis man placerer sin lejr rigtigt. I den situation handler spillet bare om at overleve, og der er rigeligt med føde og vilde dyr, til at man sagtens kan overleve længe. Det gjorde for mig, at jeg begyndte at kede mig ret hurtigt. Derfor gik jeg på opdagelse på øen.

The Forest