Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國

Hyrule Warriors: Definitive Edition

Hyrule Warriors: Definitive Edition

Hyrule Warriors formår at iklæde sig Links ikoniske grønne trøje.

TwitterRedditGoogle-Plus

Wii U var en dårlig konsol med en masse gode spil. Det var en overset konsol, der formåede at sælge så dårligt, at spil der skulle være eksklusive (som Rayman: Legends), skyndte sig at lave en Playstation/Xbox-version. Der var ikke nogen til at købe spillene. Andre titler kunne ikke lave det træk. Zelda er en Nintendo-ejet franchise, og har derfor ikke tænkt sig at optræde på konkurrenternes konsoller - uanset hvor meget Omega Force ville ønske det - men nu er løsningen ankommet. Og løsningen hedder Switch. Genudgiv spillene på Nintendos nye populære konsol, og så skal salgene nok være der.

Hyrule Warriors: Definitive Edition
Hyrule Warriors: Definitive Edition

Dette er et Warriors-spil. En åbenlys men vigtig sætning at slå fast for folk der savner mere Breath of the Wild. Det er et Warriors-spil, der har taget inspiration fra Zelda-gameplay filosofien flere steder - altid til spillets fordel - men det er et warriors-spil. I alt sin gentagne storhed. I spil er man ofte den smarteste (og stærkeste) sammenlignet med alle NPC'erne omkring sig, og i Warriors-spil, er den filosofi skruet til det yderste. Slagmarken er fyldt op med identiske fjender, og ene mand kan du skubbe mængder af dem til siden eller sende mængder af dem flyvende, med et enkelt tryk. Der er en glæde i, at have oversigt over slagets gang i hjørnet af skærmen, se hvor det står værst til og sætte ind med en hjælpende hånd. Her kan man virkelig mærke ens handlinger gør en forskel.

Men det er en forskel, der kommer let til dig. Det gælder om at løbe til det rette punkt på slagmarken (oftest der hvor det ser værst ud), trykke nok gange på x og y (eller a hvis du har ladt dit special-angren op), derefter løbe til det næste punkt, trykke nok gange på x og y, og fortsætte indtil missionen er klaret. Historien tager omkring 10 timer at gennemføre, og selvom jeg var tæt på at miste interessen flere gange undervejs, formåede spillet akkurat at holde min opmærksomhed med en lille mængde variation og referencer til min indre Zelda-fan.

En ny karakter kommer ikke med et helt nyt sæt mekanikker man skal lære, men selve deres angrebsanimation kan være så varieret, at man lige skal vænne sig til dem. Ocarina of Times Darunia kan bedst betegnes som en heavy hitter, der med sin kæmpe hammer kan sende fjender flyvende ved at smadre den i jorden. Ja, det er lige så tilfredsstillende som det lyder. Sheik derimod, bruger hurtige angreb og sin harpe til at holde fjender på afstand. Det er både fornøjeligt at prøve kræfter med forskellige kampstile, og sjovt at kontrollere karakterer, man hidtil har været begrænset til at tale med i Zelda-serien.

Bosskampene er en blandet mængde succes. I sand Zelda-stil, skal man gøre noget bestemt for at nedlægge dem (gerne ved hjælp af en kræft man lige har fået), men det er ikke altid til spillets fordel. At regne metoden ud til at nedlægge dem er ofte let nok, derefter gælder det bare om at gøre det nok gange. Kampe i Warriors-spil bliver ikke bedre af at blive længere - glæden kommer netop i at føle sig magtfuld, hvorfor en modstander der skal sparkes i 10 minutter for at nedlægges, kun når at blive frustrerende til slut.

Efter historien er er afsluttet kan du beskæftige dig med den underholdende Adventure Mode, der genskaber kortet fra det oprindelige Legend of Zelda, så du kan gå på jagt efter brugbare redskaber. Det er endnu et bevis på kærligheden Omega Force har til Zelda-serien, og et bevis på, at Warriors-serien godt tør tænke ude af boksen. Grafikken i spillet, har ikke fået det løft man kunne håbe på, men når det hele kører så glidende, når fjenderne bliver fejet så tilfredsstillende af vejen, tillader man en grafik, der måske ikke kan konkurrere med Breath of the Wild.

Hyrule Warriors: Definitive Edition
Hyrule Warriors: Definitive Edition

Selv om Warriors-franchisen snart har været iklædt mange forskellige serier gennem årene som One Piece og Arslan, så er dette ikke lavet på rutinen. Der er tydeligvis en kærlighed til kildematerialet - lige fra den dårlige men lettere opfindsomme historie, der binder de forskellige Zelda-spil sammen, til musikken der vækker gode minder fra serien. Dette er ikke Zelda-spillet, du har ventet på, hvis du savner mere Breath of the Wild, men der er nok at elske for en Zelda-fan, til at man alligevel er underholdt.

Hyrule Warriors: Definitive Edition
Hyrule Warriors: Definitive Edition
Hyrule Warriors: Definitive Edition