Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia

Mario Tennis Aces

Mario Tennis Aces

Mario har kørt bil, fundet måner og skudt på fjendtlige Rabbids. Nu er tiden kommet til at tale med ketsjeren.

TwitterRedditGoogle-Plus

Vi ved efterhånden allesammen godt hvad vi ligesom skal forvente af Nintendo, når det gælder de mange førstepartstitler der lander på hver af deres konsoller, ikke sandt? Et nyt Mario Kart, et nyt Mario Party, et nyt Legend of Zelda, et nyt Fire Emblem, et nyt Animal Crossing, et nyt Paper Mario, det er en relativt fastlagt cyklus bestående af en række faste serier, og hvorimod reel innovation måske ikke kan siges at være det opererende ord, så formår Nintendo at sprede dem så effektivt ud, at de fremstår noget nær nye, når de så unægteligt stikker hovedet frem igen.

De har allerede gjort det adskillige gange på Nintendo Switch. Kirby Star Allies var poleret nok til at charmere, The Legend of Zelda: Breath of the Wild imponerede med sit åbne design og Super Mario Odyssey gav os endnu et storslået eventyr. Reel nyskabelse er det måske ikke, men det er så sandelig nok til at det føles ganske særligt hver eneste gang. Med andre ord er det en model som Nintendo har bevist både fungerer økonomisk og kreativt, og nu byder vi velkommen til endnu en af disse faste serier på Switch, og selvom den måske ikke er blandt yndlingene, så er det, overraskende nok, et af de bedste spil på konsollen.

Mario Tennis Aces
Mario Tennis AcesMario Tennis AcesMario Tennis Aces

Vi taler om Mario Tennis Aces, det nyeste kapitel i en serie der startede på Nintendo 64 i 2000, og siden da er vokset til at inkludere seks kapitler. Den har altid eksisteret lidt under radaren, som den "anden" sportssammenhæng Mario og de andre rødder indgår i - det har stået i skyggen af Mario Kart og det med rette. Men netop denne gang har serien mulighed for at skinne tydeligere end nogensinde før, for vi står faktisk tilbage med en relativ tom udgivelseskalender for Nintendo frem til Super Smash Bros. Ultimate. Ja ja, Captain Toad vralter da også ind på konsollen i juli, men hvad angår store, originale førstepartstitler - this is it.

Så tager Mario Tennis Aces hele sættet? (vend dig til tennis-baserede puns allerede nu) Åh ja, det kan du lige tro.

Mario Tennis Aces gør noget som hverken Mario Kart 8 Deluxe eller Arms gjorde sidste år - det tilbyder en kampagne. Ja, Nintendo har faktisk forsøgt at spinde en historie rundt om det faktum, at pludselig er hele eksistensgrundlaget i Mushroom Kingdom blevet til hvor god du er til tennis. Tid må de have meget af, og absurd er det, særligt når Mario og Toad nu lader til at føle at hvis ikke de er gode til tennis, hvilken grund er der så egentlig til at leve? Heldigvis kører Nintendo absurditeterne helt til målstregen (kridtstregen?), og resultatet er, på det narrative plan, en ret underholdende tilføjelse. Det er faktisk så vellykket, at man undrer sig over hvorfor sådan noget som Mario Kart 8 Deluxe ikke også har en kampagne.

Mario Tennis Aces

Kampagnen, der går under navnet Adventure Mode, går nemlig meget længere end bare at fungere som en glorificeret introduktion til spillets mekanikker. Der er særligt designede boss-kampe, der er puslespil, der er tidsbaserede udfordringer, der er opgraderinger, niveauer og XP - altsammen udført med en tennisketsjer, og ikke bare føles mekanikkerne fantastiske at bruge, de benyttes også i regelret tempo, så det aldrig bliver kedeligt, og aldrig føles påtaget. Når nu måden hvorpå du løser udfordringerne i hver bane er så uortodoks, så er det en sand triumf at kunne sige, at Adventure Mode bør være enhver spillers første skridt i Mario Tennis Aces, og ikke bare det, det siger rigtig meget om Nintendos evne til ikke bare at tænke i nye baner, men at tilpasse eksisterende strukturer så de føles dugfriske.

Igennem kampagnen, der i øvrigt handler om at finde en række mystiske sten inden en ond tennis-ånd gør det (ja) og tager omkring 10 timer at gennemføre, så stifter du dog også bekendtskab med spillets diverse mekanikker, så en introduktion er det såvel også. I Mario Tennis Aces server du bolden, og bevæger dig rundt på din banehalvdel for at slå bolden frem og tilbage med en række forskellige skud. Du kan loppe bolden over din modstander, eller skrue den så den mister fart hurtigere, og her nærmer vi os der hvor serier som Top Spin eller Tennis World Tour må se sig nødsaget til at standse, da de unægteligt eksisterer indenfor realismens grænser, men som bekendt behøver Nintendo slet, slet ikke at stoppe der. Tværtimod. Nintendo byder nemlig på to vigtige nye skudtyper, Zone Shot og Trick Shot. Et Trick Shot sker ved at rykke på højre analogpind, hvor din karakter i lettere slow motion kan fange bolde der ellers ville være uden for rækkevidde. Det ser både sejt ud, men gør at det føles mere som professionel bordtennis, det giver spilleren muligheden for at eksperimentere med egen position, og animationen tilknyttet er sågar individuel for hver karakter - lækkert, ikke?

Mario Tennis Aces
Mario Tennis Aces
Mario Tennis AcesMario Tennis AcesMario Tennis AcesMario Tennis Aces