Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Monster Hunter Generations Ultimate

Monster Hunter Generations Ultimate

Til trods for den nye verdens opdagen, ser vi nu tilbage på de generationer der kom før. Capcom fremviser den ultimative, mest gennemførte af slagsen, med Monster Hunter-seriens indtog på Switch.

TwitterRedditGoogle-Plus

I mange år, var det hårdt at være Monster Hunter-fan her i vesten. Ud af de i alt 22 forskellige Monster Hunter-kernespil og afarter Capcom efterhånden har skudt ud i atmosfæren, er kun halvdelen havnet på vestlige konsoller, mobiltelefoner, eller hjemmecomputere herhjemme. Bevares, med lidt snilde og gennem et par snørklet genveje kan det lade sig gøre for en besat europæisk jæger som jeg selv, at spille det kinesiske Monster Hunter Online eller det japansk-eksklusive Monster Hunter Frontier Z, hvis jeg kan besejre sprogbarrieren. Alt dette ændrede sig dog, da Monster Hunter: World, præcis som planlagt, blev en gigantisk succes her i Vesten. Nu var det pludselig fedt at være stivstikker når det kom til serien, og alle vil være med på vognen. Det ved Capcom, men de kender også deres kernepublikum. De hårdtarbejdende, analytiske, små-krakiler der gerne synker langt over 1000 timer ned i hvilket som helst Monster Hunter-spil der udkommer. Til skue ankommer Monster Hunter XX Switch-versionen derfor til Vesten, omdøbt til Monster Hunter Generations Ultimate, og hvilken ultimativ oplevelse det er.

Med Monster Hunter: World fik vi en masse frihed til at jage koncentreret, ved fjernelse af en hel del detaljestyring af inventar, ting og sager. I starten var jeg henrykt, men da jeg satte mig ned med Monster Hunter Generations Ultimate blev jeg mindet om, at det var den ekstreme fokus på spillerens egen flid og umage der tiltrak mig til serien i første ombæring. Til trods for alle de styrker World har, er der alligevel en del der er ude af spillerens hænder - mest af alt reel udforskning, som er erstattet af de såkaldte scoutflies - og med den klassiske opskrift bliver jeg virkelig mindet om hvordan det er at blive belønnet for den indsats man har gjort på helt egen hånd.

Monster Hunter Generations Ultimate

Nej, Generations Ultimate medtager ikke uendelige slibesten og uendelige spidshakker. Du skal selv lave disse ting, sammen med insektnet og her er ingen slynge til at distrahere større bæster. Ligeså er alle områder delt i mindre brudstykker, med en indlæsning mellem hver. Har du spillet det originale Generations, eller andre Monster Hunter-spil end World, er dette dog ingen overraskelse, for i virkeligheden er det Monster Hunter: World der er divergerende fra den klassiske formular. Det er sku rart med muligheder. Nu kan jeg slappe af med World, og vil jeg have en udfordring, kan jeg samle Generations Ultimate op. Ligeså er det egentlig fedt at savne noget jeg ikke rigtig vidste jeg savnede.

For de uinitierede, hvis oplevelse af serien kun består af Monster Hunter: World, følger her en forklaring på hvad du kan forvente; absolut ingen pædagogik. Generations Ultimate flyder til randen med vejledningsmissioner, i både våben og de såkaldte Hunter Arts og Hunter Styles, hvilket der er to nye af, og der er masser af hjælpedokumentation i selve spillet, men når du jæger står du for hele regningen selv. Du skal finde ud af hvad der kan høstes, hvad der kan samles, hvor de forskellige ingredienser kommer fra, og så fremdeles. Det er seriens absolutte styrke, men ligeså det der fører til størst nedrakning. Det tager tid at komme ordentligt i gang. Efter fem timer i spillet, havde jeg endelig arbejdet hårdt nok til at bekæmpe mit første store monster - den farverige Great Macao - og jeg kan sagtens forstå hvorfor det er et turn-off for nogen. Dog formår Generations Ultimate at overkomme idéen om at arbejdet bærer lønnen i sig selv, simpelthen på grund af dets størrelse og mængde af indhold.

Monster Hunter Generations Ultimate
Monster Hunter Generations Ultimate
Monster Hunter Generations Ultimate