Battlefield V

Battlefield V

DICE vender tilbage med noget der tager sig ud som en direkte efterfølger til Battlefield 1. Vi har anmeldt det ambitiøse Battlefield V.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her!

* Skal udfyldes

Naturligvis har du allerede set de mange vredesudbrud på nettet, og måske har du sågar deltaget i én af de mange diskussioner, der har floreret på diverse fora lige siden Battlefield V blev afsløret tidligere på året. "Realisme" og "historisk korrekthed", hvis der skulle være to centrale begreber, der har defineret denne debat siden lanceringen, så skulle det være disse to. "Realisme" og "historisk korrekthed". Battlefield V indeholder kvindelige soldater, og faktisk ret mange, både i kampagnen og i multiplayer. Gør det en forskel for spillets mekaniske balance? Overhovedet ikke. Deltog kvinder i krigen? Absolut. Gør det nogen forskel? Nej, ikke for os. Om hvorvidt disse ting er vigtigt eller ej vil vi lade den enkelte om, men denne anmeldelse er af Battlefield V som spil, og handler ikke om hverken køn eller kønspolitik - og faktisk er det lidt af et spil. Det skal dog siges, bare så vi får det ud af verden - vi blev inviteret af EA til at spille Battlefield V i to hele dage før de officielle servere sparkes i gang i morgen, og denne anmeldelse er baseret på vores oplevelser. Derfor er karakteren i bunden baseret på den antagelse af lanceringen går godt, og at serverne holder.

Battlefield V er på mange måder en direkte efterfølger til Battlefield 1, til trods for det mærkelige valg af tal og bogstaver, men kigger man under de æstetiske ligheder, er der blevet foretaget en række ændringer for at forbedre kerneoplevelsen. Den første af disse er naturligvis, at spillet nu foregår under 2. verdenskrig. Det er en æra de fleste, om ikke andet overfladisk, er godt bekendt med i forvejen, men det betyder ikke, at der endnu findes spændende, uventede historier at fortælle fra denne intense konflikt. Forskellen imellem den første og anden verdenskrig er, ved første øjekast om ikke andet, ikke synderligt stor - i hvert fald ikke hvis man tager udgangspunkt i Battlefield 1 og Battlefield V, men naturligvis er måden at føre krig på blevet bragt frem, og kampvogne, kampfly, våben og udstyr er blevet forbedret. Dog er det stadig beskidt, brutalt og fyldt til renden med død. Essensen af krig er den samme.

Battlefield V
Battlefield VBattlefield V

Selvom det er let at kigge på Battlefield V og genkende systemerne med det samme, så er der mere end hvad øjet umiddelbart ser, når det gælder kernemekanikkerne. Kernen er nemlig blevet pillet fra hinanden, og faktisk føles spillet markant anderledes at have med at gøre. Den bedste måde jeg kan beskrive det på, er, at spillet føles mere tilgivende og tilgængeligt nu end tidligere. Den måde man håndterer våbnene på føles mere logisk end før i forhold til rekyl, feedback og den måde projektilerne rejser og falder på vej imod deres mål. Det er lettere at forudse, hvordan skuddene lander, i hvert fald sammenlignet med den noget nær tilfældige måde skud blev affyret på i Battlefield 1 - det er noget vi i sandhed sætter pris på. Desuden flyver projektilerne hurtigere, og lige så er det hurtigere at lade sine våben. Hele spillet føles strammere, og mere som Call of Duty end nogensinde før faktisk. Dette gør Battlefield V en del lettere bare at samle op og lære hurtig, men samtidig er det også lettere for mestrene at mestre mekanikkerne, strukturerne og taktikkerne med det samme. Det er kærkommen ændring i vores bog, men det betyder samtidig, at selvom mekanikkerne er mere indbydende for nye spillere, så vil skællet imellem de rigtige gode og de rigtige dårlige blive mere tydeligt. Du kan ikke gemme dig bag en tung og uforudsigelig styring mere. Forhåbentlig løses dele af dette med solid matchmaking.

To nye store systemer i Battlefield V er Fortification-systemet, samt det faktum, at du konstant mangler både ammunition og livspoint, fordi du ikke heler automatisk over tid længere. Fortification-systemet er en smart løsning, der benyttes til at forstærke vigtige, strategiske punkter på banen, som gør det sværere for fjenden at trænge igennem. Sandsække, pigtråd, og stationer kan alle bygges på bestemte steder på banen, og de forøger dine odds for overlevelse drastisk. Om hvorvidt netop denne feature vil være så afgørende som DICE håber, når serverne åbner, er virkelig svært at sige, men så sandelig spiller de en rolle og har en funktion i hver eneste kamp vi spillede. Særligt når det galt kontrolbaserede modes.

Battlefield V
Battlefield VBattlefield V

For at få livspoint tilbage på slagmarken, kan du ikke længere bare kaste dig hovedkuls ind i det nærmeste buskads og dufte til græsset indtil dine livspoint tikker ind igen. I stedet, præcis som i Call of Duty: Black Ops 4, er du udstyret med en såkaldt "Life Pack", som du kan bruge til at hele dig selv. Derefter er det op til Medic-klassen på dit hold, til at forsyne jer andre med nye Life Packs, så I samlet kan skubbe fremad. Præcis det samme gælder, når det kommer til ammunition; du starter ikke øjeblikkeligt med lommerne fyldt med skud, men i stedet er du afhængig af diverse stationer, der bliver konstrueret rundt omkring i banen for at kunne fungere effektivt som soldat for dit hold. Udover det findes der Support-klassen, der kan smide ammunition til holdkammeraterne løbende. Det er et forsøg på at simulere den mere desperate følelse af ikke at være udstyret til at udføre den opgave du skal, og man føler så sandelig sveden pible frem på panden, når fjenderne stormer imod en, og man lægger mærke til at dette magasin er det sidste. Det fungerer godt, med andre ord.

I forlængelse af de små, men ret drastiske ændringer som DICE har foretaget i hvordan våbnene og balancen føles på slagmarken, så har de også redesignet hvordan klasserne påvirker slagets gang, og særligt hvordan de interagerer med hinanden. Selve strukturen er dog relativt uændret, Assault, Medic, Support og Recon - ja, det basale koncept er det samme. Dog føles det vigtigere end nogensinde før, at hver spiller på holdet udnytter den specifikke klasses fordele, såsom at markere fjendtlige soldater, at knuse fjendens kampvogne og at placere ammunition og Life Packs til kammerater omkring på banen. Assault-klassen er stadig den mest tilgængelige, og tilbyder relativt simpel men effektiv krigsførsel, dog kan denne klasse nu bære eksplosiver, der kan skade kampvogne. En Medic sikrer at alle soldaterne på holdet er toppet af med Life Packs, og Support kan smide ammunition og levere dække med maskingeværsild. Derudover kan Recon markere fjendtlige tropper. Hver eneste klasse kan specialiseres i diverse retninger, så de bliver særligt effektive til specifikke arbejdsopgaver, og over hele linjen er der dybde og nok at gå i gang med.

I Battlefield V er det vigtigere end nogensinde at spille sammen med sin pågældende gruppe, der består af én selv og tre andre spillere. Derfor er der flere måder at samarbejde på end nogensinde før. Eksempelvis kan samtlige spillere i gruppen genoplive hinanden (tidligere var dette begrænset til Medic-klassen) som gør det at indtage strategiske positioner lettere hvis man er sammen hele gruppen. Gruppen der placerer sig selv i toppen af pointtavlen, skal være utrolig robust sammensat, og konstant hjælpe hinanden, for det er afgørende for hvor effektiv man er i kamp. Ligesom i Battlefield 1 drager gruppemedlemmer desuden fordel af at kunne spawne på hinanden, som kan være afgørende i en stram situation i Conquest, hvor hvert sekund spenderet på ét af kontrolpunkterne kan afgøre kampen for ét af holdene. Der er dog kun fire i hver gruppe nu, hvor der var fem i Battlefield 1, som gør det lettere for samtlige medlemmer at eksempelvis være i det samme køretøj. Hver eneste gruppe kan desuden påkalde særlige forstærkninger når nok point er blevet optjent imellem medlemmerne, lidt ligesom Killstreaks fungerer i Call of Duty. Du kan kalde på kampvogne, V2-raketter eller udstyr hvis du er langt fra nærmeste base. Denne funktion giver hver enkelt gruppe mere dybde, og lader spillerne udtrykke sig mere strategisk.

Kigger vi nærmere på de forskellige modes, er det ikke overraskende at Conquest vender tilbage - den klassiske Battlefield mode - og det føles som det plejer. Gigantiske baner med kontrolpunkter der skal indtages og fastholdes. Holdet der kontrollerer fleste zoner i længst tid vinder, ganske enkelt. I Battlefield V har Operations ændret sig til Grand Operations, og får yderligere krydderi af et mere præcist narrativt igennem de forskellige faser, og disse drejer også den mekaniske og strategiske balance. Et hold angriber forskellige strategiske punkter såsom antiluftskyts, hvorimod et andet skal forsvare. Alt efter hvordan udfaldet er slaget er ændrer forholdet imellem de to hære sig. Det er en blanding imellem Rush og Conquest, og er både eksplosivt og vanedannende, men disse kampe plejer at blive ret så lange, fordi de tager adskillige dage (inde i spillet) at færdiggøre, så det er ikke i Grand Operations, at du finder den "hurtige kamp inden aftensmad". De andre modes er ganske standard, og hvad man efterhånden forventer af spil i sådan en genre. Dog er det ærgerligt at se at "Levelution"-øjeblikkene, altså en drastisk begivenhed der ændrer banen fuldstændig er væk. DICE siger dog at de ønsker at introducere noget lignende i fremtiden.

Battlefield V
Battlefield VBattlefield V

Det skal siges, at her fra lanceringen af føles Battlefield V en smule let på faktisk indhold. Der er ingen modes såsom Rush, kooperative dele eller battle royale-delen Firestorm, bare en håndfuld multiplayer modes, og så War Stories-kampagnen på i alt fire missioner. Kampagnen, ligesom i Battlefield 1 er en række separate missioner, der fortæller historier fra forskellige vinkler. Disse fortællinger tager os til alt fra de norske bjerge til nordafrikanske sandklitter. Disse missioner er helt okay, men det skal siges, at de blegner en kende sammenlignet med sammenhængende, mere robuste kampagner som vi ved at DICE kan levere. Det er dog en god introduktion til de forskellige mekanikker og taktikker du kan benytte online. Dog huser Battlefield V et nyt og ekspanderet progressionsystem, hvor alt lige fra våben til forskellige skins og tøjgenstand kan opnås gradvist, og det føles mere involverende og dybt end i forgængeren. Der er mange forskellige stykker kosmetisk grej at låse op for, og ønsker du at udsmykke din tyske soldat med farverigt tøj, så kan du. Ønsker du derimod at din soldat skal være beskidt og realistisk, så kan du bare lade være. Derudover er der naturligvis kikkertsigter, evner og skins. Vi kunne godt have tænkt os flere våben generelt, men dem der er her er sjove og varierede.

En anden grund til at indholdspakken føles lidt lille er, at DICE og EA ønsker at Battlefield V skal være et såkaldt "live-spil", altså en tjeneste der konstant udvikler sig og bliver fyldt med nyt indhold og begivenheder. Dette initiativ kaldes Tides of War, og er fuldstændig gratis. Igennem dette bliver der tilbudt nyt indhold på en mere konsekvent og gratis facon. Naturligvis er det svært at sige præcis hvor meget merværdi der bliver tilføjet igennem Tides of War, og vi kan kun anmelde pakken som den ser ud ved selve lanceringen. Men alt det indhold der ankommer til Battlefield V er gratis, og dette er ganske kærkomment, da det betyder, at den samlede brugerbase ikke bliver opdelt. De gigantiske baner i hovedspillet føles desuden veldesignede, ekspansive og dybe, og det hele kan naturligvis ødelægges på kryds og tværs. Battlefield V er så dynamisk som serien nogensinde har været.

Battlefield V
Battlefield VBattlefield V

Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, at Battlefield V-grafikken er både gudesmuk og uhyre detaljeret - at løbe rundt i Rotterdams gader og se gnister fra eksplosioner danse nedover brostensgaderne, at se sneen vælte dynamisk ned af tinderne i de norske fjelde - det hele tager sig utrolig smukt ud, at det er svært at forestille et spil se pænere ud end dette. Men det er ikke kun effekter, det er også detaljegraden, for selv noget så småt som regndråber lander faktisk på blade og triller derefter videre ned. Adskillige gange stoppede vi bare for at tage det hele ind, og det resulterede naturligvis hurtigt i en brutal død. Det samme kan desuden siges om lyddesignet. Her er DICE som regel de bedste i branchen, og det er stadig tydeligt her. Skud der rammer metallet på en kampvogn, soldater der råber om hjælp, murbrokker der kollapser, alt lyder intenst og forsætteligt brutalt. Musikken er blevet tonet lidt ned, men er stadig bombastisk, og den sparkede altid igang lige når man følte stemningen i forvejen.

Tag ikke fejl - Battlefield V er et virkelig godt spil. Alt det arbejde DICE har foretaget for at forbedre kernemekanikkerne kan mærkes, og resultatet er at serien føles strammere end nogensinde. Banerne er gigantiske og dybe, der er yderligere fokus på gruppespil og sammenhold og spillet er flottere end noget andet DICE har præsteret. Godt nok mangler spillet lidt indhold, men det forhindrer det ikke i at være et multiplayer-skydespil du skylder dig selv at prøve.

8 / 10
+
Vanedannende gameplay, massive kampe, smuk grafik, fantastisk lyd, solid progression, Tides of War.