Subnautica

Subnautica (PlayStation 4)

Kun en tåbe frygter ikke havet.

Den her bliver svær at skrive. Som en del af Gamereactor i snart fire år, har jeg efterhånden skrevet en god håndfuld anmeldelser, og heldigvis plejer det at falde mig naturligt. Jeg gennemfører et spil, samler mine tanker og forsøger at få dem ned på papir. Hvor lang tid skriveprocessen tager, adskiller sig fra spil til spil - nogle gange flyder ordene lettere end andre - men som udgangspunkt forsøger jeg altid at underholde og vejlede jer læsere. En underholdende tekst er bare noget lettere at bevæge sig igennem, og i slutningen har I forhåbentlig en lidt bedre idé om, hvorvidt spillet er noget for jer. Men hvordan vejleder jeg, når jeg ikke aner hvilken vej, jeg helst vil have I går? På den ene hånd har jeg lyst til at tildele Subnautica mine varmeste anbefalinger, og på den anden hånd vil jeg råde jer til at blive væk.

Subnautica
SubnauticaSubnauticaSubnautica

Subnautica er fantastisk. Subnautica er forfærdeligt. Moderskibet, du befinder dig om bord på, styrter ned i spillets første sekund. Du løber til den nærmeste Life pod, flygter væk fra det brændende skib og lander uskadt på en ny fremmed planet. Når rystelserne er ovre, og spillet giver mig kontrollen, prøver jeg at skabe mig et overblik over situationen. Hvor de fleste spil i denne fase ville overrumple dig med vejledninger til, hvad man skal tage sig til og hvordan man skal gøre det, så forholder Subnautica sig tavs. Du er alene i vildmarken. Jeg prøver at interagere med diverse objekter i den lille Life pod, men det går hurtigt op for mig, at det meste er ødelagt eller ubrugeligt, indtil jeg finder de rette redskaber.

Jeg føler mig efterladt, jeg føler mig sårbar, men jeg ser ingen anden udvej end at bevæge mig ud af mit sikre lille rum, og se hvilken planet jeg er landet på. Og hvilken planet; det blå vand strækker sig, så langt øjet rækker, kun afbrudt af det brændende rumskib, Aurora, som jeg befandt mig på for få sekunder siden. Vandet er blåt og indbydende, og uden nogen anden retning at bevæge mig i, springer jeg ud i det. At man ikke befinder sig på jorden, bør være indlysende fra spillets første sekund, men skulle du tidligere være i tvivl, er du det ikke længere. Fisk i alverdens farver svømmer rundt omkring dig, men ingen af dem ligner noget, der stammer fra vores blå planet. Jeg begiver mig dybere ned blandt grotterne på jagt efter ressourcer, altid med en bevidsthed om hvor min Life pod befinder sig, og altid med en bevidsthed om at holde mig på afstand fra de større fisk i omegnen. Som sagt; jeg føler mig sårbar.

At Subnautica aldrig holder dig i hånden, ender også som en af spillets største styrker. Finder du en ny art under vandet, ved man ikke om det er et rovdyr eller om den er fredelig og kun har interesse i planterne omkring dig. Kun ved at udforske selv, eller bevæge dig så tæt på dem, at du kan skanne dem, kan man blive klogere. Langsomt falder man ind i en rytme; finder man nyt ødelagt udstyr, der er endt der efter styrtet med Aurora eller fra tidligere overlevende, kan man skanne det og finde ud af, hvordan man selv skaber det. Det giver bedre udstyr, hvilket tillader at komme dybere ned i mørket, hvor man måske kan finde nyt udstyr, der forbedrer dine chancer for overlevelse endnu mere.

Subnautica er dog mere end "bare" et overlevelsesspil. Skulle du være i tvivl om, hvilken retning du skulle bevæge dig i, vil du ofte modtage nødsignaler på din radio, der er blevet efterladt af andre overlevende. I begyndelsen mistænker man, at de overlevende er andre rejsende, der var om bord på det samme skib som dig, men langsomt finder du ødelagte rumstationer, der tydeligvis har været på planeten i årevis, og mysteriet tager til. I Subnautica er din første prioritet altid at overleve, og gøre din tilværelse lettere, men historien griber hurtigt fat i den nysgerrige spiller, og holder fast hele vejen til slutningen. Hvor de fleste overlevelsesspil er tilfredse med at give spilleren en udfordring i at holde sig i live, så går Subnautica endnu længere, og giver en mening med tilværelsen.

Subnautica
SubnauticaSubnauticaSubnautica