Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
anmeldelser
Far Cry: New Dawn

Far Cry: New Dawn

Ubisoft skalerer lidt tilbage men tilbyder gigantiske forbedringer til seriens formular i procecessen.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annonce

Selvom mange først forstod Far Cry: New Dawn som et Blood Dragon-lignende spin-off, hvor mange af seriens mere seriøse overtoner erstattes af psykedelisk selvbevidsthed og 80'er humor, så stod det hurtigt klart at Ubisoft Montreal tillader sig at være lidt mere ambitiøse i denne omgang. Godt nok er der kun gået et år siden lanceringen af Far Cry 5, og godt nok besøger vi igen Hope County, men hvorfor ikke forsøge sig med en mere seriøs historie? Hvorfor ikke gå planken ud med det postapokalyptiske design?

Det står med andre ord klart fra start af, at Ubisoft på mange måder har været langt mere ambitiøse med dette mindre spin-off end man sådan lige skulle tro, og det er til trods for at mange designelementer er overgået direkte fra 5 til New Dawn.

Men hvad er New Dawn egentlig for en størrelse? Lad os starte med det basale. Skal man være kynisk og nøjeregnende, så er New Dawn på mange måder et postapokalyptisk "reskin" af Far Cry 5's Hope County, som du nu udforsker 17 år efter at atombomberne fløj om ørerne og udslettede en stor del af menneskeheden. Flora og fauna har generobret ruinerne af den nu knuste civilisation, men mennesker, der søgte tilflugt i bunkere eller på anden vis overlevede dommedag, er nu dukket op på overfladen igen, og er begyndt at genopbygge en infrastruktur. Du vil se andre slags dyr, mere farverige omgivelser, ruiner der hvor små byer engang lå, Mad Max-inspirerede køretøjer og det ene tossede våben efter det andet.

Far Cry: New Dawn
Far Cry: New DawnFar Cry: New DawnFar Cry: New DawnFar Cry: New Dawn

Men ulig Blood Dragon er New Dawn ikke en overdrevet parodi, for der er faktisk tale om en seriøs historie om overlevelse, og om at lægge den første sten af hvad der i sidste ende skal blive en ny menneskecivilisation. Du er højre hånd til den karismatiske og hjælpsomme Thomas Rush, og sammen med en gruppe loyale følgere har I gjort det til jeres mission at hjælpe små græsrodssamfund rundt omkring i USA at genoprette lov og orden. På vej til Hope County går det hele dog galt takket være de to voldelige og uhyggelige tvillinger Mickey og Lou, der høster jeres nu havarerede tog for ressourcer, og kidnapper Rush. Det er nu op til dig at forene folket i Hope County, få Rush tilbage, genopbygge byen Prosperity og besejre tvillingerne. Selvom der er en række bizarre aspekter af hele den narrative opsætning, og at sarkastisk distance er en naturlig del af pakken her, så er Far Cry: New Dawn et spil der ønskes at tages seriøs. Selvom spillet ikke har bagt den samme afbildning af et følsomt emne ind i sin historie som Far Cry 5, så ønsker spillet, ligesom sin forgænger, at bevæge sig på den tynde linje imellem komik og brutal seriøsitet, og på overraskende vis lykkedes det et langt stykke af vejen. Faktisk opleves historien langt mere lineært i denne omgang, som vi ligefrem har savnet. Hvor du kunne takle Far Cry 5 i den rækkefølge du ønskede, så er New Dawn langt mere traditionelt, hvor du har sidemissioner og hovedmissioner, og hvor historien udvikler sig i én uniform retning, og tak Herren for det. Manuskriptet er stort set et pletskud med et glimt i øjet og noget på hjerte, tempoet bibeholdes takket være den mere lineære progression, og på mange måder er dette tættere på at være en Far Cry-oplevelse som den burde være rent narrativt. Om ikke andet tættere end Far Cry 5.

Og man kan faktisk mærke at New Dawn er en lidt mindre oplevelse end Far Cry 5, men ikke på den måde man umiddelbart skulle tro. Spillet er ikke bare mere lineært, det er også mere strømlinet. Først og fremmest driver du ikke fra by til by, men er rodfæstet til én enkelt af slagsen, nemlig Prosperity. En normal Far Cry-oplevelse byder på megen loot, så udviklerne tænkte tydeligvis at give dette loot en funktion, en rolle at spille, en grund til at eksistere, og herfra blev ideen om den opgraderbare hovedbase født. Du samler løbende gaffatape, motherboards, titanium og andet skrammel, samt den primære ressource - ethanol, op rundt omkring, og alt dette bruges til at opgradere basen. At opgradere basen giver mulighed for at kreere nye våben, gro nye planter, få mere information om omgivelserne og nye køretøjer. Det er en genial måde at give spilleren et primært og struktureret formål, og selvom systemerne er primitive, så er de uhyre effektive. At begive sig ud i ødemarken efter mere Titanium til at skabe en ny riffel, eller mere ethanol til at opgradere haven er en drivkraft man ikke skal kimse af. Ydermere giver det også spilleren et narrativt formål. Du er i Hope County for at styrke de lokale igennem opgraderingen af Prosperity, og frugten af dit hårde arbejde er konstant visuelt identificerbart.

Far Cry: New Dawn
Far Cry: New DawnFar Cry: New DawnFar Cry: New DawnFar Cry: New Dawn
Far Cry: New Dawn
Far Cry: New Dawn