Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor Danmark
anmeldelser
The Division 2

The Division 2

Looter shooter-genren har brug for en sejr efter skuffende præstationer fra både Anthem, Fallout 76 og Destiny 2. Kan Massive Entertainment gøre det igen?

Skip

Tilbage i 2016 gav jeg et af mine sjældne 10-taller til det originale The Division. At sige at anmeldelsen gik hen og blev kontroversiel, ville være lidt af en underdrivelse, men på daværende tidspunkt formåede Massive Entertainment at bevise overfor verden, at det der i dag kan identificeres som "looter shooter"-genren faktisk kunne have noget på hjerte. Dengang var et såkaldt live service-spil ikke nødvendigvis ensbetydende med ekstrem monetarisering, men en levende verden som konstant ville vokse for øjnene af et engageret publikum.

The Division blev sågar bare bedre og bedre efter lanceringen, både ved hjælp af ekstra variation, men også en udbygning af Dark Zone-konceptet, der er blandt de mest innovative måder at sammensætte en PvP-suite på, både dengang og i dag. Samtidig fik andre udgivere dog øjnene op for de strategier som The Division benyttede sig af, og selvom en række af dem har fået succes, så har størstedelen af dem haft besværligheder med at tilfredsstille anmeldere og investorer. Destiny 2 har været en skuffelse for Activision Blizzard, og Anthem lader ikke til at have mødt EA's interne forventninger - med andre ord er det perfekt timing for en opfølger til den uden tvivl mest vellykkede looter shooter-oplevelse. Kan Massive Entertainment gøre det igen?

The Division 2
The Division 2The Division 2The Division 2

Ved første øjekast ligner The Division 2... Ja, The Division. Godt nok bliver det dunkle, sygdomsplagede Manhattan skiftet ud med et solrigt, varmt og frodigt Washington D.C., hvor naturen langsomt men sikkert har generobret resterne af den nu besejrede civilisation, men din karakter, brugerfladen, bevægelserne, balancen - det er alt sammen genkendeligt. Men frygt ej - for i stedet for at satse udelukkende på wow-faktor, så er hele skønheden ved denne efterfølger ikke "køretøjets" karosseri, men alle de vigtige ting under kølerhjelmen - ja, analogien virker ikke helt, men I ved hvad jeg mener.

The Division 2 spilder ikke tiden med at give dig en opsummering af begivenhederne der fandt sted i New York, og hvordan denne ondsindede sygdom tvang den amerikanske infrastruktur i knæ på få uger - i stedet vågner du som en ny Division-agent midt i kampens hede, som du ankommer til Washington D.C. Her stifter du bekendtskab med de lokale rester af regeringen, af ordensmagten og de kolleger der har forsøgt at holde skansen, og sammen skal I genoprette freden ved at holde en række distinkte bander stangen. Strukturen er nogenlunde den samme - en række kernekarakterer dukker op konstant, men mest af alt er det din fortælling, og ikke nødvendigvis på den dovne måde, men historien om at vende udviklingen fra helt kaotisk og brutal til relativt håbefuld for de vragrester af den menneskelige civilisation der er tilbage. I stedet for at bestå af distinkte, tempobestemte "beats", så belønnes du konstant med nye opdateringer om den udvikling du vender hoved og hale på imens du spiller. Det kan være alt lige fra en lejr, der nu får frisk drikkevand, til en større fæstning der nu har overskud til at installere et spillerum til børnene.

The Division 2
The Division 2The Division 2The Division 2

Der opstår hurtigt en uhyre tilfredsstillende kontinuitet i både at se ens Base of Operations, som tilfældigvis er Det Hvide Hus, samt fæstninger, lejre og de enkelte borgere få mere overskud mellem hænderne. Det er ikke nogen direkte erstatning for en lineær fortælling, men det virker. Samtidig lader det til at The Division 2's manuskript kender sin besøgstid, og det virker som om at Massive Entertainment har taget feedback til sig efter originalen, og spilder nu aldrig din tid med konstant eksponering og narrativt tapet. Du får det du skal bruge for at føle dig motiveret fra et farverigt karaktergalleri - no more, no less.

The Division 2 er et spil der kender sine styrker, og forsøger at eliminere sine svagheder - så meget er tydeligt efter bare få timer. Og én af svaghederne ved originalen var variationen i indholdet - præcis som det er med samtlige "looter shooters". Dog introducerer efterfølgeren en række nye indholdstyper, der gør bare det at bevæge sig fra A til B mere varieret, og vigtigst af alt mere underholdende. Først og fremmest er der Main Missions, der fremmer den røde tråd i historien, og er oftest omkring en time lang på egen hånd. Dertil kommer der sidemissioner, som der konstant popper nye op af. Begge disse gør at dine diverse baser i Washington D.C. opgraderes (alt efter hvorhenne missionerne er placeret) som låser op for ny eller forbedret infrastruktur, og det giver i sidste ende adgang til flere missioner. Dertil er der Control Points, hvor du skal hjælpe de lokale med at indtage bestemte strategisk belæggende lokationer. Der er Strongholds, der nærmest kan anses for at være Raids eller yderst svære Dungeons, dynamiske begivenheder der opstår rundt omkring, masser af samleobjekter, der stort set allesammen byder på stemmeskuespil af højeste kvalitet. Og når ja, så er der tre Dark Zones og traditionel multiplayer via Conflict. Det sker imens at du jagter efter nyt gear, crafter nye ting, roder med dine evner og opgraderer baser. PYH!

Med andre ord - The Division 2 er gigantisk, og selvom måden du interagerer med de forskellige stykker indhold er den samme, så føles hver aktivitet både distinkt, og de føles samtidig som dig der løbende generobrer Washington lidt efter lidt. Forskellige aktiviteter - samme motivationsfaktor.

The Division 2
The Division 2The Division 2The Division 2
The Division 2
The Division 2The Division 2The Division 2