Yoshi's Crafted World

Yoshi's Crafted World

Yoshi er tilbage, og efter flere forsinkelser er han endelig ankommet på Switch. Har det været ventetiden værd?

Skip

Med udgivelsesdato d.29. marts er Yoshi's Crafted World den nyeste tilføjelse i Switchens kartotek, der efterhånden består af en del mere end gamle Nintendo-titler, som er blevet konverteret fra andre konsoller. For selvom der ikke burde være tvivl om, at spillet stilistisk læner sig op ad Wii U-spillet Yoshi's Wooly World, skal det med det samme understreges, at dette er sit eget spil.

Nogle spil vil altid have en særlig plads i ens gaminghistorik, og for mig er en af de store nostalgiske prisvindere Super Mario World 2: Yoshi's Island (også blot kaldet Yoshi's Island). Det var ikke det første Yoshi-spil jeg havde fornøjelsen af, den ære går til Nintendo 64s Yoshi's Story, men det var Yoshi's Island, der gjorde mig forelsket i serien. Jeg havde det til GBA'en og spillede det til jeg kunne imitere baby Marios gråd til perfektion (til mine forældres store frustration). Jeg elskede Yoshi-karakteren, designet og gameplayet, uden selv at kunne nævne de to sidste aspekter dengang. Det føltes utroligt intuitivt og let at spille, og var ligesom de fleste Mario-titler let at samle op uden vejledning eller gradvis polering af ens skillset. Man kunne det hele fra starten, der var ikke nogen trick-shots eller andet, der skulle øves og mestres. Det hele føltes let tilgængeligt, komfortabelt og intuitivt, hvilket er følelser der bestemt er blevet båret over i senere Yoshi-titler som denne.

Yoshi's Crafted World
Yoshi's Crafted WorldYoshi's Crafted WorldYoshi's Crafted World

Yoshi's Crafted World er det 8. main series Yoshi-spil og føles lige så let, intuitivt og frem for alt inviterende og sjovt som de første Yoshi-spil jeg spillede som barn. Serien har indtil nu altid været begrænset til to dimensioner men introducerer os for første gang til en Yoshi, der er i stand til at bevæge sig udover dette. En smule i al fald. Vi er ikke helt ved en 3D Yoshi-verden, hvor man kan gå i alle retninger, men man har i stedet mulighed for at sigte og skyde æg mod for- og baggrunden. Enkelte gange kan man endda også bevæge sig i disse retninger, hvilket betyder, at Yoshi's Crafted World eksisterer i en 2.5D verden. Dette er også med til, at det føles utroligt let at starte uden kendskab til spilserien: man kan oftest kun gå en retning, og det er mod højre. Gameplayet er derfor utroligt enkelt, og det er tydeligt, hvad der skal til at ske, ud fra de fjender og andre elementer, der er på skærmen. Er der mange fjender, er det bare om at sluge dem alle og få spyttet nogle æg ud, hvis man er interesseret i at få alle spillets collectables. For dem er der mange af. Ligesom i tidligere spil, er det nemlig muligt at samle både røde mønter, som kendt fra Mario-serien og de smilende blomster, der kendes fra tidligere Yoshi-spil. Og det er her den primære udfordring ligger.

Yoshi's Crafted World
Yoshi's Crafted WorldYoshi's Crafted WorldYoshi's Crafted WorldYoshi's Crafted World