Mortal Kombat 11

Mortal Kombat 11

Det ellevte kapitel i serien om dødelig kamp er en blodspættet fanservice-fødselsdagsgave af dimensioner. Pakken bliver dog en anelse kluntet overrakt.

Annonce

I min vennekreds er der gået tilstedelig tradition i at gense den helt eminent underholdende filmatisering af Mortal Kombat fra halvfemserne. I ved, den af Paul W.S. Anderson, en af de store navne inden for dårlige filmadaptioner af spil. Herved blev jeg selvfølgelig også interesseret i spilserien, og siden Mortal Kombat Deadly Alliance har jeg hængt nogenlunde ved, foruden at have dykket ned i de helt gamle arkadearkiver for at prøve de gamle spil. Hvorfor nævner jeg så filmen? Fordi NetherRealm Studios endelig ser ud til at have omfavnet den helt igennem skøre, overdrevet b-films charme ved Mortal Kombat-universet. For Mortal Kombat 11 er ikke blot en hyldest til de vedhængende fans, men i det hele taget en fanservice pakke af dimensioner.

På tværs af Kombat Kast, videopremierer og så fremdeles, har det også være svært ikke at blive henrykt. Udover en række tilbagevendende favoritter - Noob Saibot, Jade og Skarlet - er der også en række nye og spændende personager, fundet i The Kollector (ja, selvfølgelig med K), Cetrion og Geras. Rollelisten er spektakulær og alsidig, som den burde være i ethvert kampspil. Hørte du det, Jump Force? Der er ligesom skabt en stemning af, at den store pakke kommer nu. Selvom Mortal Kombat X har tjent uhyre ind til studiet, var der altid en herskende idé om at det var et aparte afsnit i spilserien; anderledes, på en finurlig måde. Selv i 2019, inden Mortal Kombat 11, var der folk der mindedes det niende udspil som noget helt fantastisk. Det ser også ud til at Ed Boon og kompagni har lyttet med et halvt øre, for Mortal Kombat 11 er på mange måder et langt mere traditionelt kampspil - med footsies, fokus på neutral, og mindre kombinationsstrenge end forgængeren - uden at miste NetherRealm Studios sans for hastighed, som set i Injustice 2. Under beta'en var jeg en anelse bekymret over, at Mortal Kombat 11 måske var blevet for langsomt, men Ed Boon holdte sit ord og det fulde spil har fået et par ekstra spark bagi for at gøre dash bare en anelse hurtigere. Et lille pro-tip; for dem af jer der ved hvad det er, wave dash er også en mulighed.

Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11

Der er lagt op til en forlystelsespark af festligheder, et bloddryppende Tivoli om du vil, da Mortal Kombat 11 tager de helt store fortællermæssige tematikker op; tidsrejse, dobbeltgængeri, flerdimensionelle fortællinger og sammenfletning af den såkaldte retcon der skete i Mortal Kombat 9. Mere om det lidt senere. Det betyder også, for spilleren, at ved indføring af et lignende udstyrs- og udklædningssystem som i Injustice 2, kan man skabe sin Scorpion eller Sub-Zero præcis som man har lyst. Mortal Kombat 2 Scorpion med moderne grafik? Værsgo. Skal bevægelserne også være derefter? Helt sikkert, mester, værsgo, da man ligeså kan definere hvilke specielangreb sin valgte karakter skal have. NetherRealm Studios har skabt en overdådig buffet ved at fravælge det låste variationssystemet fra Mortal Kombat X til fordel for dette hyper-brugerdefinerbare system. Apropos grafikken, er Mortal Kombat 11 muligvis også det bedst udseende kampspil nogensinde. Teksturdetaljerne er krystalklare, selv på PlayStation 4, og der er meget klogt gjort brug af et skift mellem 60 billeder i sekundet når der slås og 30 billeder i sekundet når der anvendes de såkaldte Fatal Blows og Fatalities for at få så mange blodige detaljer frem som muligt. På en måde bliver det måske en anelse for klamt med de detaljer, men det kommer man desværre ikke udenom i Mortal Kombat-serien.

Der er dog en enkelt hage ved dette nye kostumesystem. Eller snarere, en hel række hager, for alle disse kosmetiske ting, forstærkende krystaller og konsumables der kan give dig en fordel offline mod ekstrasvære fjender, hænger ikke på træerne. De skal købes, og de skal købes for spilvaluta. For hvilket der er i hvert fald fire forskellige typer; Koins, Soul Fragments, Hearts og Time Krystals. Hver låser op for sin kasse med indhold når du kravler rundt på Shang Tsungs ø i Krypt-modus, og jeg kunne forestille mig den sidste er til brug i Premium Shop, som åbner når spillet reelt lanceres. Bevares, ved at gennemfører historien, alle øvelsesbaner og de specifikke karakterguides, kan du opbygge dig en sund formue, men det forsvinder ret hurtigt, og derefter er der kun krummer at blive tildelt med Towers of Time, Klassic Towers og onlinekampe. Det skurrer lidt, for Ed Boon har sagt at de kosmetiske ting og sager kan købes for rigtige penge. Ja ja, frustrerende lang grind for spilvaluta for at opfordrer til brug af rigtige penge er jo desværre hverdag i branchen nu om dage, og Mortal Kombat 11, til trods for alle dets herligheder, er ingen undtagelse.

Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11