Rage 2

Rage 2

Rage 2 efterlader sin forgænger i støvet til fordel for farver, fest og vold. Men har det virket? Vi anmelder denne ambitiøse produktion.

Bethesda, id Software og Avalanche Studios har alle hver især leveret spil af ret svingende kvalitet på det seneste. Bethesda med deres Fallout 76, og Avalanche med både Just Cause 4 og Generation Zero. Den sidstnævnte havde jeg "fornøjelsen" at anmelde for et par måneder siden, så da jeg hørte, at lige netop disse to studier arbejdede sammen for at på Rage 2, ja, så må jeg indrømme at den første følelse var sund skepsis. Nu er spillet her så, og udkommer den 14. maj på PlayStation 4, Xbox One og Microsoft Windows. Så lad os kigge på om spillet kan løfte de to studier ud af middelmådighedens sump, og give os voldeligt festfyrværkeri, som diverse trailere har lovet os. Det første Rage udkom i 2011, og blev modtaget med generelt positive anmeldelser. Dog lader det til at holdningen blandt forbrugerne er syrnet lidt siden, og spillet anses generelt som værende en relativt middelmådig oplevelse. Det skyldes blandt andet at det ikke var noget der revolutionerede på nogen måde, så mange var overraskede da Bethesda annoncerede spillet sidste år inden E3, altså hvis man ikke havde set Walmart-lækket inden...

Historien i Rage 2 starter nogle årtier efter der første spils historie, og de onde The Authority, er tilbage for at overtage verdensherredømmet, eller hvad der er tilbage af det. Spillet starter med en ret lang sekvens, hvor spillets antagonist, General Cross, fortæller om hvad der skete i det tidligere spil, og om at han nu er tilbage, og vil udrydde de overlevende på kloden. Herefter vælger man sit køn, og så bliver man smidt direkte ind i handlingen, hvor ens base er ved at blive angrebet af den onde general. Man ser en Ranger der bliver et hoved kortere, og vælger så at tage hans uniform på, hvilket resulterer i, at man bliver langt stærkere og hurtigere. Man kæmper sig så igennem basen, og ser hvorledes ens elskede Tante Prowley bliver spiddet af den onde Cross. Cross undslipper mens en af hans titaner angriber basen. Efter det store monster er besejret, får man at vide af tantens hologram at man skal opsøge tre tidligere modstandsfolk i den farlige verden, så man kan kæmpe imod Cross og hans klamme mutanter. Man bliver efter denne seance udnævnt til Ranger, og Walker, som man hedder, får ansvaret for at redde disse sørgelige rester af civilisationen. Som du måske allerede har lagt mærke til er det bare ærgerligt historien ikke foregår i Texas, for så havde man været Walker Texas Ranger, men så heldig er man desværre ikke.

Rage 2
Rage 2Rage 2Rage 2

Skal vi starte med den førnævnte skepsis, så man faktisk noget der ligner en tredjedel af spillets plot at vide i denne sekvens, og det viser hvor lidt historien fylder. Bevares, der er en masse ekstra man kan læse sig til ved at finde diverse datapads, men historien er ikke det spillet fokuserer mest på, og det gør faktisk ikke så meget. For eksempel kan man i spillets fire byer finde mennesker med opgaver til en, men de siger bare hvad man skal. Har man gjort det kommer man så tilbage, og de siger tak, hvorefter de glemmer hvad man har gjort, og spørger til om opgaven er udført igen. Det er lidt tyndt, men igen gør det ikke så meget, for spillets kvaliteter skal findes andre steder. Faktisk er der kun seks vigtige karakterer i alt, og de er alle tæt forbundne til hovedhistorien, og disse er ganske underholdende at snakke med, da de modsat andre karakterer faktisk har en smule personlighed. Generelt er historien fra start til slut ikke specielt ophidsende, og tager cirka 15 til 20 timer at gennemføre, hvis man ikke laver alt muligt ekstra, hvilket det er svært at lade være med, men mere om det i næste afsnit. Da jeg havde gennemført historien sad jeg med en ret tom fornemmelse i kroppen, for jeg følte at jeg ikke nåede at lære de onde eller de gode godt nok at kende, til at det hele betød noget.

Så historien var lidt intetsigende, og nej, det ender med ikke at betyde så forfærdeligt meget i det samlede billede, men det er nu alligevel sjovt hvordan udviklerne har præsenteret spillet som narrativt drevent. Men lad os så snakke om noget der ikke var intetsigende, nemlig mekanikkerne i spillet, for Rage 2 fandens velsammensat og sjovt at spille. Allerede i sekvensen nævnt foroven, kunne jeg mærke at jeg havde fat i noget helt særligt. Spillet foregår i førsteperson, og styringen er bare knivskarp og præcis. Jeg har sjældent haft det så sjovt med at skyde i noget spil, og det må sige noget, siden det stort set er dem alle sammen. Jeg oplevede en masse ekstremt fede sekvenser, hvor jeg bare nakkede den ene mutant, eller modstander, efter den anden. Man er nemlig en "badass" lige fra starten, noget man ikke oplever i mange spil. Ens ny armering har en masse fede evner, som gør en til en dræbemaskine, og det bliver bare bedre og bedre, som man opgraderer ens evner og får nye. Disse finder man i de såkaldt "Arcs", som man skal udforske sig til. Her kan man finde evner som dobbelthop, Vortex, hvor man kaster en tyngdekraftskugle ind mellem fjenderne, som løfter dem og detonerer kort efter, og Shatter, hvor du med én berøring kaster fjenderne bagud med en enorm kraft.

Rage 2
Rage 2Rage 2Rage 2