A Plague Tale: Innocence

A Plague Tale: Innocence

Asobo forsøger at give os en meget anderledes historie, og selvom studiet er småt, så er ambitionerne skyhøje...

Der er bare noget ved en historie hvor to følgesvende rejser igennem et barskt landskab sammen, og lærer hinanden, omgivelserne og dem selv lidt bedre at kende, er der ikke? Om det så er The Last of Us, Enslaved: Odyssey to the West eller Bioshock Infinite, så rør disse historier om venskab der styrkes igennem en hård, lang rejse noget i os, og det er præcis det som A Plague Tale: Innocence forsøger at gøre, men omgivelserne? Ja, de er lidt anderledes i denne omgang.

Er du ikke bekendt med dette ambitiøse spilprojekt, så kommer det fra et relativt lille studio i Focus Home Interactive-familien ved navn Asobo, der godt nok har hjulpet til på en række store produktioner som The Crew 2 og ReCore igennem kontraktarbejde, men endnu ikke har forsøgt sig med en stor produktion der er helt og holdent deres egen. Det gør de nu her, et eventyrspil i tredjeperson der foregår i 1300-tallets pesthærgede Frankrig, hvor sygdom, død og intolerance lurer om hvert et gadehjørne. Midt i denne brutale verden finder vi to børn, der sammen skal rejse på tværs af ubarmhjertige land for at finde tryghed og sikkerhed.

Lad os lige slå fast her til at starte med, at dette ikke er noget let spil at starte med som studie. Det kræver ressourcer, eftertænksomhed og smart design at gå efter en så virkelighedstro, detaljerig og mest alt narrativt dreven oplevelse, men Asobo har tydeligvis satset hele butikken - så har deres satsning betalt sig?

Ja, som sagt foregår A Plague Tale: Innocence i 1349 i Frankrig, der både er plaget af sygdom og fattigdom, og landet er desuden hærget af Hundredeårskrigen og religiøse inkvisationer, der dræber alle der sætter spørgsmålstegn ved den etablerede status quo. Med andre ord er det en verden der tager dit liv hvis du er uopmærksom i bare ét sekund, og igennem denne verden skal vore to hovedpersoner, Amicia og Hugo navigere efter en tragisk oplevelse tvinger dem fra hus og hjem. Men det kan blive værre, for pesten står for døren, og smitten kommer fra en ukendt front - rotter. Historien, og forholdet imellem disse to søskende, er uden tvivl A Plague Tales største ès i ærmet, og fra start til slut formår spillet at fastholde din opmærksomhed takket være velskrevet dialog, et velsammensat tempo og troværdige omgivelser. Ja, portrætteringen af rotterne har det med at overgå til fantasy, snarere end seriøs historisk afbildning, men udover det holder spillet sin kadence med et relativt lineært narrativt design, der kommer historien til gode.

A Plague Tale: Innocence
A Plague Tale: InnocenceA Plague Tale: InnocenceA Plague Tale: Innocence

Det er ikke for sjov at vi nævner et spil som The Last of Us, for der er draget relativt megen strukturel inspiration fra Naughty Dogs storslåede eventyr. Du er Amicia, og med relativt få mekanikker til rådighed skal du navigere de barske omgivelser, og passe på Hugo samtidig. Du tænker allerede; "ej, skal jeg babysitte Hugo?", og det er ganske interessant for netop spil som disse har i løbet af de sidste år forsøgt at fjerne ansvaret fra dig, og i stedet præsenteret din kompagnon som et aktiv snarere end en byrde. Ideen er sådan set god, men netop denne dynamik afhænger af at du som Amicia føler et konstant ansvar for Hugos sikkerhed. Heldigvis kommer Asobo ud af denne designmæssige kattepine ved stort set at binde karakteren sammen. Ved at trykke L2 (spillet er testet på PS4 Pro) tager du Hugo i hånden, og så bevæger I jer samlet. I visse dele af spillet bliver du nødt til at slippe Hugo, og sætte ham til eksempelvis af åbne en dør, men efterlader du ham så dør han - han er trods alt bare en dreng, og ikke en toptrænet dræbermaskine. Hans sikkerhed afhænger udelukkende af dig.

Spillet handler hovedsageligt om at undgå fare, og det sker ved primært at snige sig forbi vagter ved at kaste med krukker og sten for at lokke dem væk. Der er desuden puslespil at løse, og kun momentvis introduceres der kampe, men disse fungerer nærmest som puslespil hvor du ved at undgå fjendtlige angreb og din slangebøsse kan fælde dine fjender. Igen siger spillet med store, tydelige bogstaver, at det her handler om at beskytte Hugo, og det gør du ved at fordufte og forblive skjult så meget som muligt. Men det at gemme sig hjælper ikke når det gælder rotterne.

A Plague Tale: Innocence
A Plague Tale: InnocenceA Plague Tale: Innocence