Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Resident Evil 5

Resident Evil 5

Capcoms femte kapitel af den klassiske Resident Evil-serie, har fundet vej til PC'en og Blichfeldt er taget på zombie-jagt i Afrika.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Som studie findes der få spil mere interessante end Resident Evil-serien, og Capcoms nærmest uendelige evner i at holde serien aktuel hos spillere verden over. Af grunde der ville kunne udgøre en yderst spændene afhandling om den menneskelige psyke, er Resident Evil-serien nemlig blevet en af de serier som ikke forpligtes til at indordne sig under de regler som gælder andre spil.

Er du i tvivl om hvad jeg snakker om, kræver det blot, at du installerer Resident Evil 5 på din PC, for selvom der er tale om en særdeles vellykket konvertering af spillet der tidligere på året gæstede konsollerne, er her også tale en serie der over de sidste 13 år kun modvilligt har udviklet sig.

Da jeg på PSOne skulle løse opgaver som typisk lød noget lignende "indsæt diamantnøglen i diamantlåsen" og fik det hele forklaret af en hvid tekst der trillede over skærmen, var simpliciteten undskyldt ved, at det hele var spændene og nyt. Havde du dengang fortalt mig at jeg tretten år og tre konsolgenerationer senere, ville blive bedt om at løse de samme simple opgaver, havde jeg dog grint hånende af dig.

Men at Capcom i stedet for nyskabelse har brugt tiden på at raffinere den kendte formular, betyder dog ikke at Resident Evil 5 ikke er sjovt, specielt i sine spritny PC-klæder.

Turen går denne gang til den ikke-eksisterende by Kijuju i Afrika, hvor optøjer, stammeritualer og fattigdom blandes sammen med den såkaldte Progenitor virus, og i midtpunktet for det hele står Chris Redfield, en af heltene fra det første spil i serien. En forestående zombieinvasion skal dog ikke klares alene, og derfor får Chris følgeskab af Sheva, hvad enten man har en kammerat til at tage sig af hende, eller blot lader computeren om det.

Capcom besluttede med spillets fjerde kapitel at det var tid til at skrotte den gamle kampvognskontrol og besluttede sig i stedet for at gøre brug af det over skulderen-perspektiv, som de fleste kender fra eksempelvis Gears of War. Dette er gode nyheder for PC-ejere, for med museb og et klik på dens højere museknap, er det muligt at sigte hurtigere og mere præcist end nogen konsolejer tidligere har kunnet bryste sig med.

Den reviderede kontrol lyder måske som en selvfølge fordi platformen nu er skiftet til PC, men alle der prøvede Resident Evil 4 på PC og måtte lede længe efter en fungerende kontrol, vil glæde sig over seriøsiteten hvormed Capcom denne gang er gået til opgaven.

Og forbedringerne stopper ikke kun ved en skarpere kontrol, for også det udskældte menusystem som tidligere skulle bruges, hver gang man ville skifte våben, eller benytte sig af nogle af alle de objekter man samlede op på sin vej er blevet genovervejet. Således kan man nu sprede det opsamlede udstyr ud over tal-tasterne på keyboardet, hvilket betyder at et ethvert objekt kan hives frem på et splitsekund.

Den nytilføjelse som vil give flest ekstra timer på spilkontoen, er dog tillægget af en No Mercy-mode til Mercenaries-spillet som der åbnes op for efter man har gennemført spillets hovedmission. Mercenaries har altid fungeret som et action-alternativ til det langsomme tempo spillet ellers sættes for dagen, og med de ekstra hestekræfter der er gemt i en moderne PC, har Capcom smidt ekstra benzin på bålet. Derfor kan du se frem til at blive angrebet af langt flere zombier og monstre på en gang, end det tidligere har været muligt, og både udfordringen og morskaben følger godt med det højnede antal fjender.

Megen ros bør sendes Capcoms vej for ikke at have behandlet PC-versionen af Resident Evil 5 som en billig sideproduktion, og eksempelvis er spillet endnu flottere end sine konsolsøskende. Teksturerne har fået en ekstra finpudsning, partikeleffekterne er blevet flottere og bedst af alt er billedhastigheden skruet markant op, uden at straffe din PC for hårdt.

De problemer Resident Evil 5 har, bunder derfor mere i spildesign end i selve konverteringen. Værst er naturligvis stadig tungnemme, kluntede, højtråbende og aldeles inkompetente Sheva. Det kan godt være at hun skal forestille at være højtuddannet elitesoldat, men det har nogen bare glemt at fortælle den kunstige intelligens der styrer hende. Hun fyrer derfor glædeligt alt sin ammunition af og giver sig efterfølgende til at tigge mere af dig, uanset hvor hektisk en situation du måtte stå i. Andre gange må man bevidne hvordan hun glædeligt bruger de dyrebare helende planter man finder på sin vej, så snart hun bare ser en rift på din overarm. Den umiddelbare løsning bliver derfor hurtigt at undlade at give hende noget som helst, men da hendes død resulterer i at du må starte spillet forfra, holder det heller ikke i længden. Sheva føles hele spillet igennem som en bautasten lænket til dit ben, hvis eneste funktion kun er at forvrænge spillets tempo og der skulle have været mulighed for helt at pille hende ud af spillet.

Det føles også arkaisk at måtte opsøge enhver kasse eller sæk, hive kniven frem, hakke løs og håbe på at der inden i gemmer sig lidt penge eller andet godt. Når nu vi alligevel ikke snakker et spil, der bevæger sig i det realistiske, havde det for mine penge været langt mere fornøjeligt, hvis penge var blevet sat ind på min konto efter hver bane, alt efter hvordan jeg havde klaret mig. Det hiver simpelthen farten og intensiteten ud af oplevelsen, når man lige skal sikre at ingen kasser står tilbage.

En sidste lille detalje der gjorde, at jeg måtte holde pauser undervejs, er at Capcom ikke har givet kameraførelsen lidt ekstra fokus, efter man besluttede sig for at skifte til mus og keyboard. Grundet en langt højere billedhastighed, samt muligheden for at bevæge kameraet langt hurtigere med en mus end det var muligt med en controller, bevægede undertegnede sig under gennemspilningen nogen gange på grænsen til køresyge. Problemet kunne være afhjulpet ganske nemt, men omvendt er jeg godt klar over at det kun er et problem en lille del af publikummet vil opleve, da det i høj grad afhænger af din PC og mave.

Et stort "Bravo" sendes i Capcoms retning for at have taget PC-konverteringen af et konsolspil seriøst, og for dermed at levere den bedste version af Resident Evil 5 til dato. Men med rosen sendes også en bøn om at udvikleren snart vil opdatere seriens mange antikke ideer, således at vi endelig kan få at se hvordan et helt igennem moderne Resident Evil egentlig ser ud.

Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5
07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Flot grafik. Skarp kontrol. No Mercy-tilføjelsen.
-
Arkæisk spildessign. Sheva.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Brugeranmeldelser

  • neeo007
    Resident Evil 5, karakter. grafikken. grafikken er god i selve spillet, men i hovedmenu er den lidt råden der er grafikken ikke så god som i... 9/10
  • Nike
    Resident Evil 4 var et af de bedste spil da det udkom tilbage i 2005. Det var intenst, underholdende, langt, og sjovt at spille, og bragte serien... 8/10
  • JoonTehUnagi
    Der er mange delte meninger om Resident Evil 5. Hvorvidt om spillets historie er dårlig, eller at styringen er for ringe, eller at spillet byder på... 8/10

Relaterede tekster

Resident Evil 5Score

Resident Evil 5

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Blichfeldt

Capcoms femte kapitel af den klassiske Resident Evil-serie, har fundet vej til PC'en og Blichfeldt er taget på zombie-jagt i Afrika. Du kan læse hele anmeldelsen lige her...

Resident Evil 5Score

Resident Evil 5

ANMELDELSE. Skrevet af Mattias Hegerius

Capcoms succesrige serie tager turen til Afrika, hvor T-virusen stadig hærger lokalbefolkningen. Vi fortæller det hele...

Resident Evil 5 og 6 på vej til Switch

Resident Evil 5 og 6 på vej til Switch

NYHED. Skrevet af Carl Nielsen

Som en langsomt udvidende skare af zombier, har Resident Evil-franchisen indtaget Nintendo Switch. Tilbage i maj fik vi Resident Evil 4 til Nintendos konsol, og nu har...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.