Wreckfest

Wreckfest

Sommeren 2019 er langsomt ved at være fortid, og hvis du ikke ved hvad du skal bruge efteråret til, så prøv lige at læs med her.

Der findes et solidt bagkatalog af bilspil til de fleste spilkonsoller, hvor standarden typisk cirkler omkring blankpolerede sportsvogne og stædig kamp for at mejsle de sidste millisekunder af næste baneomgang. Biler som ellers alene ses i glitrende bilmagasiner eller via halvskabede britiske bilshows på fjernsynet. En kendt metervare, som typisk sælges i nye versioner med endnu et friskt nyt tal bagved spiltitlen, og endnu et forsøg på at nytænke en allerede gennemprøvet succes. Men syntes du også, at det er tid til lidt andre boller på suppen, og gerne med en flue eller to i, så er det nu du skal pudse motorbrillen og derefter sætte dig til rette foran skærmen. Velkommen til min oplevelse af spillet Wreckfest - et spil hvor selve titlen i en sjælden grad reflekterer varens indhold.

Jeg husker stadig min morfars gamle Saab. En bil manden elskede over alt på jorden, og som han brugte utallige weekender på i start-80'erne i garagen i Holbæk. Den skulle optimeres i en grad, som selv de svenske producenter ikke havde forestillet sig. Herefter kom min mormor i hendes stiveste søndagsklæder, og de tøffede en tur diskret og stolte rundt i landskabet. Nu er det ikke hver dag, at jeg tænker tilbage på dengang i min barndom. Ja faktisk har jeg ikke tænkt meget over det før den anden dag, hvor jeg med en controller i hånden sad solidt plantet foran min Xbox One og smadrede min bil på skærmen, direkte ind i siden på en fuldstændigt identisk Saab. Mine tanker bagud i slægtens historie fik en naturlig afslutning, da kopien af morfars bil roterede direkte ud i et træ, og endte som en komprimeret bouillonterning af rygende stål. Bye bye nostalgiske Saab!

Wreckfest
WreckfestWreckfestWreckfestWreckfest

Efter min mentale highfive kombineret med en diskret mavepuster til morfar, så var min opmærksomhed i den grad fanget af løjerne på skærmen. Vi er ude i noget der må betegnes som semikontrolleret kaos. Farvel til de blankpolerede sportsvogne, og goddag til biler vi alle kender fra gaden eller lavbudgets socialrealistiske spillefilm fra vores egen andedam. Fra første færd viser spillet, at du godt kan sænke skuldrene, og klappe fødderne op. Vi skal ikke tage dette alt for seriøst. Jeg blev ganske uventet kastet ud i et kaos af havetraktorer med kurs mod hinanden. Den sidste mand vinder! Galskaben blev holdt indenfor et større afgrænset område, hvorefter det bare var at trykke speederen i bund. En havetraktor i tophastighed har ikke engang en minimal chance for at ødelægge selv det mest opsatte hår, men stadig var der aktion fra første sekund. At smadre ting er bare sjovt!

Kampagnedelen af spillet trækker en gennem en masse forskellige biler, udfordringer og baner. Hvor jeg i selskab med flere af de store biltitler begynder at kede mig efter de første 5 - 10 timer, så har jeg endnu ikke nået muren med Wreckfest. Det første som suger en ind er styringen. Den er ligeså knivskab som eksempelvis de seneste kapitler af Forza-spilserien til Xbox One. Alle knapper gør hvad man forventer, hvis man ligesom mig har brugt tusindvis af timer i de store bilspil. Knivskarp og øjeblikkelig reaktion. Flettet ind i dette finder man spillets helt geniale fysik. Med dette mener jeg hvordan bilerne føles forskellige - såsom tunge eller superhurtige. Oveni dette smides endda et dynamisk system, hvor man kan skade sådan cirka alt på ens køretøj, og herefter straks mærke konsekvenserne på performance. Vi startede i kaotisk galskab, og er nu på vej tilbage til civilisationen.

Wreckfest
WreckfestWreckfestWreckfest