Ancestors: The Humankind Odyssey

Ancestors: The Humankind Odyssey

Skaberen bag Assassin's Creed vender tilbage med et spil om menneskeracens spæde begyndelse. Det lyder ambitiøst, men er det noget værd?

Ancestors: The Humankind Odyssey kommer fra Patrice Désilets kreative hjerne, og man må sige hans etos alene bringer nysgerrigheden frem i spillere verden over. Hans CV har nemlig det store punkt, at han er hovedmanden bag Assassins Creed-serien og Prince of Persia: Sands of Time, og man må sige det giver ham en vis troværdighed. Ancestors: The Humankind Odyssey er det første spil fra hans studie Panache Digital Games, og er efter mange års udvikling nu ankommet på PC via Epic Game Store, og en udgivelse på PS4 og Xbox One følger til december.

Jeg må starte med at indrømme, at spil som Ancestors: The Humankind Odyssey er lidt skræmmende at gå til. Spillet er nemlig noget helt nyt og er bevidst designet til at skubbe grænserne for mediet, og det kan være noget af det bedste, eller kan ende med at skuffe fælt. Et godt eksempel på dette er et andet innovativt spil, nemlig No Man's Sky, som lovede så meget, men leverede så lidt da det udkom. At spillet så senere blev til det der var lovet og meget mere, er en vildt fed overraskelse, og derfor er det ikke sidste gang No Man's Sky bliver nævnt, men mere om det senere.

Jeg plejer for det meste at starte anmeldelser med historien. Det er bare ikke helt muligt med Ancestors: The Humankind Odyssey, fordi spillet handler om menneskets udvikling, fra primat til det vi er i dag. Så historien er noget man selv skriver i spillet. Spillet starter med en kort introsekvens, som viser en abe og dens lille unge, som bliver angrebet en gigantisk ørn. Ørnen dræber moderen, men den lille unge undslipper, og man skal så finde tilbage til sin flok. Den lille abe ser leder febrilsk efter vejen frem, og plages af mareridtsudgaver af store krybdyr, sikkert som resultat af en choktilstand. Tænder, slanger og rovdyr er alle ude efter vores uskyldige lille hovedperson, og selvom det er rørende fra start af må jeg samtidig indrømme at jeg var meget forvirret. Det lykkedes dog at finde tilbage til sidst, og så starter spillet. Man får kontrol over en af de voksne aber i flokken, og så får man lov til at lære om spillets generelle styring. Man kan selv vælge hvilken abe man gerne vil styre, og man ser disse i tredjeperson. Man har en masse sanser, som man kan aktivere, som naturligvis både spiller et mekanisk formål, men også skal slå fast overfor spilleren, at vi her har med de aller første sanseaktiveringer at gøre, der er ved gøre aben til noget helt andet - os. Der er intelligens, som gør man kan genkende frugter, planter og rovdyr med synet. Der er hørelsen, hvor man kan høre alt der bevæger sig, og identificere det på afstand, og til sidst lugtesansen, hvor man kan genkende planter og dyr på lugten. Det fungerer fint i praksis, men jeg må sige, at man bliver træt af at standse op for at tjekke ens omgivelser, for man kan ikke gøre de ting uden man står stille, og man gør det mange gange.

Ancestors: The Humankind Odyssey
Ancestors: The Humankind OdysseyAncestors: The Humankind OdysseyAncestors: The Humankind Odyssey

Spillet handler i bund og grund om opdagelse, for man skal igennem sine sanser lære ens miljø at kende. Når man aktiverer ens sanser kan man se en masse firkanter, som indikerer interessante ting man kan udforske. Mange af dem er frugter som man har set før eller diverse sten, men nogle af dem er punkter som kan udvide ens floks territorium, eller føre en til nye ukendte ting. For at dette kan ske skal man igennem en sekvens, hvor omgivelserne bliver mørke, og scanner man ikke nok nye ting med ens sanser, bliver man bange og hysterisk, hvorefter man ender i sin lejr. Lykkedes det dog kan man opdage disse punkter, og så får man serveret en sekvens, hvor kameraet flyver rundt, ligesom når man opdagede et højt punkt i Assassin's Creed. På den måde bliver ens floks rækkevidde udvidet. Det er ret fedt, men problemet kommer når man så skal længere og længere væk, for der er fare alle steder, og slanger, vildsvin, sabelkatte og lignende vil konstant angribe en, og der er ingen måde at rejse hurtigt fra sted til sted. Så jo længere væk man kommer, jo større er chancerne for at man kommer til skade eller dør. Man kan så finde diverse frugter og urter, som hjælper en af med disse skader, men det bliver hurtigt kedeligt, fordi ture på opdagelse kan tage timer. En skade kan nemlig gøre, at man kun løber eller klatrer med halv hastighed. Gift gør at skærmen svømmer, og blodtab gør at skærmen mister sin farve. Udviklerne har forsøgt at være realistiske, men det fungerer bare ikke, det er tvært imod død irriterende, mest fordi det bliver ensformigt meget, meget hurtigt. Det, kombineret med en masse tekniske fejl, gør opdagelse til en pine i stedet for en fryd.

Ancestors: The Humankind Odyssey