Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
anmeldelser
Temtem

Temtem - Early Access

Temtem er meget mere end en åbenlys Pokémon-klon, og her forklarer Mathias hvorfor.

Spillet befinder sig lige nu i Early Access, og anmeldelsen er baseret på version 0.1. Vi opdaterer anmeldelsen når spillet kommer ud af Early Access. Vi tillader os allerede nu at sætte en score på, da udvikleren tager penge for produktet.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Endelig er det kommet. Efter mange års venten og efterspørgsel fra fanbasen, er der endelig lanceret et Pokémon MMORPG. Eller det vil sige næsten. For det er ikke helt udkommet endnu. Og det er ikke helt Pokémon.

Selvom vi alle har unikke oplevelser, holdninger og følelser knyttet til Pokémon-franchiset, tror jeg de fleste af os er enige om én ting: spillene er blevet alt for lette i løbet af de seneste mange år. Der mangler simpelthen udfordring, på trods af at være en spilserie (primært) dedikeret til børn. Hvis ikke man har gang i en selvpåtaget udfordring som eks. Nuzlocke, er der på intet tidspunkt den mindste risiko for at tabe. Det vil sige, der eksisterer intet incitament til hverken at være strategisk i sit valg af 'mon, købe potions og revives eller på noget nogensinde grinde. Hvis ingen af disse lyder som genkendelige problemer, er dette spil ikke nødvendigvis lige for dig. Men hvis du som jeg var skuffet over sværhedsgraden og manglende mulighed for at implementere strategi i eks. Sword & Shield, er Temtem i akkurat din boldgade.

Temtem, som stadig er i betaversion, er udviklet af det spanske firma Crema og publiceret af Humble Bundle. Spillets udseende og monstre (kaldet Temtem) er utroligt charmerende og minimalistisk designet. Derudover er gameplayet nærmest 1:1 med Pokémon, hvilket også kommer til at være gældende på yderligere parametre. Stop mig hvis det lyder bekendt: man er en ung uerfaren træner, som skal til at starte på et verdensomspændende eventyr. Men før man kan give sig i kast hermed, og udfordre sin rival, skal man forbi den lokale professors laboratorie for at få en monsterkompagnon. Man får muligheden for at vælge mellem tre forskellige, som tilsammen udgør en sten-saks-papir dynamik. Derefter bliver man sendt ud i verdenen, hvor man kan møde yderligere monstre i det høje græs, gratis heale sine monstre i lokale centre og ellers kæmpe mod enhver person som skævt kigger i ens retning. Nå ja, og man kan kun have seks monstre på sig ad gangen. Det er altså tydeligt fra start, at Temtem ikke forsøger at skjule, hvad det er "inspireret" af. Og med mindre, at dette resulterer i en retssag, er dette altså ret perfekt.

Temtem
TemtemTemtemTemtem

Mens vi er ved ligheder, er soundtracket også utroligt Pokémonagtigt, og man glemmer ofte, at det ikke er en Pokémonklon man sidder og spiller. Men så siger en tilfældig NPC noget tilpas passivt aggressivt til, at man lige vågner op igen. Det vil sige, det gør man, hvis man altså stadig læser dialogerne og ikke bare spammer F for at komme videre. For dette er naturligvis et RPG-problem, som Temtem ikke helt har løst: historien er mindst lige så triviel og vanskelig at engagere sig i, som ethvert andet Pokémonspil. Det er fuldstændigt lige gyldigt, hvad der foregår omkring en, og hvis man stadig læser alle dialoger på tredje time, er jeg dybt imponeret. Meget af det som med pæne ord kaldes "world building" svarer til NPC'er som går rundt og siger meningsløse ting. Heldigvis er det langtfra påkrævet at snakke med dem alle, og ofte er der et udråbs- eller spørgsmålstegn på kortet, for at indikere i bedste WOW-stil, at der her er noget at interagere med. Det er derfor ikke nødvendigt at snakke med alle, selvom ens indre completionist kan være vanskelig at ignorere.

Spørgsmålet er så, er det egentlig ikke bare Pokémon man sidder og spiller? Jamen det er det næsten. Hvor det adskiller sig er som nævnt sværhedsgraden og kampsystemet. For det første bliver spillet hurtigt utroligt meget sværere. På trods af også at benytte sig af gratis healing fra Temtems version af Pokémoncentre, er det faktisk svært ikke at miste alle sine Temtem. For man er ikke altid lige tæt på det forrige center. Og eftersom man i forvejen tvinges til en del backtracking, er det ikke altid man har lyst til at løbe frem og tilbage efter hver anden tæmmerkamp (i Temtem er man ikke en træner, men en tæmmer). Derudover er balms (Temtems potions) og revives dyre og ulig Pokémon har man som en opstartende ung tæmmer ikke en overflod af penge efter det første kvarter. Og det er heller ikke muligt blot at overlevelle sin første Temtem og one-shotte alt på sin vej. Der skal i stedet utroligt meget type- og strategiplanlægning til, særligt efter man når til sit første Dojo (gym/ styrkecenter).

Udover sværhedsgraden er kampsystemet som nævnt også lidt anderledes. Det er stadig turbaseret, men ulig Pokémon er standardkampene altid i dobbeltformat. Dette ligner igen den kompetitive side af Pokémon, hvis turneringer nærmest udelukkende holdes i dette mere spændende format, hvor der er mere plads til strategi og evner. Derudover opbruger angreb ikke PP (antal tilgængelige angreb) men er i stedet begrænset af enhver Temtems stamina. Alle angreb koster forskellige mængder stamina, og har tilhørende forskellige prioritet i kampen. Dette vil sige, at man for det første skal være mere sparsommelig (i hver eneste kamp) og ikke bare bruge sit stærkeste angreb gang på gang og derudover samtidig være opmærksom på, at vælge et angreb som aktiveres i den rette rækkefølge. Der er med andre ord et ekstra lag mulighed for strategi.

Temtem
TemtemTemtemTemtemTemtem

Selvom det i starten af spillet ikke virker særligt relevant at lytte til NPC'ernes konstante råd om at konservere stamina, bliver dette hurtigt tilfældet. Jeg selv er femten timer inde i spillet og har besvimet (tabt) flere gange. Særligt efter første Dojo bliver det hurtigt nødvendigt at købe og anvende balms, hvilket er noget jeg aldrig har behøvet i Pokémon. Det føles derfor utroligt tiltrængt endelig at gøre brug såvel som have behov for at anvende en af de store hjælpemidler, som førhen ikke har været relevant. Jeg ser stort frem til at nå længere i spillet, med endnu flere udfordringer og endda PVP. Indtil videre har jeg ikke haft mulighed for at teste PVP-funktionen, som skulle være et af spillenes kernekompetencer, men tænker det må komme senere i betaen. Derudover skulle det også blive muligt både at bytte og avle Temtem. Mens man i starten af sit eventyr bruger størstedelen af sin tid på at grinde, levelle, og fange nye Temtem er det fedt at vide, at man endnu er langtfra loftet, og der er et utal af muligheder.

Som nævnt er spillet endnu i beta, og det er derfor vanskeligt at vide, hvor det ender henne kvalitetsmæssigt. Loadingskærmen beder bogstaveligt talt en om at sænke sine forventninger i forbindelse hermed, hvilket altid er en fin måde på forhånd at undskylde for eventuelle mangler. Det skal dog siges, at der eksisterer utroligt få bugs og det nærmere er et spørgsmål om videreudvikling og polering samt serverstabilisering som decideret er mangelfuld.
Om Temtem ender med at være en decideret konkurrent til Pokémon er svært at sige, men forhåbentligt det i det mindste får sat skub i Pokémons udviklingsteam Game Freak, som måske endelig kommer til at tage sig sammen og lave et spil, som ikke ligner en polering af de forrige snart 24 års udgaver. Jeg er i al fald super hypet for fremtiden og ser frem til at spille endnu mere, hvilket jeg skal i gang med så snart jeg har skrevet denne linje færdigt.

Temtem
Temtem
Temtem
09 Gamereactor Danmark
9 / 10
+
Høj sværhedsgrad, flot og hyggeligt design, fine væsener, skøn verden, nemt og intuitivt gameplay.
-
Ret meget backtracking, enkelte tekniske fejl, er set før.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold