logo hd live | West of Dead Beta

SnowRunner

SnowRunner

Saber Interactive har taget hånd om den iskolde sneudfordring i denne spændende nye truck simulator.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her!

* Skal udfyldes

SnowRunner kører i sporene på Spintires: MudRunner (et spil der heldigvis fik et andet navn og nu blot er kendt som MudRunner) - en simulator der fokuserer på at krydse forskellige typer terræn i forskellige lastbiler, lastbiler der kommer i alle mulige former og størrelser. Som navnet indikerer, har MudRunner strøet sne ud til denne efterfølger. Trods terrænskiftet havde vi det dog stadig vildt sjovt i det isede vilde landskab, hvor vi kastede os ud i det ene hjulspinsvanvid efter det andet.

Vi havde også fornøjelsen af at anmelde American Wilds-versionen af MudRunner sidste år, og da vi første gang begav os ud i dette firehjulede eventyr i vildmarken, havde vi ingen idé om, hvad vi kastede os selv ud i. Det tog os et stykke tid at finde ud af, hvad det helt nøjagtigt havde at tilbyde, og hvad der gjorde det unikt. Det var et bilspil, hvor "langsomt og forsigtigt" gav dig sejren, bortset fra det ikke rigtigt var et ræs.

Denne enigmatiske serie handler udelukkende om præcisionskørsel, at gennemføre opgaver der strækker sig over gigantiske kort samt at vælge det rette køretøj til opgaven. Det handler om langsomt at navigere svært terræn, med mudrede veje, underskov og snerige landskaber der skal bestiges, mens du arbejder dig mod dit endelige mål.

Da vi startede motoren i SnowRunner for første gang, vidste vi derfor præcis, hvad vi gik ind til. Man starter ud på en snefri bane, der minder meget om dem fra forgængeren (næsten lidt for meget - men sneen kommer dog). Der er en introduktion, som viser dig mekanikkerne, du skal lære forud for din karriere i en stor lastbil, og dermed bruger du de første par timer på at køre igennem en mudret skov.

Heldigvis er spillets introduktion informativ og veldesignet, hvilket er skønt for nybegyndere i genren. Den lærer dig de helt små ting, som for eksempel hvordan og hvorfor du bør skifte mellem små gear og firehjulskørsel. Når du har kørt tværs over banen med en pick-up-truck, får du lov at styre en anden, større lastbil. Dernæst får du monteret en trailer til at fragte træ og metal, så du kan bygge en bro, hvilket åbner op for en ny bane. Det fungerer rigtig godt.

SnowRunner

Det er umiddelbart ikke et kompliceret spil, og det går i bund og grund ud på at udføre opgaver og missioner, mens du krydser direkte uanstændigt terræn. Undervejs skal du dog også besøge udkigstårne. I sand open-world Ubisoft-stil medfører det en afsløring af et stykke af kortet, meget ligesom i Assassin's Creed-serien, når du låser op for fast travel til et nyt område.

Det lyder alt sammen meget simpelt, gør det ikke? At fragte leveringer og samle ting og sager op, som du skal fragte til en ny lokation? Og ja, det er ret simpelt. Men udfordringen ligger i at mestre dit køretøj og at benytte disse evner i de forskellige typer terræn, og på denne front er der masser af dybde.

At sidde fast i mudderet kan ende ud i en af de mest intense kampe, du har haft i lang tid. Hvis du fejler, kommer du måske til at sidde så meget fast, at du aldrig får dit køretøj fri og ud på vejen igen. Heldigvis kan du genstarte køretøjet ved afhentningstedet, eller du kan benytte en anden lastbil til at trække køretøjet ud af mudderet. Du kan endda begive dig ud i at hejse dig selv ud, men prøv venligst at undgå at ramle ind i træerne i forløbet.

SnowRunnerSnowRunner

Efter du har gennemført introduktionen, kan du - ukløgtigt, tillader vi at tilføje - drage til Alaska, hvor du tager kampen op mod sne og is. Det ligner Niffelheim derude! Det ser ikke bare skønt ud, men de frosne landskaber har ligeledes stor indflydelse på gameplayet, og inden længe glider du rundt på isen, rutsjende fra side til side på herlig vis, præcis ligesom en elg på rulleskøjter (eller måske er det bare os).

Det er næsten umuligt at holde sig på vejen, men det er også dér, det sjove ligger. Kadencebrems (hvor du pumper bremsepedalen for både at styre og bremse på de farefulde overflader) gør det lidt mere medgørligt og hjælper dig til at undgå at sidde fast i sneen. Men selv når du har mestret mekanikkerne, er det stadig en konstant kamp at holde tingene under kontrol, og sommetider kan udfordringen føles en smule brutal - vi syntes på samme tid, det var vanvittig sjovt.

Derudover er du nødt til at være opmærksom på så mange elementer, ikke bare terrænet, du navigerer i. For eksempel slipper benzintanken efterhånden op, og jo hårdere du træder på speederen, jo hurtigere tærer du på beholdningen. Hvis du løber tør, stopper din lastbil, og du er nødsaget til at genopfylde tanken med en anden lastbil eller via en benzintrailer.

SnowRunner

I løbet af dit sneskøjtende eventyr kommer du igennem adskillige baner, der er fordelt på tre forskellige lokationer: to i USA og én i Rusland. Alle banerne ser fabelagtige ud med bjerge og skovlandskaber, der har et utrolig realistisk look (bortset fra manglen på vildt liv). Hvor autentisk de end er, føltes de dog nogle gange lidt tomme og nøgne. Vi elskede til gengæld teksturerne og designet på de forskellige lastbiler. Der er vildt mange forskelligartede køretøjer, du kan købe med de penge, du tjener ved at gennemføre opgaver, hvilket giver en lang levetid for samlerne.

Og så er der lyden: Brølet fra motoren lyder, som om dit fjernsyn har forvandlet sig til en monstertruck. Det skaber et lydlandskab, der virkelig fanger atmosfæren i at køre gennem unikke omgivelser og ugunstige betingelser. Styringen, på trods af at være ret almindelig for et bilspil, føles responsiv og kobler sig til lyden, så indlevelsen føles endnu større.

Der er også en multiplayer-del, hvor du og tre venner kan gennemføre baner og missioner sammen, men desværre har vi ingen venner, så vi havde ikke mulighed for at afprøve denne del af spillet. Den lyse side af ikke at have nogen venner er, at vi havde masser af tid til at kigge efter tekniske brister og begrænsninger, og vi bemærkede ikke nogen store glitches, kun et par manglende skyggeeffekter en gang imellem (for eksempel da vi kørte over en bro). Vi håber, det snart bliver fikset via en patch, men derudover var det en glat oplevelse.

Alt i alt er SnowRunner en skøn tilføjelse til køresimulator-genren. Sne var, hvad doktoren bestilte, og dette er virkelig en underholdende udflugt, der kaster dig ud i vanvittigt modstridende terræn. Selvom det sommetider kan føles en smule ensomt og tamt at spille alene, anbefaler vi i den grad stadig denne omgang til køresimulator-fans samt dem, der nød MudRunner, og vi kan ikke vente med at se, hvor serien tager os hen næste gang. SandRunner måske?

8 / 10
+
Det både fremstår og føles fantastisk at spille, et stort antal lastbiler, realistisk miljø og atmosfære.