Total War Saga: Troy

Total War Saga: Troy

Det kunne have været så godt, men det er det ikke. Creative Assemblys seneste Total War-kapitel er ikke helt godt nok.

Hvis du ikke helt har styr på hvad det der Total War er for noget, så er det meget kortfattet en RTS-serie fra Creative Assembly, hvori man styrer et rige, stort eller lille, med dertilhørende ledelse af byer, provinser og særligt fokus på selve hæren. Der er varierende grad af ressourcestyring, og hære ledes så i slag mod fjender man ønsker at nedlægge. Det hele er turbaseret, og endemålet er typisk at udrydde bestemte fjendtlige styrker, og deres byer, eller underlægge store dele af de omkringliggende områder igennem krig eller diplomati.

De almindelige Total War-spil fokuserer typisk på større tidsperioder, såsom det feudale Japan, middelalderen, Napoleonskrigene, og så er der også en fantasy-udgave med afsæt i det turbaserede figurrollebrætspil, Warhammer, der i min optik som gammel Warhammer-spiller rammer de originale fysiske spil som intet andet computerspil nogensinde har gjort det. Herudover har man den såkaldte Saga-serie, hvor der fokuseres mere snævert på meget begrænsede områder, personer eller historiske perioder.

Med det nyeste spil i serien har man taget en lettere kontroversiel beslutning, og spillet, samt første DLC, vil være gratis i forbindelse med at man har en tidsbegrænset eksklusivitet på Epic Game Store, hvor spillet normalt er at finde på Steam. Gratis i de første 24 timer vel at mærke, så uanset hvad man mener om det, er her en glimrende mulighed for at få et spritnyt AAA-spil gratis, og hvis man ikke allerede har det, prøve kræfter med Total War-formatet som jeg selv er blevet kæmpe fan af. Onde tunger har påstået at det er fordi at Epic Games forsøger at kapre RTS-kunder til deres platform, og at Creative Assembly vidste at det ikke ville være helt godt, og derfor har sagt ja til en masse penge på forhånd, da man vidste at spillet nok ikke ville blive det store hit salgsmæssigt. Om der er hold i det er umuligt at vide.

Total War Saga: Troy fokuserer, til absolut ingens overraskelse, på belejringen af Troja i den græske bronzealder. Den er primært beskrevet i værkerne Iliaden og Odysseen, og det er heller ikke overraskende citater fra disse to værker, der erstatter de normale tips og tricks og baggrundshistorier, der fylder et loading screen i spillet. Værkerne er desværre så meget fiktion, at man indtil arkæologiske fund i 1870 mente at det hele var ren fiktion. Faktisk blev der allerede et par hundrede år efter krigene i Grækenland sået tvivl om antal af skibe, soldater, og sågar hvem der vandt.

Det giver også et mere grundlæggende problem for spillet, for selvom man ikke er helt enige om datering, så er vi i runde tal stadig 3200 år tilbage i historien. Det betyder at den variation af særligt soldater og mandskab man har at gøre godt med er særdeles begrænset, hvis det skal være historisk korrekt, og der er ikke samme adgang til belejningsvåben og artilleri af nogen art, det var ganske enkelt ikke opfundet endnu, og det gør at alle kampe er stærkt fokuseret på infanteri, og ikke mindst ufatteligt mange variationer over samme emne.

Men inden vi når så langt, så skulle spillet downloades, og her støder jeg på min første bekymring. Det fylder 17GB. Hmmm. Total War: Warhammer II fylder til sammenligning 55GB, og Three Kingdoms fylder 35GB. Der kom ganske vist en 17GB opdatering efterfølgende, der fik spillet op på 26GB, men man fornemmer at der mangler en del ting, eller er skåret ned på den grafiske elementer, og det skulle desværre vise sig at være en begrundet frygt.

Men lad os starte med opbygningen. Spillet er delt op i en kampagne og en kampdel. I kampagnedelen styrer du dine tropper og har det store overblik over byer, hærer og modstanderne. Det er i stedet for et realistisk og dybt detaljeret kort lavet mere som en lidt tegneserieagtig gengivelse af Homers to store værker, der ligger til grund for det hele, og om end at man har forsøgt at ramme en særlig æstetik, så ender det hele bare med at se forenklet og ret trist ud. Det hjælper heller ikke at ikoner for enkeltkarakterer, byer og bygninger er voldsomt simplificerede sammenlignet med Total War: Warhammer II og Total War: Three Kingdoms, der ellers er bygget i samme spilmotor som Troy. Ikke at Three Kingdoms var fantastisk i sin brugerflade, tværtimod, det var for overgjort i sin æstetik i min optik, men Troy er gået for meget i den anden retning. Her er det også at jeg bliver mødt at alt for store ikoner og meddelelsesfelter, som jeg er tvunget til at se i kæmpeformat, af en eller anden årsag er spillet som standard sat til 200% skalering, og det er ikke min kop the. Tværtimod. Den elegante brugerflade fra Warhammer II, hvor man nemt kan holde det store overblik er væk, og der er væsentligt mere forvirring og rod, men endnu værre, så ligner grafikken og portrætterne der repræsenterer dine folk og hære noget fra Empire Earth - og de spil er efterhånden gamle nok til at måtte køre knallert. Det er lidt som Fallout 3 - det er bare brunt det hele.

Jeg spillede som Agamemnon, kongen af Mykene, den primære hærfører for de græske styrker i krigen, lillebror til til kong Menelaos af Sparta, hvis kone Helena er hende der bliver bortført/tager til Troja. Fun fact; Agamemnon var gift med Helenas søster, og beskrives som havende lidt af et temperament. Hver leder har sine egenskaber på slagmarken, særlige evner i både kamp og i den daglige ledelse. Betegnelserne for henholdsvis hærfører og enkeltagenter skifter lidt, i Troy er lederne kaldet helte, mens at det i Warhammer er betegnelsen for enkeltindivider der udfører opgaver på egen hånd, eller hjælper til i kamp og udgør en hel troppetype i sig selv.

Herudover er der en række brugermæssige fejl og mangler jeg aldrig har oplevet før, eksempelvis fandt jeg aldrig en måde at gå et skridt tilbage på i den diplomatiske undermenu, uden at blive smidt helt tilbage til oversigtskortet. Det vil sige op i venstre hjørne, klikke på diplomati-ikonet, og så finde samme faktion og starte forfra. Hvem pokker har beta-testet det her spil? Og hvorfor lave om på en funktion, der har fungeret glimrende som den var i ret mange år?

Til gengæld er der mange nye ting, og også forbedringer. Handels- og diplomatisystemet er blevet voldsomt opgraderet. Handel foregår nu enten ved enkelthandel eller over 5-10 ture i stedet for bare at køre derud per automatik, og hvor man så bliver belønnet med penge i form af guld. Jeg savner til gengæld god gammeldags bestikkelse, således at jeg kan få min vilje uden at skulle erklære krig mod endnu en nation af semi-uskyldige.

Alt er nu delt op i enkeltressourcer, inklusiv guld, som kun findes i en begrænset mængde, og i stedet for rød, gul eller grøn chance for at en handel eller diplomatisk transaktion, inklusiv at man kan bytte regioner og områder, går godt, så er der nu en talskala - over 0.1, så går handlen igennem. Det gør det hele meget nemmere at forholde sig til, og man har også en indikator for hvad den anden part har for meget eller for lidt af, og da det også er overført til de ressourcer man skal bruge til at vedligeholde og opbygge hære og byer, så er selve "ressource management"-delen pludselig blevet langt mere kompleks, og det var måske også på tide, for hvad nytter 10 forskellige ressourcer, hvis de alle bare giver mere guld, så er der intet incitament til at erobre bestemte områder eller bygge forskellige bygninger.

Der er herudover kommet lidt mere kompleksitet i hvordan at man opretholder kontrol med et område, men det er irriterende at man kun kan vælge at beskatte en by 100% eller 0%. Hvis en by bliver mere og mere utilfreds, så havde det været rart om man ved den enkelte ressource kunne fravælge eller tilvælge om denne skulle beskattes, eller at man bare kan nedsætte beskatningen. Det synes mærkeligt at man har gjort sig mange tanker, og har implementeret et stort nyt ressourcesystem, men det reelt kun har betydning for samhandel, men ikke ens egen interne ressourcefordeling.

Mad, træ, sten, bronze og guld er fine ressourcer, men jeg mangler virkelig at man havde en fælles møntenhed, her kunne Drakme være rigtig fint, og ja, den kommer først til de græske bystater 100 år efter krigen mod Troja, men det have rent gameplaymæssigt været en rigtig god ide, særligt når man tager sig friheder med en masse andre ting.

Igen er brugerfladen voldsomt mere forenklet i både brug og grafik end de to foregående spil, og det bliver bare hurtigt irriterende, men sidder konstant og føler at man spiller noget fra 2010. Der er bare ikke samme raffinement i det æstetiske udtryk, og ikke den kompleksitet og dybde man er blevet vant til når man styrer sin by eller provins.

På trods af at det ikke er en fantasy-udgave, men et historisk korrekt spil, hvis man kan sige det, så er der rig mulighed for at ofre og bede til forskellige guder, og deres påskønnelse vil så give dig forskellige fordele i kamp eller i forhold til ressourcer, hvis du altså husker at vedligeholde din beundring for guderne.

Men nu hedder spillet jo Total War, så lad os springe videre til det. Om end at spillet har en mærkelig måde at beregne styrkeforhold på, og altid har haft det, så ofte er det en god ide at kæmpe kampene selv.

Der er to væsentlige nye ting at tage hensyn til, terræn og vægtklasser. Terrænet betyder nu langt mere, sumpområder sænker dine soldaters hastighed voldsomt, hvis de overhovedet kan komme igennem, bakker og bjerge kan ikke nødvendigvis bestiges, og man skal i det hele taget have et langt mere taktisk øje på omgivelserne, da noget terræn, andet end træer, rent faktisk kan bruges til at skjule tropperne.

Herudover er duelmekanikken fra Three Kingdoms beholdt, altså hvor hver hærs helt kan gå i duel med den anden, en enkelt har endda en egenskab der gør at man altid kan tvinge modstanderen til duel, og er sjovt nok også udstyret hen imod at specialisere sig i at dræbe modstanderens general i stedet for at støtte egne tropper.

Til gengæld er jeg stadig ikke særligt imponeret over grafikken. Og også her er er brugerfladen uskøn og kluntet at kigge på, hver troppetype har nu op til fem forskellige farver streger under deres enhedsikon, og det er simpelthen for meget.

Da der kun er meget begrænset adgang til kavaleri, så har man i stedet sat marchhastigheden op på tropperne ganske voldsomt, og samtidig bevæger lette tropper sig særdeles hurtigt, det gør at der ikke helt er den variation man havde håbet på.

Skjolde er til gengæld blevet væsentligt mere vigtige, og har modstanderen skjolde, og du kun har slynger med sten, så er det begrænset hvor meget skade du gør. Samtidig gør skjold og rustning at meget infanteri er immune overfor at blive angrebet i ryg eller siderne, og der er derfor sjældent meget idé i at have en hær der består af andet end skjolde og tung rustninger, og så med nogle enheder der har en form for våben der kan affyres, helst noget der kan trænge igennem panser, og helst hvor enhederne der skyder selv har skjold. De er til gengæld dyre at rekruttere og holde kørende. Der kunne de godt have lært noget af en hvis dansk konge, der fik overtalt sine soldater til at de skulle betales i øl. Herudover har lette enheder det ikke så rart med at blive angrebet, så det er som altid med at matche dine enheder rigtigt, og sørge for at fjendens bliver matchet forkert.

Man har op til 20 enheder i en enkelt hær, og så er det ellers bare at gå i gang. De mytiske enheder er forsøgt integreret i tropperne, således er en harpy kvindelige krigere med langtrækkende våben, der er lette til fods, kentaurer er mænd på heste, sirener er smukke kvinder der kan lokke enheder væk fra hvor de end er på vej hen, en minotaur er en stor mand i et kostume, og det er en kyklop også. Jeg havde måske foretrukket at det bare var øgenavne for særligt stærke enheder, de såkaldte "Regiments of Renown" som findes i andre Total War-spil. Det andet virker ret søgt.

Det er altså lidt en blandet landhandel, men faktisk et fornuftigt forsøg på at bringe så meget kompleksitet og teknisk snilde til noget der reelt bare er infanteri versus infanteri i samtlige kampe. Men man sidder ligesom i kampagnedelen og føler at det hele kunne have været lavet langt smukkere, langt mere æstetisk, og ikke mindst at der kunne have været brugt væsentligt mere tid på noget pænere grafik.

Der hvor Troy dog led et endeligt nederlag var dog det tekniske. Jeg oplevede flere gange at det tog over 10 minutter fra en kamp var færdig, til at den havde taget sig sammen, kalkuleret, og smed en resultatoversigt over kampen op. Dette tager cirka 10 sekunder, når det er Warhammer II der spilles. Og det er mærkeligt, for i kampagnen lå jeg ellers konstant lige under 100fps, og i kampe i slut 80erne.

Da der så kom en opdatering tre dage før deadline på intet mindre en 17GB, og her tænkte jeg at alle problemer ville være løst. Det var de ikke. Spillet crashede inden at det overhovedet kom frem til hovedmenuen, og den ene gang jeg kom igennem crashede spillet efter 10 minutter inde i en kamp som havde været virkelig vanskelig. Der blev jeg en knækket mand, og lagde spillet fra mig.

Total War Saga: Troy har gjort en solid indsats for at komme uden om de begrænsninger i kompleksitet der er grundet den valgte tidsperiode, og det er dejligt at se ressource- og kampsystemet udvikle sig, dog ikke nødvendigvis til det bedre. Men der er godt nok meget der skal forbedres på det tekniske, og grafikken skal have en massiv overhaling.

Fem minutter før deadline startede jeg spillet op igen, her crashede det ikke inden for de første 10 minutter. Men der skal nok lige være en patch eller to før end at jeg bruger mere tid på det. Det er ret tydeligt at Creative Assembly har solide ideer her, og uden det alt tekniske, så var vi nok endt et andet sted, men det her var min oplevelse af spillet, og den var lunken, så scoren reflekteres deraf.

Det her er stadig Total War, og fans af formatet vil finde naturligvis fortsat finde ting at elske her, men for mig, så findes der bare bedre Total War-spil end det her, og der findes desuden Total War-spil der ser bedre ud, og føles bedre at spille. Andet er der vist ikke rigtig at sige.

6 / 10
+
Solid ressourcestyring, fin narrativ kampagne, god musik, forøget fokus på diplomati, og håndtering af diplomatiske situationer.