Mario Kart Live: Home Circuit

Mario Kart Live: Home Circuit

Mario og hans slæng har kørt over hele Paddehatteriget, men nu bringer de deres Grand Prix til din dagligstue. Overraskende nok, fungerer det ganske glimrende.

Nintendo har altid et eller andet spændende i ærmerne. Fra fiaskoer som Virtual Boy og GBA e-Læseren til store succeser som Nintendo Wii - den japanske udvikler er ikke bange for at gå nye veje. Deres nyeste påhit - en fjernstyret Mario Kart baseret på enten Mario eller Luigi, som du bruger til at konkurrere i AR-racerløb, lyder som en brilliant ide på papiret, men fungerer den også på dit stuegulv? Svaret er ja, men kun til en vis grad.

Mario Kart Live: Home Circuit kommer flyvende ud af startblokken, og det tager ikke mange øjeblikke fra, du har åbnet den store kasse, til at løbet går i gang. Karten behøver ingen former for kalibrering. Du forbinder den blot med din Nintendo Switch ved at scanne en QR-kode, og du give den gas. Det er selvfølgelig ikke særligt sjovt at ræse uden en bane, og da spillet finder sted lige så meget i virkeligheden som på skærmen, skal du selv konstruere banerne. Dette gøres nemt ved at placere de medfølgende karton porte på gulvet i mønster. Portene fungerer som checkpoints, du skal passere, men den reelle vej konstruerer du ved at køre en prøverunde med din kart.

Mario Kart Live: Home Circuit

Når banen er færdig er det med at starte motoren op. Og hvor spillet ikke helt når højderne fra Mario Kart 8 eller nogle af de andre spil i serien for den sags skyld, er det stadig en glimrende oplevelse. Anderledes, men glimrende. Du kører i et førstepersonsperspektiv takket være kameraet monteret bag på den virkelige kart, og det er ret sjovt at køre fuld fart forbi lamper, bogreoler og dine øvrige møbler. Særligt at se sig selv sidde på sofaen under løbet føles meget underligt, som var du med i en filmatisering Gullivers Rejse instrueret af David Lynch. Men Mario Kart Live: Home Circuit er ikke kun et legetøj, det er også et spil.

Spildelen består af de klassiske Mario Kart-elementer. Din dagligstue bliver bragt til live takket være AR-elementer som power-ups, fælder og selvfølgelig konkurrerende kørere, som du ser på din skærm. Denne gang kører du ikke imod Donkey Kong, Peach og de andre serie favoritter, men udfordrer i stedet Bowser Jr. og hans håndlangere. Alt, hvad der sker under løbet, påvirker også din bil i virkeligheden, så hvis du bliver ramt af et skjold eller støder sammen med en modstander, vil dine bil bremse ned eller stoppe helt. Siden din bil ikke kan snurre rundt eller flyve op i luften som i de digitale spil, har Nintendo tilført nogle nye power-ups og effekter, der passer til de unikke gameplay-mekaniker.

En af disse er Chain Chomp. Den tidligere fælde er denne gang blevet forvandlet til en dynamisk udfordring. Hvis den glubske fængselskugle kobler sig til din bil vil det gøre styringen vanskeligere, da den trækker i forskellige retninger. En anden ny funktion er dynamiske miljøer. Kør under vand, og banen vil blive fyldt med Cheep Cheep-fisk, der trækker et spor af mønter, men også kan koste dig kontrollen, hvis du rammer dem. Under en snestorm skal du passe på istapper, der fryser din kart, og pas godt på, hvis en sandstorm rammer; den stærke vind vil trække i kart og gøre styringen langt vanskeligere.

Mario Kart Live: Home Circuit

De øvrige genstande virker langt hen af vejen, som de plejer, så forvent de vanlige frustrationer, når en rød skildpaddeskal rammer eller du glider i en banan lige inden målstregen. Når det er sagt, så har genstande ikke helt den samme dybde som i de tidligere spil, da du ikke kan holde dem bag din bil for at blokere angreb, og i det hele sædet placeres fælder, power-ups og lignende på bagsædet til fordel for den rene køreglæde. Karten er nemlig glimrende at styre. Den er responsiv, bremser og accelerer på ingen tid, og runder hjørner som en høvl. Det ser ikke videre hurtigt ud, når set udefra. Men fornemmelsen af fart du får, når du ser din stue eller værelse igennem skærmen, er virkelig hæsblæsende. Mon ikke Jack Torrance havde den samme fornemmelse, når han kørte rundt på sin trehjulede i gangene på Ondskabens Hotel?

De forskellige vejreffekter og fælder placeret langs portene, giver en smule variation til de forskellige løb, der bliver en smule ensformige, da du konstant kører rundt i de samme omgivelser - med mindre du lever i et stort slot med flere store værelser selvfølgelig. På klassisk Mario Kart-manér kan du køre Grand Prix'er i 50, 100, 150 og 200 cc klasserne. Der er også tidskørsler, men de giver ikke meget mening, da du ikke kan sammenligne tider, når du ombygger din bane. Det samme kan siges om de forskellige kosmetiske genstande, du kan låse op for i form af nye karts, kostumer og bilhorn. Jo, de er flotte at se på, men da de ikke har nogen in-game effekt og selvfølgelig ikke ændrer designet på din rigtige kart, er det svært for alvor at blive investeret. Du vil alligevel låse op for det meste i løbet af nogle få timer, så spillets virkelige værdi afhænger af din kreativitet - og størrelsen på din nuværende bolig. Lokal multiplayer er også en mulighed, men vi kunne ikke teste det, da det kræver to af disse ret dyre karts.

Mario Kart Live: Home Circuit

Meget af gameplayet, du måske har set i previews, er blevet optaget i store, lyse lokaler, der ligner noget fra et IKEA-katalog. Men hvad med os, der bor i mindre boliger. Kan vi også få glæde af spillet? Svaret er ja, men nok kun i mindre doser. De begrænsede baner, du kan designe i mindre værelser, bremser kreativiteten, og det kan blive en kende enerverende konstant at køre på næsten identiske baner, hvor den eneste forskel er in-game forhindringerne. For at se, hvad spillet virkeligt kunne byde på, forsøgte jeg mig med lidt kreativ omrokering. Jeg kommer nok ikke i Bo Bedre, men til gengæld fik oplevelsen et ekstra gear. Udover at ændre den fysiske bane, kan du tilpasse portene med en lang række fælder og power-ups, og det giver virkeligt ekstra liv til oplevelsen. Du kan også tilføje kreative forhindringer. Jeg forsøgte mig med et langhåret tæppe for at skabe en off-road fornemmelse, og det fungerede overraskende godt. Dette fører dog til lidt ekstra udfordring, da dine konkurrencer er fuldstændigt ligeglade med forhindringer, der ikke eksisterer digitalt.

Målstregen nærmer sig, så lad mig konkludere. Der er ingen tvivl om, at Mario Kart Live: Home Circuit er et vellavet produkt. Spillet virker næsten fejlfrit, og der er alle de små fine detaljer, som kendetegner et Nintendo produkt, såsom din karts batteritid indikator designet som en benzinstander og et rødt lys, der tænder, når du bakker. Jeg havde masser af sjov med spillet, og jeg planlægger allerede nye baner at prøve, når weekenden rammer. Hvor langt spillet i sidste ende kører på literen afhænger dog i høj grad af størrelsen på både din bankbog og din spisestue.

8 / 10
+
Den fysisk legetøjsbil er solid og har glimrende styreegenskaber. Fornemmelsen af fart er fantastisk. Gameplayet fungerer overraskende godt. Det er underholdende at skabe sine egne kreative baner.