Scarlet Nexus

Scarlet Nexus

I Bandai Namcos seneste JRPG, kan du udfordrede skæbnen alene ved tankens kraft.

Scarlet NexusScarlet NexusScarlet Nexus

Scarlet Nexus er et spil i to halvdele. Du kan vælge at spille som enten Kasane eller Yuito, og afhængig af hvilke af de unge soldater, du vælger, vil du opleve to forskellige sider af den samme historie. Udvikleren forsikrer om, at en enkelt gennemspilning (der mindst varer 25 timer) vil være nok til at forstå den overordnede fortælling, men vil du have det hele med; ja, så må du altså gennemføre det store rollespil to gange.

Vi begynder i en lille militærenhed, hvor vores aspirerende helte udmærker sig blandt de bedste soldater. Historien starter helt tæt på og personligt, men udvider sig hurtigt at omfavne meget mere. Snart snakker vi ikke bare røverhistorier i barakken, men også om store socio-politiske og filosofiske emner. Det kan dog være lidt svært at følge med i spillets mange tematikker, da det hele ikke er lige udpenslet. Men her kommer spillets dobbelte natur til redning. En ekstra gennemspilning giver et langt bedre overblik, og du kan bedre sætte spillets plotråde ind i en større kontekst.

Det er også værd at nævne, at vores hovedpersoner ikke kun oplever forskellige ting; de har også forskellige spillestile. Kasane bruger små dolke og kan angribe fra mellemdistancen, mens Yuito med sit sværd altid befinder sig i kampens centrum. Duoen får også hjælp fra forskellige følgesvende, der bringer en række individuelle færdigheder på bordet. Det gør ikke den store forskel, om man forbedrer sine våben med ild eller elektricitet (eller helt underlader at opgradere), men bruger deufor eksempel stealth eller illusioner, føles kampene markant anderledes, end hvis du kastede dig direkte ind i kampen udstyret med en tung rustning.

Scarlet NexusScarlet NexusScarlet Nexus

Kampsystemet er i det hele taget ret interessant og indeholder mange nuancer, men i sidste ende går det ikke helt op i en højere enhed, som de bedste af slagsen. Vi kan bruge nærkamp, telekinesiske kræfter, samt et væld af forskellige angreb, og der er endda også flere måder, hvorpå vi langsomt kan dræne fjendens livbar eller mentale overskud. Hvis sidstnævnte bar drænes fuldstændigt, kan vi udføre et såkaldt "brain crush," der besejret langt de fleste fjender øjeblikkeligt. Der er masser af offensive våben, men du skal dog også huske at forsvare dig selv ved at undgå modstanderens angreb med præcise undvigelsesmanøvrer. Siden vores angreb ofte bliver afbrudt eller blokeret, så kan kampene hurtigt blive meget hektiske, og det er med konstant at være på mærkerne.

De fleste kampe (og også spillets level design) er skræddersyet til at udnytte vores holds respektive evner, så du langsomt lærer at få brugt hele arsenalet. Der kommer hele tiden nye evner til, og særligt i spillets sidste tredjedel kan det blive lidt svært, da næsten alle konfrontationer kræver, at du vælger det helt rette angreb blandt de mange muligheder. Du kan dog for det meste godt klare dig igennem ved at bruge de samme angrebsmønstre, men det vil i så fald sætte din tålmodighed på en alvorlig prøve. Selvom du ikke bevæger dig ned at lineære korridorer som i for eksempel Doom Eternal, så skal du ikke forvente, at der er mange muligheder for at udforske, da spillet stikker en ret stram kurs, som det forventer, du holder dig til.

Mellem hovedmissioner kan du dog kaste dig over sidemissioner eller hænge ud med dine kammerater. Sideaktiviteter er de mest generiske "Dræb fjende X under betingelse Y"-missioner du overhovedet kan forestille dig, så det kan ikke betale sig at bruge for meget tid på dem. Hvis du i stedet vælger at fokusere på dine følgesvende, får du en bedre oplevelse, da udvikleren har skabt en fin balance mellem karakterudvikling og godmodigt drilleri. Styrker du relationerne med de øvrige karakterer, kan du også låse op for specielle evner, der giver kampsystemet yderligere dybde.

Scarlet Nexus kalder sig selv for "Brainpunk," hvilket er en form for blanding mellem fantasy og sci-fi, hvor menneskene ved hjælp af tankens kraft har udviklet magiske evner. I denne verden er alle mennesker mentalt bundet sammen, og vores hjerne fungerer som en slags biologiske supercomputere. Visuelt er Bandai Namcos verden bygget over en klassisk Cyberpunk-æstetik, der spiller på denne ide om, at alt er forbundet. Den glimrende anime-stil giver også spillet et konsistent udtryk, der engang i mellem endda formår at levere nogle inspirerende billeder.

Scarlet NexusScarlet NexusScarlet Nexus

De forfærdelige og vansirede monstre, vi møder i spillet, er også mindeværdige, men dog på anden vis. Deres design kommer fra den japanske kunster Masakazu Yamshiro, der ved at blande hverdagsobjekter med forskellige kropsdele formår at skabe levende, groteske mareridt. Selvom monstrenes diæt primært består af menneskehjerner, så er der ingen eksplicit vold i spillet, og det er da også godkendt til et teenage-publikum. Spillet har dog en til tider mørk og makaber tone, så det er ikke nødvendigvis for alles smag.

Bandai Namco har tydeligvis gjort en stor indsats for at forklare de mange abstrakte og komplekse tematikker på interessant og fyldestgørende vis, men det lykkes ikke altid. Spillets dobbelte natur gør det svært at få det hele med i første omgang, og nogle gange virker plot twist til at komme helt ud af det blå, fordi du ikke havde den nødvendige information i denne gennemspilning. Der leveres også overraskende meget eksposition den klassiske baggrundssnak mellem karaktererne, så hvis man ikke er opmærksom, kan der godt gå en del tabt.

I sidste ende er det også her, at spillet skuffer mest. Udviklerne har uden tvivl brugt lang tid på at skabe en levende fantasiverden og en interessant historie. Men vil du have det maksimale ud af Scarlet Nexus, er der ingen vej uden om to lange gennemspilninger. Og da de sidste par kapitler trækker længere og længere ud i et forsøg på alligevel at samle alle plottrådene i første hug, undermineres præmissen for endnu en gennemspilning. Er du dog tålmodigt anlagt, er der rigtigt meget at komme efter - både i første og anden omgang.

Scarlet NexusScarlet NexusScarlet Nexus
8 / 10
+