Another Code: Recollection

Another Code: Recollection

Ashley er ældet med ynde, men det samme kan ikke siges om de spil hun medvirker i...

DS og Wii nød stor succes i midten af 2000'erne, ikke kun takket være Nintendos evigtgyldige franchises og, især i førstnævntes tilfælde, et fantastisk katalog, der dækkede stort set alle genrer og endda nogle eksperimentelle projekter, men også fordi de ramte et vigtigt mainstream-mål ved at satse på de såkaldte "Touch Generationer", spil til alle målgrupper, der udnyttede den mere intuitive styring, platformene tillod til at opnå en mere afslappet oplevelse. Et af spillene der formåede dette var Another Code, som blev udgivet på begge konsoller sammen med DS's Two Memories i 2005 og Wii's R: A Journey Into Lost Memories i 2009.

Spillene blev skabt af det nu hedengangne studie CiNG ved at kombinere to genrer: den meget japanske visual novel og det traditionelle point-and-click-eventyrspil, som vi er mere vant til i Vesten. Det faktum, at de to spil (igen, mest førstnævnte) samlede en betydelig kultfølge blandt både gamere og nybegyndere, havde ikke så meget at gøre med deres spændende plot eller deres detaljerede gåder - der var ikke nogen af delene for at være ærlig. Nøglen til deres succes handlede mest om tonen, udseende, den interessante måde, de brugte styring på, og frem for alt karakteren Ashley Mizuki Robbins.

Another Code: Recollection

Another Code: Recollection kommer til Nintendo Switch som en HD-restaurering og samling af de to spil, der både forsøger at tilfredsstille gamle fans og måske samle lidt interesse fra old-school adventure-elskere, på samme måde som Famicom Detective Club forsøgte (og mislykkedes) for ikke så længe siden.

Det betyder, at du får en skarpere og smukkere grafik og en samlet oplevelse af de to fortællinger, men samtidig mister du de fleste af de originale gåder eller ser dem kraftigt modificeret. Det er måske lidt ærgerligt for de oprindelige fans, men det giver mening, når man tænker på det nye spils tilgang. Nintendo Switch er beregnet til at blive spillet på tv'et eller som en håndholdt konsol, da den ikke er egnet til to skærme, og den har f.eks. heller ikke en mikrofon. Og hvad med 'touch'- og pointer-funktionerne? Tja, det bruger lejlighedsvis sensorer på enten enheden eller dens controllere, men af en eller anden grund ønskede udviklerne ikke at bruge touchskærmen eller hardwarens markørfunktion.

Så det er mest knapper og analogpinde, hvilket fjerner en god del af den "hardware-magi", som originalen havde. Og med hensyn til præsentation og udforskning kan de, der spillede på Wii, tænke på det som meget lig det tredjepersonsperspektiv, som spillet brugte indendørs, men nu overalt og med fuld 3D-kamerabevægelse.

Another Code: Recollection

Netop kamerabevægelserne er et af de største problemer her. Måske i et forsøg på at være mere tilgængeligt er det som standard utroligt langsomt, så meget, at vi anbefaler, at du skruer hastigheden op til mindst 60 lige når du starter spillet for første gang. Og selv der føles den en smule træg... Og det samme kan siges om de forsinkede menuer og spillets ydeevne generelt, samt om nogle af dets dårlige teksturer og geometri, som helt klart får det til at ligne et meget lille og begrænset projekt.

Tværtimod sætter jeg pris på den ekstra tekst og de udvidede samleobjekter, som faktisk tilføjer noget til historien på interessante og endda spændende måder (I fans vil ikke forvente nogle af de twists, der er). Og selv om jeg savner nogle af gåderne af nostalgiske årsager (lad os se det i øjnene: de var alligevel ret simple), er et par af de nye tilføjelser tydeligvis friske og til det bedre, og du samler ikke længere så mange ubrugelige genstande.

Ud over det langsomme kamera er der et par nye funktioner, som er værd at nævne: Navigation Assist og Puzzle Hints. Førstnævnte fortæller dig, hvor du skal gå hen, eller hvad du skal undersøge som det næste, mens sidstnævnte først giver dig et råd og derefter en mere åbenlys løsning på det aktuelle puslespil. Dette er fantastisk til journalister, der allerede har spillet originalerne og gerne vil gå hurtigere frem folk, der gerne vil introduceres til genren på en meget afslappet måde.

Another Code: Recollection

Andre steder løfter HD-grafikken kunsten og især Taisuke Kanasakis karakterdesign, så hvis du som teenager forelskede dig i den 14- og 16-årige pixelerede Ashley, kan det i højere grad ske for teenagere i dag, for hun bærer stort set hele oplevelsen alene, da andre karakterer, inklusive den i starten elskelige D., ender med at være overfladiske eller uinteressante på trods af den førnævnte ekstra skrivning.

Det har samme effekt, som det havde for så mange år siden, når man sammenligner de to spil: Det første spils seks timer føles strammere og bedre pakket end efterfølgerens tre timer lange begivenheder. Historierne er bare okay og handler om de typiske coming of age-troper, sideemner som afhængighed og det milde overordnede sci-fi-mysterium.

Man kunne se Another Code som en slags forløber for den stil, Life is Strange gjorde populær for nogle år siden, med den langsomme fortælling, den eftertænksomme vinkel, det kunstneriske touch, den elskelige teenager-hovedperson og det paranormale twist i historierne, Men nu, hvor 2000'er-hardwaretricket er væk, formår ikke engang det ekstra stemmeskuespil (desværre kun på engelsk eller japansk) at gøre oplevelsen mere engagerende for nutidens publikum, da alt føles lidt for kedeligt, low-fi, forudsigeligt og rudimentært.

Som det er nu, vil jeg kun anbefale det til dem, der elsker originalerne for nostalgiens og fanservicens skyld, og det endda med et par forbehold. Hvis du er på udkig efter langt mere indviklede og engagerende anime-historier, der handler om sindet, har du et godt alternativ i de to AI: The Somnium Files-spil på samme platform. Når det er sagt, kan jeg nu ikke lade være med at ønske, at CiNG's egen Kyle Hyde-saga (Hotel Dusk og Last Window) får Switch HD-behandlingen, bare med lidt mere omhu og polering.

Another Code: Recollection
Another Code: Recollection
Another Code: Recollection