Another Crab's Treasure

Another Crab's Treasure

Aggro Crab Games placerer et skævt spin på en kendt formular. Og det virker.

Another Crab's Treasure er udviklet af holdet bag den satiriske dungeon crawler Going Under og føles som en aprilsnar, der er bragt til live. Det foregår i et pulserende undersøisk rige og adskiller sig fra et hav af andre Souls-lignende spil, der har oversvømmet markedet i de senere år, idet det har en mere finurlig tone og er proppet med en masse humoristiske ordspil. Efter at have fået opmærksomhed på en nylig Nintendo Indie World Showcase er spillet nu ude på Nintendo Switch, PC, PS5 og Xbox Series.

I Another Crab's Treasure spiller du en sød lille eremitkrebs ved navn Kril, hvis dag bliver vendt på hovedet, efter at en "lånehaj" konfiskerer hans skal. Da Kril har svært ved at betale sin skat, står han alene tilbage uden sin mest værdifulde ejendel og må gennemsøge havet for at finde den igen. Fyldt med morderiske krabber, stikkende kuglefisk og andre dødbringende krebsdyr befinder Kril sig dybt nede i et hav af problemer og må kæmpe for sin overlevelse.

Another Crab's Treasure
Another Crab's Treasure

I modsætning til typiske Souls-lignende spil (i hvert fald før Elden Ring) er Another Crab's Treasure meget mere åbent i sit banedesign og giver mere frihed til at udforske. Undervejs på din rejse vil du finde dig selv på tværs af tangskove, koralrev og sandslotsbyer. Disse åbne områder er med til at forhindre frustration, hvis du sidder fast, da du altid kan gå væk fra den slagne vej og lave noget tiltrængt grinding. Platforming har også en større vægt her, og der er en mere markant følelse af vertikalitet i banerne. Kril kan skubbe sig selv gennem vandet i en begrænset periode, hoppe på svampe og gribe fat i fjerne områder ved hjælp af fiskeliner.

Det er dog i kampene, at tingene føles velkendte, da du skal studere dine modstandere, undvige deres angreb og straffe dem, når tiden er inde. Når du dræber fjender, samler du også mikroplastik (spillets Souls-ækvivalent), som kan bruges til at forbedre egenskaber som helbred, modstandskraft og skade. Du kan også udstyre dig med op til tre forskellige genstande for at styrke din statistik, og du kan til enhver tid skifte mellem dem.

Kril kan bære genstande, der er smidt på havbunden, som en skal for at beskytte sig mod de mange irriterede havdyr, du møder. Fra efterladte tennisbolde til fjerbolde og shotglas har hver af disse skaller individuelle forsvarsværdier og særlige evner, som man skal tage hensyn til. Sodavandsdåsen affyrer f.eks. bobler, så du kan angribe på afstand, mens tekoppen forbedrer din angrebshastighed, så du kan slå ekstra hårdt.

Du kan også gemme dig inde i din skal for at absorbere skader, men hvis du ikke er forsigtig, må du se dig om efter en erstatning. Dine skaller kan gå i stykker, hvis du får for meget skade, men du kan nemt hoppe ind i en anden, hvis du finder en i nærheden på jorden. At skifte mellem skaller i kampens hede er med til at holde kampene friske, og der er en utrolig følelse af fare, når du vandrer nøgen rundt på jagt efter et nyt hjem.

Another Crab's Treasure
Another Crab's TreasureAnother Crab's Treasure

Et andet område, hvor Another Crab's Treasure lykkes, er ved at være en meget tilgængelig indfaldsvinkel til det, der ellers er en virkelig straffende genre. Når du fejler i en bosskamp, har du mulighed for at blive teleporteret lige uden for arenaen, så du slipper for en masse kedelig backtracking. Der er også en række forskellige tilgængelighedsindstillinger, som du kan bruge til f.eks. at gøre spillet langsommere og øge pareringsvinduerne. Sjovt nok kan du endda affyre en pistol for at skyde fjender, hvis du stadig har problemer.

Another Crab's Treasure kommer ud af sin skal som en forfriskende og finurlig tilføjelse til den ofte intense og kryptiske verden af Souls-lignende spil. Dets tilgængelighed gør det til en god indgang for nyankomne, og genreveteraner vil sætte pris på forskelle som dets åbne verdensdesign, større fokus på platformspil og de mange skaller, der kan udstyres. Vi vil bestemt anbefale at tjekke det ud, hvis du er på udkig efter et unikt twist på denne meget mættede genre.

Another Crab's Treasure
8 / 10
+