Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Ara: History Untold

Ara: History Untold

Vi har taget tunika på og styret civilisationer gennem historien til enten succes eller sammenbrud.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Verdenshistorien er svær at genskabe på en letfordøjelig måde. Ara: History Untold forsøger at gøre netop dette. Det ønsker at en del af mængden af imponerende turbaserede strategispil som Humankind, Old World og Civilization, og det store spørgsmål er, om det er lykkedes, for det er en ret eksklusiv klub vi taler om her. Vi mangler ikke længere kompetente historiske strategispil i denne genre, og derfor er jeg ret glad for, at dette forsøger at gøre nogle nye ting. Det starter godt med smukke kystlinjer og en levende verden, hvor du kan se dyr bevæge sig over områderne på kortet, og verden ser virkelig slående ud. Det minder mig om, hvordan Civilization V forsøgte at skabe en mere realistisk verden igennem lignende tiltag.

Den største forskel mellem Ara og andre spil i samme genre er den måde, verdenen ser ud på. Der er ingen firkanter eller sekskanter, men dele af verdenen er dannet omkring naturen. Det kan være floder, søer eller bjerge, og de kan have forskelligt udseende og størrelse, hvilket føles meget mere naturligt og indbydende end sekskanter gør. Det er så afgørende, at det er svært at beskrive præcis hvor anderledes spillet ser ud takket være dette. Hvert område kan også opdeles i mindre områder, hvor man kan bygge bygninger, hvis man ejer det. Det minder lidt om distrikterne i Civilization VI, for med disse bygninger kan man så producere forskellige varer som f.eks. værktøj, enheder og mad.

Ara: History Untold
Dette er en annonce:
Ara: History UntoldAra: History UntoldAra: History Untold

Produktionen af individuelle værktøjer, madvarer og meget mere er det, der får titlen til at skille sig ud. Ved hjælp af disse kan du skabe bonusser i produktionskæderne og udveksle varerne med fremmede magter. Dette minder mere om Anno og The Settlers end noget andet. At bruge værktøj eller mad til at øge produktionen internt giver sine egne bonusser, men der er også fordele, hvis du vælger at sælge varerne, så det bliver en balance mellem, hvor meget du producerer, og hvad du gør med produkterne. Hver bygning koster også ressourcer af forskellig art, hvilket introducerer en helt anden tankegang end i konkurrerende titler.

I Ara: History Untold skal du også sørge for, at dine indbyggere er tilfredse. Begrebet kaldes Quality of Life i spillet og er inddelt i forskellige kategorier. De har brug for mad, lykke, motivation og forskning for at få succes. Ved at opfylde kravene får du bonusser, og menneskene bliver lykkeligere, så de også kan blive mere produktive, så du kan gøre tingene hurtigere. Et af de vigtigste elementer i titlen er at opbygge en civilisation for folket og ikke kun for dig selv. Dit rige kan blive revet fra hinanden og få store vanskeligheder, hvis du ikke gør det. At sikre dine borgeres trivsel er lige så vigtigt som at opbygge et militær og føre diplomati med andre nationer i spilverdenen.

Forskning i teknologier, diplomati og handel ligner det du i forvejen kender. Det er betryggende, at så meget af kerneoplevelsen er velkendt, samtidig med at der introduceres nogle unikke elementer, da selv mindre betydningsfulde funktioner, såsom at sammensætte formationer, før du sender dine tropper i kamp, er lidt anderledes end i Civilization VI, for eksempel. Det er noget, jeg synes er positivt, da man afhængigt af æra og bonusser kan sammensætte forskellige soldatertyper til mindre hære. Spillet skal skille sig ud fra mængden uden at blive en klon af noget tidligere, så på trods af lighederne i gameplayet er der interessante elementer, der giver det karakter. Et eksempel på dette er de valg, du skal træffe i forskellige tekstbaserede begivenheder.

Dette er en annonce:
Ara: History UntoldAra: History Untold
Ara: History Untold

Ja, den mest interessante funktion for mig var dilemmaerne. De kan påvirke forholdet til naboer eller koste dig ressourcer. Det fungerer på den måde, at der læses en kort historie op, og så skal man træffe et valg. Jeg sætter pris på klarheden i, at hvert valg viser, hvad man kan vinde og tabe. Det er smidigt, og brugergrænsefladen hjælper med at gøre det lettere for dig, uanset hvad du gør. Jeg synes også, at leksikonet supplerede den information, brugergrænsefladen tilbød, på en god måde, da det er omfattende, men blev værdsat, når jeg ikke forstod visse spilsystemer.

Når du kommer til Jernalderen, har du sandsynligvis allerede bygget et par byer med veje og et blomstrende handelssystem mellem dem. Det er her, jeg tror, at det fundament, du konstruerede i den første tidsalder, begynder at fremtone. De ressourcer, du har skabt, og andre ting, du har bygget, opgraderes gradvist over tid og giver hver by et ret karakteristisk udseende. Det, du ikke opgraderer, bidrager også til, hvordan de ser ud, og hvis du zoomer ind på dine bygninger, kan du se indbyggerne gå rundt og gøre ting i byen. De afslører, hvad folk tænker om dig, og hvordan indbyggerne har det, ligesom i Old World, for her ønsker Oxide Games at bringe os tættere på indbyggerne end i andre historiske 4X-alternativer.

Takket være fokus på det lille og det store er der en dybde i denne titel, og afhængigt af sværhedsgraden bliver man ret hurtigt mindet om det. De højere indstillinger var brutale, mens man i de lettere kunne slippe af sted med lidt for mange ting. Sværhedsgraden bestemmer, hvor mange bonusser du eller computermodstanderne får, og hvor aggressive de er. Jeg havde håbet, at computeren ville spille lidt anderledes og måske være klogere, men det er ikke tilfældet, men man skal være forsigtig, da de to svageste civilisationer ved hvert epokeskifte bliver elimineret fra kampagnen permanent. Så vælg din sværhedsgrad med omhu.

Desværre kommer det grafisk imponerende aspekt med en pris. Efterhånden som du udforsker en stor del af kortet, og byerne vokser, begynder titlen at gå i stå på højere visuelle indstillinger. Ydelsen er bestemt ikke, hvad den burde være, og jeg var så uheldig at få ret lave billeder pr. sekund, og oplevelsen føltes træg efter et stykke tid. Selv da jeg sænkede forskellige indstillinger, var der stadig problemer med ydeevnen. Det er noget, udviklerne bliver nødt til at ordne, og jeg tror ikke, at alt bliver ordnet inden lanceringen.

Lyden er ikke så dårlig som præstationen, da spillet lyder fint, men musikken mangler lidt personlighed. Jeg synes godt, man kan have sin egen musik i baggrunden, uden at det påvirker oplevelsen. Mit forslag ville være at have mere folkemusik i de tidlige tidsperioder, da især historiske oplevelser bør have lov til at byde på mere nutidig musik, hvis der er plads i budgettet. Rejser gennem tiden har et stort potentiale for at tilbyde mere varieret og tidstypisk musik.

Ara: History Untold
Ara: History Untold

Jeg kan godt lide de tilpasningsmuligheder, vi får tilbudt; de er robuste, og man kan tilpasse dem efter behov. Dette er også tydeligt, når du starter en ny kamp, da du kan vælge mellem mange ledere og civilisationer, som hver især har lidt forskelligt tøj afhængigt af tidsperiode, bonusser og historisk baggrund. Verdenerne er nemme at skabe med god variation i biomer, men desværre synes jeg, at de kunne have været lavet, så biomerne også påvirkede kulturerne mere. Det bliver især tydeligt, hvor lidt disse bruges i genren, når man lige har spillet Frostpunk 2, men Ara har meget potentiale til at udvikle sig med fremtidige udvidelser.

Selvom Oxide Games har kigget på andre lignende spil for at få inspiration, er der masser af nye elementer her, som de har gjort godt. Ara: History Untold er smukt at se på, tilbyder kompleksitet og rammer sit koncept med bravour, men det mangler de tilpasningsmuligheder, som konkurrenterne tilbyder, og er teknisk underlegent. Det har stort potentiale til at blive en virkelig strålende tilføjelse til genren, hvis udviklerne kan løse de store tekniske problemer, balanceproblemer og kan opdatere titlen ordentligt og gøre spillet til noget, der også overlever tidens tand. Hvis du elsker genren, er der meget at elske her, som også har potentiale til at vokse og blive endnu bedre i fremtiden.

HQ
07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Smukke verdener, interessant design, masser af ledere, komplekst på den gode måde, solid brugerflade, tilfredsstillende dilemmaer.
-
Mangler den tilpasning konkurrenterne tilbyder, massive problemer med ydeevne, gør for lidt med biomer.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

Ara: History UntoldScore

Ara: History Untold

ANMELDELSE. Skrevet af Patrik Severin

Vi har taget tunika på og styret civilisationer gennem historien til enten succes eller sammenbrud.



Indlæser mere indhold