Ark: Survival Ascended

Ark: Survival Ascended

Studio Wildcard har opgraderet deres ikoniske survival-titel til Unreal Engine 5.

Der har været masser af remakes, definitive editions og andre genudgivelser af succesfulde ældre spil på det seneste, og der kommer stadig flere. For spillere betyder det ofte, at man skal afveje det faktum, at man betaler igen for stort set det samme spil, med de ofte meget kærkomne grafiske og gameplay-mæssige opdateringer. Det er præcis, hvad der sker med Ark: Survival Ascended. Det er stort set det samme spil som Ark: Survival Evolved, der udkom i 2015, men med opdateret grafik og en række forbedringer. Så har Studio Wildcard leveret en meningsfuld opgradering af originalen? Her er min mening som en, der har spillet det originale Ark i et stykke tid.

Jeg skriver den her tekst et stykke tid efter Ark: Survival Ascended's oprindelige lanceringsdato, så jeg har fordelen af at kunne se tilbage på hvordan spillets lancering har været lidt besværlig i starten. For det første håbede spillerne på en gratis opdatering, men det blev et betalt standalone-spil. Derefter blev konsolversionerne uventet forsinkede, og der var mange fejl den dag, spillet blev lanceret på PC. I de seneste uger har Studio Wildcard dog rettet en stor del af disse fejl med hotfixes i dagene efter udgivelsen. Spillet udkommer også uden nogen af udvidelserne fra originalen, men de vil blive tilføjet til spillet på et senere tidspunkt. Derudover har nogle spillere været skuffede over, at dedikerede servere kun kan lejes fra en enkelt partner til en relativt høj pris. Så det er som sagt lidt af en problemfyldt start.

Ark: Survival Ascended

Hvis du ikke kender det originale Ark: Det er i bund og grund et overlevelsesspil med en magisk ekstra ingrediens, der næsten er en garanti for spænding: dinosaurer og andre fantasivæsener. En af Arks styrker er efter min mening de mange måder, man kan spille spillet på, og det er stadig tilfældet i dette remake. Personligt har jeg fundet det sjovest at bygge befæstede hjem og samle dinosaurer, som jeg har tæmmet på min egen singleplayer-server eller på PvE-servere online. Men det er også muligt at skabe en stamme med venner og samle stærke dinosaurer, som man kan kæmpe mod i PvP-kampe med konstante angreb på fjendens baser. Der er endda en historie at følge, hvilket jeg må indrømme, at jeg slet ikke har gjort indtil videre. Men det er helt fint i Ark.

I starten af spillet bliver du smidt ind på et af spillets maps, som ved lanceringen af Ark: Survival Ascended kun omfatter det originale map kaldet "The Island". Du skal straks i gang med at samle ressourcer som sten, fibre og træ, så du kan lave simple redskaber og bygge grundlæggende strukturer. Du er også nødt til at holde dig selv mæt og hydreret. Efterhånden som du stiger i niveau, bliver mere komplekse værktøjer og strukturer tilgængelige. Når du har lavet en smedje og en smedje, kan du begynde at lave metalredskaber og våben som f.eks. en armbrøst og en metalrustning. Det er også en god idé at begynde at jage og tæmme dinosaurer for at øge dine chancer for at overleve. Til sidst kan du bygge komplette fabrikker til at skabe futuristisk udstyr og tæmme de stærkeste væsner i spillet, såsom en T-Rex.

Ark: Survival Ascended

Hvad er det så, Ark: Survival Ascended tilføjer til originalen? Den største enkeltstående forbedring i Ascended er den grafiske opgradering til Unreal Engine 5. Og måske spoiler jeg allerede min konklusion, men jeg synes, det er en så utrolig forbedring, at det alene gør det værd at købe Ark: Survival Ascended. Der er simpelthen så mange flere detaljer i verdenen omkring dig. Når jeg besøgte velkendte steder på øen, kunne jeg næsten ikke genkende dem på grund af den forbedrede detaljegrad i spilverdenen. Og heldigvis ser der i PlayStation 5-versionen ikke ud til at være nogen af de problemer, som har plaget nogle PC-spillere med klager over dårlig optimering. Det ser simpelthen fantastisk ud.

De visuelle forbedringer kan findes i næsten alle aspekter af spillet. Forleden dag startede jeg et spil op med en smuk solopgang, der skinnede gennem den tågede jungle og tilføjede en masse atmosfære til oplevelsen. Dinosaurerne, som er en stor del af spillet, ser også meget bedre ud, og det samme gør vandeffekterne og detaljerne på strukturerne. Vegetationen er nu også meget mere tæt og realistisk. I stedet for enkeltstående planter på jorden, får man denne gang virkelig indtryk af en jungle fyldt med vegetation. Det ligner dybest set et nyt spil, så i det mindste i denne henseende har Arks remake været anstrengelserne værd.

Den anden ting, jeg virkelig godt kan lide ved Ark: Survival Ascended, er forbedringerne af livskvaliteten i de bygninger, du kan skabe. Det er meget nemmere at placere vægge og lofter nu, fordi strukturelementerne klæber til hinanden meget bedre end før. Faktisk kunne det være meget frustrerende at skabe strukturer i det originale Ark på grund af hyppige fejlplaceringer. Jeg har fundet ud af, at jeg stadig er nødt til at dukke mig eller gå frem og tilbage nogle gange for at få placeringerne rigtige, men det hjælper, at det nu altid er muligt at samle tidligere placerede vægge eller fundamenter op når som helst i stedet for kun inden for en begrænset tidsramme.

Ark: Survival Ascended

Derudover er en stor forbedring af basebygningen, eksempelvis at væggene er blevet gjort lidt højere end før. Det har altid irriteret mig, at i et hus med kun én etage gned din figurs hoved sig op ad loftet. Det er blevet løst nu, og det giver dig også mulighed for at skabe kvarthøje vægge og kvartbrede plateauer, hvilket åbner op for flere muligheder for kreativitet. En anden stor forbedring er, at du ikke længere har separate muligheder for vægge, døre og vinduesvægge, men kan køre gennem disse muligheder fra en grundlæggende vægmulighed. Alt i alt er en af mine yndlingsbeskæftigelser i Ark blevet meget bedre med disse opgraderinger.

Jeg lagde mærke til nogle fejl, som jeg genkendte fra det originale spil, som f.eks. udendørslys, der skinner forkert ind i en bygning gennem væggene. Højden fører også stadig til sære bevægelser og dinosaurer, der sidder fast i ny og næ. Og jeg har hver gang haft problemer med at skabe en kæde af træstiger for at komme højere op i mine bygninger. Af en eller anden grund vil dette særlige byggeelement bare ikke sætte sig fast i den rigtige position, uanset hvad jeg prøver. En anden ting er, at døde dyr af en eller anden grund ofte ikke kan høstes for ressourcer, fordi der ikke sker noget, når jeg prøver at ramme dem. Og endelig spillede jeg spillet på mit modersmål i et stykke tid, og lokaliseringen var simpelthen forfærdelig. Jeg ved ikke, om det gælder for alle sprog, men i det mindste på hollandsk virkede alt som en hurtig copy/paste-oversættelse af en doven praktikant via Google Translate.

Overordnet set er det dog tydeligt for mig, at spillet er blevet forbedret meget. Ud over den forbedrede baseopbygning er spillerfigurerne blevet opgraderet. For eksempel er det ikke længere muligt at booste sin hastighed, når man stiger i niveau. Det løser et problem fra det oprindelige spil med spillere, der udelukkende fokuserede på bevægelseshastighed på PvP-servere, hvilket fik dem til at løbe så hurtigt, at de næsten var usårlige i kamp. Der ser også ud til at være flere animationer, som får spillet til at se mere realistisk ud. Og der er også forbedringer af hit boxes, som jeg har fundet meget mærkbare. Så mange gange er jeg blevet chikaneret eller dræbt af flyvende væsner som Ichthyornis i det oprindelige spil, som simpelthen var umulige at dræbe, fordi det var næsten umuligt at ramme dem med pile. Det er heldigvis blevet rettet i Ascended.

Ark: Survival Ascended

Alt i alt kan jeg virkelig godt lide Ark: Survival Ascended på trods af nogle vedvarende og nye bugs. Det skyldes først og fremmest den massive grafiske opdatering, som bringer Arks verden til live på en måde, som aldrig før. For det andet er der nogle meget velkomne forbedringer af livskvaliteten, som dækker næsten alle aspekter af spillet. Lige fra mere praktisk placering og flere muligheder for baseopbygning til flere animationer og modnede spillerkarakterer. En sidste tilføjelse, som jeg ikke har nævnt før, men som er rigtig god og set i bakspejlet en stor mangel i originalen, er tilføjelsen af vilde babydinosaurer. De er virkelig søde og bidrager til følelsen af at vandre rundt på en rigtig ø fuld af levende væsener.

Hvis du ikke har spillet Ark før, tror jeg derfor ikke, at du bliver skuffet, hvis du køber det nu. For fans af originalen som mig selv, er den største ulempe ved Ark: Survival Ascended måske, at købet af dette spil dybest set bliver en nødvendig investering, hvis du vil blive ved med at nyde Ark. For som jeg forstår det, arbejder Studio Wildcard aktivt på at udfase det originale spil og har allerede lukket dets officielle servere ned. Det efterlader spillerne med intet andet valg end at opgradere. Men efter at have overvundet forhindringen med at betale igen for en omarbejdning, er der ikke meget, der holder dig tilbage fra at nyde en smukkere og bedre version af et allerede meget sympatisk spil.

Ark: Survival Ascended
8 / 10
+