Ashen

Ashen

Forvent ingen innovation af den første eksklusive titel til N-Gage. Ashen er et klassisk skyde-spil på alle leder og kanter.

Endnu en forladt by, endnu en pige i fare, endnu en gammel profeti der er gået i opfyldelse, endnu en samling frådende monstre og endnu et arsenal af heftige våben. Livet som den handlekraftig helt, der ene mand tager kampen op mod overmagten, har aldrig budt på megen afveksling og Ashen er ingen undtagelse.

Helten hedder denne gang Jacob Ward, stedet er Seven River City og den obligatoriske overmagt består denne gang af glubske monstre i alle former og faconer fra en anden dimension. Dem er Jacobs søster vistnok kommet til at sætte fri ved en fejl og nu er hun forsvundet sammen med resten af byens indbyggere, så Jacob må i gang med at lede. Eftersøgningen strækker sig over otte baner, der tager Jacob fra den ene af den forladt by til den anden. Her bliver der rig mulighed for at udforske de forladte gader, det skumle kloaksystem, en dyster katedral og mere i jagten på søster, monstre, våben, ammunition og de sædvanlige håndtag der åbner døre, sænker broer med mere.

Ashen er et skydespil af den gamle skole. Find monstrene og skyd dem. Simpelt og lige til men fokus er i lige så høj grad på stemningen af forladt by og "uha-noget-er-helt-galt-her". Der veksles mellem åben ildkamp med små grupper af monstre og rolige øjeblikke, hvor man blot går rundt i byen. For at undgå en triviel oplevelse, kræver det en præcis balance mellem de to vidt forskellige situationer som Ashen heldigvis mestre ganske fint. Mødet med fjenderne sker ofte når man mindst venter det og Ashen kan faktisk godt byde på nogle uhyggelige øjeblik, hvor man giver et lille spjæt. Nogle af de monstre man støder på kan kravle på murer, så man skal være ekstra opmærksom på sine omgivelser.

Nogle monstre er endda næsten usynlige, hvilket selvfølgelig ville give dem en uretfærdig fordel, hvis det ikke havde været for nogle særlige briller som Jacob finder i starten af spillet. De særlige briller kaldes Ghost Vision og kan bruges både i områder hvor der ikke er meget lys og til at opdage de føromtalte usynlige monstre. Det er en sjov detalje, der desværre ikke er særlig original. Det samme gør sig gældende for arsenalet af våben. Jacob starter ud med en pistol men finder senere både maskingevær, haglgevær, granatkaster og snigskytteriffel. Jacob finder også alien-agtig laser-pistol, der ikke er særlig kraftig men som til gengæld har uendelig ammunition, hvilket gør den til et godt reserve-våben.

Gameplayet fungerer som det skal men det scorer ikke mange point på originalitet. Til gengæld står Ashen ret stærkt på den mere tekniske side af oplevelsen. Ført og fremmest er der styringen, der fungerer overraskende godt og det selv om der er hele 12 knapper at holde styr på. Det kræver selvsagt tilvænning men det er ikke umuligt at lære. Har ,man først mestret det mest basale, kommer resten af sig selv. Dertil kommer spillets overbærende sigte-korn, der gør sit for at hjælpe til. Man skal stadig selv sigte på fjenderne men man behøver ikke at være dødelig præcis med sigtet for at ramme, hvilket i sær er rart i starten mens man vænner sig til styringen.

Grafikken og lyden ligger også i den pæne ende af skalaen uden dog at være helt overdådige. Seven River City er et noget trist og mørkt sted at befinde sig og der er ikke megen variation i farvepaletten, der holder sig til mørke nuancer. Det passer dog fint med stemningen men af og til bliver billedet noget mudret. Til gengæld er der nogle fine lyseffekter af og til. Lyden gør sit til at skabe en stemning af uhygge og det lykkes meget fint. Desværre har uhyrernes ildevarslende snerren og knurren det med at drukne i den dunkle musik, hvilket tager lidt af uhyggen.

Når man lægger det hele sammen får man et action-spil, der hverken sætter nye standarder for plot, gameplay eller teknik men som blot får alle disse elementer til at smelte sammen til et solidt skydespil af den gamle skole. Dette er dog også en fin præstation i sig selv og Torus Games kan godt være stolte af deres arbejde. Ashen er et udmærket spil, der fungerer ganske fint på N-Gage men i det lange løb er det ikke noget særligt.

Ashen
Ashen
Ashen