Dansk
Gamereactor
previews
Assassin's Creed IV: Black Flag

Assassin's Creed IV: Black Flag

16 mænd på en død mands kiste, yo-ho-ho og en hel flaske rom - Assassin's Creed IV sætter kurs mod det karibiske hav og piraternes guldalder

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Black Flag er ikke et Brotherhood eller et Revelations. Romertallet IV i titlen betyder ny hovedperson, ny lokation, ny historisk periode... og et par andre ændringer fra Assassin's-seriens konventioner. Men det er ikke fuldstændig adskilt fra sine forgængere. For nu at bruge seriens egen jargon, så deler IV nogle af sine DNA-strenge med III.

Lækagerne før annonceringen spolerede lidt af overraskelsen. Snigmordere møder Pirater. Creed på de Syv Have. Eftersom sejlads var et af de stærkeste elementer i ACIII, er ideen om at udvide disse sidemissioner til det store fokus i et open world-spil bestemt æggende, med byer at sejle til, øer at opdage, ruiner at udforske og skibe at plyndre. At tværstudie-holdet bag det nye projekt, der har været tre år undervejs, sigter efter en sømløs overgang mellem land, hav, skib og undersøisk opdagelse, begejstrer. Og lad os få spørgsmålet om platforme af vejen med det samme: det er bekræftet til PS4 såvel som Xbox 360 og PS3.

Assassin's Creed IV: Black Flag

Vi befinder os i begyndelsen af det 18. århundrede, og starter i 1715 på de Vestindiske øer, netop som piraternes kodeks bliver skabt. Spillet strækker sig over et årti, og udvider familien Kenways snørklede stamtræ idet vi spiller som Edward, far til ACIII's Haytham, der, helt i trit med seriens samspil med historiske fakta, er en af de mest frygtede pirater på linje med Sortskæg. Dobbeltrollen som både pirat og medlem af assassin-ordenen vil spille en stor rolle i historien.

Dette er en annonce:

Præcist hvad den historie handler om, vil Ubisoft dog ikke ud med endnu. Vi ved at det har noget med dannelsen af kodekset at gøre, hvor piraterne danner fællesskab og grundlægger deres eget demokrati, mens de tørner sammen med andre imperier, der vil regere havene. Studiet nævner adskillige nøglefigurer fra perioden, så man kan formode at de vil optræde som fjender og allierede. Og et eller andet sted mellem alle disse skurke og galninge står altså Ubisofts seneste tilføjelse til Assassin's-mytologien.

Assassin's Creed IV: Black Flag

Her er en klar følelelse af, at den nyeste Kenway stammer fra den samme karakterskole som Ezio Auditore - ord som "kæphøj", "selvisk" og "rebel" rammer skærmen, da den seneste figur fra det hætteklædte broderskab afsløres. Han er tidligere medlem af den kongelige flåde, der nu er blevet fribytter (det får vi bekræftet), slyngel og total skiderik (vores egne spekulationer). Bærer fire pistoler og to sværd. Hvis du skal sejle verden rundt med nogen, skal det helst være en der er spændende og sjov. At tage Haythams selvsikkerhed og kombinere den med en skamløs italieners kant lyder som en god start, efter vores mening.

Vi kender ikke spillets længde, men det vil indeholde 50 lokationer spredt ud over havene, med en 60/40-fordeling mellem land- og havmissioner. Blandt disse steder finder vi store byer som Havana, Kingston og Nassau - at løbe på tage og myrde i gaderne er ikke kastet over bord i denne omgang - såvel som en række mindre fiskerbyer, fort, plantager og jungler. Det blev nævnt, at Edward ville være uden for sit element i skovene, da han ikke er vokset op i dem som Connor. Betyder det mon, at free running bliver sværere denne gang?

Dette er en annonce:
Assassin's Creed IV: Black Flag

At rejse til disse steder er blot et spørgsmål om at sejle derhen. Ved hjælp af en kikkert kan du skue ud i horisonten efter land. Læg en kurs, kast anker når du ankommer, og hop ud over rælingen. Vi kommer også til at udforske under havets overflade, og vi ser gameplay-klip af Edward, der dykker ned til skibsvrag og undgår hajer undervejs. Ubisoft kalder det deres Horizon System, og det skal byde på den slags spontane udforskning, der gør spil som Far Cry og Wind Waker så herlige - et større og mere alsidigt bud på ACIII's vildmark.

Ubisoft brugte en god del af deres timelange præsentation på at tale om skibe. Dit fartøj, Jackdaw, vil kunne opgraderes i løbet af spillet, hvilket bliver nødvendigt for at overleve de større søslag. Du skal også hyre mandskab fra havne eller ved at finde skibbrudne. Retter du kikkerten mod fjerne skibe, får du deres godsmanifest, styrke og type, så du kan afgøre hvorvidt du kan overleve et møde med dem. Der er fem forskellige arketyper af skibe, der har hver deres angrebsmønstre.

Assassin's Creed IV: Black Flag

At angribe og borde skibe foregår dynamisk, og vejrsystemet spiller også ind. Ubisoft lover at hele sekvensen fra du ser et skib, jagter det, angriber og border, foregår uden skyggen af scriptede mellemsekvenser. Og hvis du hellere vil undgå handelsflåden af frygt for at støde på et militært fartøj, kan du finde harpunen frem og tage på hvaljagt.

ACIV har multiplayer, men alt vi ser af den er et par figurmodeller og nogle bykort. Ubisoft har ikke selv nævnt det, men tanken om at stikke til søs med adskillige skibe for at sørøve i fællesskab eller endda vende kanonerne mod hinanden gør os kåde. Det er nødt til at ske, Ubi.

Assassin's Creed IV: Black Flag

Vores vej ind i dette eventyr går gennem det moderne Animus-system, som Abstergo Entertainment benytter. Igen er det tydeligt at Ubisoft forsøger at rive sig løs af de lænker, der hidtil har kædet serien sammen. Med slutningen af Assassin's Creed III er Desmonds historie slut. Vi får et vink om at persongalleri og omstændigheder fortsætter fra de tidligere spil, men de øjne, der kigger tilbage i tiden, er vores egne.

Selvom det kun nævnes i forbifarten, så kan vi udlede et par ting fra det: enten bliver minder nu behandlet som underholdning i stil med en koncert eller en ferie, og er en slags offentligt tilgængeligt system som kunderne kan tilgå, eller også er vi en ny brik i det samme spil - hvor store firmaer forsøger at gennemsøge fortidens hemmeligheder for at drage nytte af dem i dag.

Assassin's Creed IV: Black Flag

Her er masser af potentiale, men også mange ubesvarede spørgsmål. Ud fra den smule gameplay, vi ser, antyder Edwards kropssprog, bevægelser, brug af to sværd og angrebsmønstre at styringen ikke ligger langt fra det system, vi fik i ACIII. Kan det faktum, at han allerede er kaptajn, måske redde os fra en endnu en langtrukken tutorial som den, forgængeren hang fast i?

Spillet har været tre år undervejs, og passer nydeligt ind i Assassin's-seriens årlige udgivelsescyklus. Er der nok nyheder til at genantænde interessen hos udbrændte spillere? Studiet taler om at destillere de bedste elementer fra de forrige spil - den åbne tilgang til snigmordene i originalen, de mange gameplay-systemer fra efterfølgeren - men betyder det, at der mere er tale om en best of end en frisk start? Og når adskillige studier arbejder på spillet - Ubisoft Montreal fører an, men får hjælp fra Ubisoft Singapore, Ubisoft Sofia og Ubisoft Québec til singleplayer, og Ubisoft Annecy og Bukarest til multiplayer - hvordan sikrer de så en sammenhængende oplevelse?

Assassin's Creed IV: Black Flag

Én ting er dog sikkert. Når spillet kommer så tæt på PlayStation 4s formodede lancering, og indlevelsen i gameplayet er bundet op på at lave så stor, uafbrudt og uforstyrret en verden som muligt, så kunne Sonys konsol blive det bedste sted at opleve livet som sørøver... Også selvom special edition-udgaven af spillet ikke indeholder en flaske rom.

HQ
Assassin's Creed IV: Black FlagAssassin's Creed IV: Black Flag

Relaterede tekster

Assassin's Creed IV: Black FlagScore

Assassin's Creed IV: Black Flag

ANMELDELSE. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Vi har sat sejl, skudt med kanoner, gravet efter skatte, sejlet på kryds og tværs i det caribiske hav, og levet det frie liv til søs. Nåhja, og snigmyrdet en masse tempelriddere.



Indlæser mere indhold