Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Astonishia Story

Astonishia Story

Et søvndyssende rollespil til glemmebogen. Nielsen har skrevet et åbent brev til både Ubisoft og den koreanske udvikler bag spillet.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Kære udvikler.

HQ

Hvem jeg er og hvad jeg skriver for kan egentligt er denne opfordring uvedkommende, men I fortjener blot at vide, at jeg den seneste tid har haft jeres nyeste spil siddende i ryggen på min PSP, til anmeldelse. Mine oplevelser med denne titel har været noget nær traumatiske, og for lige at hjælpe jer lidt på vej til en lysere fremtid, har jeg her inkluderet et par forslag og indtryk som jeg mener I bør tage med i overvejelserne inden udviklingen af jeres næste spil.

Vi ved alle sammen godt at PSP’en i den grad trænger til et ordentligt rollespil, og dette ser jeg også som grunden til at I har valgt at bringe jeres tolv år gamle rollespil til et nyt format. Personligt har jeg altid været glad for lige netop den genre i har valgt at bevæge jer ud i, det taktiske rollespil, og har i nyere tid været forblændet af den elegance og humor Disgaea har præsenteret.

Med genrens udvikling i tankerne undrer det mig at I har valgt at lave en direkte konvertering, uden på nogen måde at opdatere spillet. Selv for tolv år siden var der konkurrerende titler på markedet, som eksperimenterede langt mere med regelsættet end hvad jeg har oplevet med jeres fortolkning, og jeg undrer mig ærligt talt over hvordan I kan forvente at nogen vil investere i en så basal skildring af denne vidunderlige genre?

Plottet indeholder alle de mest kendte klicheer fra genren og tempoet historien serveres ved decideret sneglefart. Desuden er det er det svært at sluge, at I ikke har gjort noget som helst ved Astonishia Storys mange kampe. At løbe ind i fjender hvert tredje sekund er trættende, men at løbe ind i dem når kampsystemet er så skrabet som det er, er en pinsel. Det bliver heller ikke bedre af, at I ikke har forsynet dem med en smule intelligens.

Dette er en annonce:

Men der er mere der forundrer mig. Hvorfor er der ikke blevet tid til afpudse grafikken bare en smule, for selvom jeg stadig er glad for at hive min Super Nintendo frem igen, er jeg ikke sikker på, at I vil kunne overbevise en ny generation af rollespillere om at gammeldags pixelgrafik bare er sagen. Og nu jeg har hevet Super Nintendoen ind i snakken, er jeg overbevist om at jeg har set den præstere langt flottere grafik, end de sparsomme farver i har formået at smide på den langt mere fortjenende PSP skærm. Og hvad loadtiderne? Skyldes de at I ikke har optimeret spillet? For jeg har svært ved at forstå hvorfor et spil som Astonishia Story, der hverken er fyldt til randen med informationer eller indviklede 3D-modeller, skal tage så lang tid at hente ind mellem kampene.

Værst for både mig, jer og alle fremtidige købere er dog den oversættelse der er blevet lavet af jeres fortælling. Jeg ved ikke hvor mange fingre I selv har haft med i spillet, men det jeg har siddet med den sidste tid er den uden sammenligning værste oversættelse, jeg nogensinde har oplevet indenfor elektronisk underholdning - det her er ikke engrish, men fuldkommen uforståeligt. Hvis I, som koreansk firma, ikke selv kender til den oversættelse vi her i Europa er blevet givet, kan jeg blot komme med eksempler som at figurerne har så opfindsomme navne som Soldier 1, Really Mad Man og Small Boy. Navnene er dog ikke det eneste, for selve fortællingen er det endnu ikke rigtigt lykkedes mig at finde rundt i, da intet giver mening eller demonstrerer nogen form for sammenhæng. Det virker mest af alt som om historien er blevet kværnet igennem af en hjertekold oversættelsesmaskine og ikke tænkende individer.

Med alt dette i baghovedet har jeg ærlig talt lidt svært ved at anbefale jeres spil til vores trofaste publikum. Jeg ved vi herhjemme er mange der hungrer efter et godt PSP eventyr, men jeg kan simpelthen ikke se hvordan jeg skulle kunne anbefale jeres spil med god samvittighed, med de problemer jeg her har opremset. Jeg håber I vel holde jer dette lille brev og dets observationer for hovedet næste gang I sætter gang i den kollektive hjernekraft og genren igen står på rollespil, for et spil mere af denne kaliber kan ingen være tjent med.

Med venlig hilsen
Thomas Nielsen
Spilentusiast

Dette er en annonce:
Astonishia Story
Astonishia Story
Astonishia Story
Astonishia Story
Astonishia Story
Astonishia Story
Astonishia Story
Astonishia Story
Astonishia Story
Astonishia Story
03 Gamereactor Danmark
3 / 10
+
Pæn intro. God genre.
-
Kedeligt. Horribel oversættelse. Trist grafik. Ekstrem langsomt.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

Astonishia StoryScore

Astonishia Story

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Nielsen

Et søvndyssende rollespil til glemmebogen. Nielsen har skrevet et åbent brev til både Ubisoft og den koreanske udvikler bag spillet.



Indlæser mere indhold