Tilblivelsen af den moderne krigsførelse bliver bragt til live af DICE i form af en realistisk, dynamisk og destruktiv, inddragende interaktiv gengivelse af 1. Verdenskrig.
Med introduktionen af Battlefield 1942 har Battlefield-serien siden 2002 udmærket sig, som den ultimative sandkasseoplevelse af krige, der raser over land, vand og i luften. I oktober vil den enormt engagerende sten-saks-papir formel af Battlefield ankomme i en genopfundet form med brutale våben til nærkampe, hårrejsende kampe i vakkelvorne biplaner, jordskælvsfremkaldende tankkampe og muligvis sværdkampe fra hesteryg på tværs af fem forskellige steder.
Fra første øjekast formidler Battlefield 1 med succes, de lammende virkninger, det har, at se et smukt landskab blive forvandlet til et krigshærget helvedeshul, hvor den fysiske tilstedeværelse af alt lige fra bladet af en skovl til træpropeller af tidligere jagerfly og tyngden af de ikoniske britiske 1. Verdenskrigs-tanks er overvældende. Eller som Aleks Grøndal, senior producer, beskriver det:
"The beautiful chaos of all-out war. The most believable world we have ever built."
Under verdenspremiere i London forklarede Grøndal mere om de forskellige teknologier i Battlefield 1; hvordan et kavaleri på hesteryg kan give det samme dramatiske billede af krig, som tanks med biplaner over sig kan. Vi bliver vist konceptbilleder af ryttere, der bliver smidt af heste, da et fly styrtdykker til lave højder og skaber en mindre sandstorm, når den lader kuglerne hagle ned. Det er en helt særlig følelse af sårbarhed, der tager over, når man ser på barske, uniformerede mænd styrte rundt mellem skyttegravene, og at se deres skrøbelige dækning blive knust af en eskadrille af kampvogne, der netop er ankommet. Ude på markerne nærmer soldaterne sig hastigt gennem rå nærkampe med deres bajonetter.
Dette befinder sig langt væk fra den Kevlar-indsvøbte krigsførelse, som Battlefield 3 og 4 afbilleder. Et maskingevær vil rive dig i stykker og smadre din krop, hvis du kun er beskyttet af stof. Man gyser, når man ser en flammekaster bevæge sig over dets skrigende ofre, mens man på den anden side bliver enormt spændt, når man får lov at komme helt tæt på rytteren af en hest. At blive helten i disse situationer virker som en almægtig opgave, og den første forhindring på vejen er at holde frygten tilbage.
Missionerne i kampagnen i Battlefield 1 skulle eftersigende repræsentere flere forskellige karakterers historier, som alle udspiller på forskellige steder - såsom de italienske alper, arabiske ørkener og Frankrigs skove og marker. Det er beskrevet som en æra fyldt med kontrast og heltemod, hvor intensiteten af krigen understreges af det tunge artilleris bombardementer, der for alvor forandrer landskabet. Faktisk har begejstringen for ødelæggelse tilsyneladende været for stor, fordi efter de tidlige playtests viste det sig, at der ikke var nogen steder tilbage at bruge som dække, fordi gemmestederne simpelthen blev ødelagt og smuldrede væk.
I både multiplayer scenarier og i kampagnen, har man haft mere fokus på nærkontaktsvåben, så man helt strategisk kunne nærme sig sin modstander. Der findes flere forskellige typer af nærkampsvåben, med hver deres fordele og ulemper, så spillerne selv kan finde en favorit, der passer bedst til den måde, de spiller på. Og på en større skala er der valget mellem lette eller tunge kampvogne, biplaner eller bombefly og heste eller slagskibe at tage kontrollen af.
Nye karakterklasser er blevet skabt til slagmarken. Så udover de velkendte roller som Assault og Scout, er der Tank Officers og Pilots, der har specifikke belønninger for at fuldføre mål. Det er teamplay, der som altid er nøglen til succes i de store 64-spiller begivenhederne. Og måske netop derfor har der været et fokus på, at også de omstrejfende, enlige ulve skal føle at de bidrager. For at tilskynde teamplay vil DICE indføre en ny Persistant Squad-funktion, hvor hold på fem personer vil deltage i en række forskellige scenarier og hoppe fra den ene oplevelse til den anden for at nå det aftalte mål gennem en lang eftermiddag eller aften.
Under afsløringen, bliver de velkendte Battlefield 'beats' såsom Battlefield Moments til elementer, som man hænger spillervalg op på. Der bliver lagt en enorm vægt på den mekaniserede krigsførelses indtog sammenstillet med mere traditionelle, low-fi-alternativer.
Selvom de værktøjer, vi har til rådighed, vil være mere primitive i forhold til, hvad vi er vant til i Battlefield 4, vil der være mulighed for våben-customization (mere information om dette vil blive afsløret i de kommende måneder). For at gøre op for den manglende sigtbarhed, får vi i stedet for lov til at snuse til gaskrigsførelse, hvor selv en mark badet i gift kan imødegås og overvindes af et team udstyret med gasmasker. Alle aspekter af kampene er nuanceret på en sådan måde. For eksempel ser vi, at nærkampene er et godt eksempel på, hvor vigtigt det er at bedømme afstanden mellem kombattanterne samt hvor stor skade, hver enkelt enhed kan gøre. DICE har udfyldt alle de huller, der måtte være, og alt har en strategisk tanke bag sig, alt er afbalanceret og vejet for at bringe slagmarken tættere sammen.
Aleks Grøndal lover, at Battlefield 1 bliver et kæmpe spil, og at aftenens præsentation kun lige har kradset i overfladen. Vores næste mulighed for at finde ud af mere om spillet vil være under EA Play begivenheden, der løber fra 12.-14. juni i London og Los Angeles, og der vil være adgang til Early Acces senere på året, for spillere der tilmelder sig på Battlefield Insider via Battlefield.com. Den verdensomspændende udgivelsesdato til Battlefield 1 er 21. oktober men dem, der køber den tidlige Enlister-udgave, kan begynde at spille fra den 18. oktober, og forud for alt det vil du kunne spille Battlefield 1 først på PC og Xbox One via EA / Origin Access.
Indtil nu har vi kun haft Verdun, 1. Verdenskrig-skydespillet på pc, der forsøger at fange følelsen af denne æra. Men at dømme ud fra de beviser vi har set med vore egne øjne og de lidenskabelige ord fra creative director Lars Gustavsson, er der meget at se frem til i dette spil, hvor DICE som de selv formulerer det:
"are depicting the transition of old world to the new world, the end of four different empires".