Battlefield 1942 skulle ikke stå længe på egne ben, før Digital Illusions sprøjtede en strid strøm af udvidelser ud til spillet, vis fanskare herefter voksede i et rasende tempo. Du kender sikkert resten af historien. Digital Illusions viste os vejen til Rom, samt krigens hemmelige våben, og alt dette ekspanderede det allerede store univers, som husede et utal af ivrige skrivebordssoldater rundt om i verden. Personligt har jeg dårligt fået pusten igen efter mange heftige og dramatiske sammenstød i Battlefield 2, men ikke desto mindre skal jeg allerede nu til at gribe riflen og lege elitesoldat.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg i BF2 føler mig mere som en ubetydelig størrelse i rollen som fodtudse, end jeg gjorde i de tidligere spil. Tanks, fly og helikoptere kan hurtigt gøre kål på dig, hvis ikke du er en hærdet zigzag-løber. Hjælpen er dog lige ved hånden, og hvis du som jeg for det meste befinder dig rendende rundt på to fødder, så er Special Forces en adrenalinindsprøjtning af den slagkraftige slags. Denne udvidelse fokuserer nemlig på infanterisiden i Battlefield 2 og introducerer en flok hårdkogte drenge, som er eksperter i brugen af listige gadgets og dødbringende skyts.
Special Forces er ikke bare en udvidelse af den traditionelle slags, som rummer flere baner, våben og enheder - dette er selvfølgelig en stor del af det - men her er også tale om en reel ny oplevelse på gameplay-fronten. På mange måder tager Special Forces ikke alene serien i en lidt anden retning, men på sin vis tages kampen også op imod Counter-Strike. Battlefield har altid haft en meget åben fornemmelse, da man ofte trasker gennem store landområder, eller bruger et fly som taxi (hvilket hærdede piloter hader - beklager gutter) og sjældent er indendørs, mens Counter-Strike fokuserer på snørklede gange, store komplekser og bygninger.
Med Special Forces bringes disse to typer mere sammen og du kan med ét spil, nu få det bedste af to verdener... og så lige et stænk Splinter Cell. Derfor er de otte tilhørende baner også opbygget en del anderledes end vi har set før i BF2. Der er nu lagt større vægt på indendørsarealerne, som, udover at være mere interaktive, er langt mere detaljerede og spændende at føre heftige skuddueller i.
Som sagt er det infanteriet, der pumpes godt op i denne ombæring. Spillet introducerer en række specialenheder, man kan vælge imellem, såsom de klassiske Navy Seals, Spetznas, SAS og så videre. Disse hærdede børster råder over et spændende arsenal af våben, men den mest interessante del af deres udstyr, må uden tvivl være de mange spændende gadgets. Nu får vi flashbangs og tåregasgranater i Battlefield - ikke-dødelige våben, som kan være uhyre effektive til at skabe kaos og forvirring hos fjenden. Og når vi er ved forvirring, så kan man ikke længere regne med at modstanderen bruger de gængse stiger, trapper og veje længere, nej, nu kan man nemlig på listig facon bruge entréhager og reb til at kravle op og fire sig ned, hvor det ellers ikke var muligt. Det skaber en intens og spændende atmosfære, hvor fare nu truer bag hvert et hjørne. De meget mørke baner, hvor nattesyn næsten er et krav, spæder selvsagt endnu mere til paranoiaen - herligt.
Som Electronic Arts også lægger op til, så er der nu i langt højere grad lagt op til teambaseret samarbejde, end i det normale Battlefield-ramasjang. En velsmurt gruppe af elitesoldater kan nå at kaste et par flashbangs, fire sig ned af muren og derefter dræbe fjenden, inden det nogensinde gik op for dem, hvad der skete. Det er ekstremt lækkert at føle sig mere magtfuld til fods, og det giver et spændende aspekt, som jeg glæder mig til at se spillere verden over udnytte til sit fulde potentiale. Heldigvis er der også noget til de mere køretøj-fikserede Battlefield-fans. Af de ti nye typer køretøjer, må den lille frække firehjulstrækker af en crossmaskine være den sjoveste tilføjelse. Man kan for alvor vimse rundt i denne lille sag, mens blyet flyver om ørerne. Der er derfor guf til vands, til lands og i luften, når du sætter dig bag rattet.
Det er den canadiske afdeling af Digital Illusions, som har begået udvidelsen her. De stod også bag BF: Vietnam, som var et forrygende spil, men som led under en del bugs og framerate-problemer, inden et par patches strømlinede oplevelsen. Jeg sidder nu ganske vist ikke med den 100 % færdige retail-udgave af Special Forces, men det virker til, at den også lider under et par børnesygdomme - ikke noget fatalt, men nok til at irritere lidt fra tid til anden. For mig føles det hele dog som ét stort tag-selv-bord efterhånden. BF2 er stadig rødglødende og spilles i stor stil, så at vi allerede nu kan boltre os i nye oplevelser, er for mig aldeles super.
Special Forces bringer ikke blot flere enheder og baner til fadet, men den forfriskende, anderledes indgangsvinkel til en udvidelse er absolut velset. Ganske givet vil det måske ikke falde i alles smag, men jeg synes, at det er kærkomment og forfriskende. De tætte sammenstød i bygninger og det, at der i højere grad er lagt op til list, klæder Battlefield 2 glimrende. Variationen mellem, at spille de normale baner og dem i Special Forces, forlænger desuden den overordnede holdbarhed markant.