
Battlefield har altid været synonym med multiplayer. Intensive, storslåede og vanedannede onlinekampe, hvor alle mulige enheder kæmper efter et sten-saks-papir-koncept. Så da jeg får lov at prøve en lang sekvens fra enkeltspillerdelen i Battlefield 3, bliver jeg i begyndelsen en smule paf. DICE forklarer dog at Battlefield 3 skal have så stor "vægt" at det kan slås med de største drenge i genren, og dette indebærer både single- og multiplayer. Jeg sætter mig ned med Karl-Magnus Troedsson, general manager hos DICE, for at tale om studiets megaprojekt.
Gamereactor: Battlefield 3. Er tretallet i titlen frygtindgydende? Føler I et stort pres omkring en rigtig efterfølger oven på en række udvidelser og spin-offs?
Karl-Magnus Troedsson: Både og, vil jeg sige. Vi har længe villet lave en decideret efterfølger til Battlefield 2, som var en milepæl i seriens historie. Efter at have prøvet science fiction, efter gennembruddet på konsol og så videre siden toeren, er det nu på tide med en efterfølger. Der er store krav derude, men det er blandt andet derfor vi, til trods for at vi er midt i en hardwarecyklus, vælger at investere penge og lave en ny spilmotor. Vi vil klemme alt hvad vi kan ud af tidens platforme, og skabe noget der lyder og ser bedre ud end hvad man tidligere har set.
DICE sætter en gameplay-film på med en tidlig mission fra Battlefield 3. I en nær fremtid er der (stadig) uroligt i Iran og Irak, og efter tumult fra skurkesammenslutningen PLR, er det dit holds opgave at undersøge urolighederne. Fortællingen dufter af Call of Duty: Black Ops, da historien fortælles gennem en forhørssituation, dog under ordentlige omstændigheder i en krigsret. Den anklagede sergent genfortæller sine eskapader, og mindet bliver til en spilbar sekvens.
Her leder vores trup efter en forsvunden patrulje i smukt detaljerede omgivelser i en af problemområdets byer. Efter en gåtur gennem markedspladser, vandrør og slagterier bryder helvede løs, da vi bliver angrebet på en parkeringsplads. Da en holdkammerat falder såret mod jorden, trækkes han i sikkerhed af hovedpersonen, gennem intense klik med musen.
Våbenlarmen er øredøvende høj, og vi får en smagsprøve på DICEs uovertrufne lydhold. Studiets ambitiøse feltoptagelser af virkelige våben og kampfly har virkelig båret frugt. Mine tanker går til Battlefield: Bad Company, men DICE påpeger nøje at der er mærkbar forskel på serierne.
- Tematisk og følelsesmæssigt er der store forskelle. Bad Company handlede om fire halvtossede soldater, der havde deres eget eventyr med masser af jokes. Vi vil have at det skal føles mere modent nu, som noget der kunne ske i virkeligheden. Vi satser på en meget mere fysisk oplevelse.
Denne taktile tankegang får vi at se i demoen, hvor holdet følger et mistænkeligt kabel, der fører til kravlen i en ventilationskanal fyldt med skidt og rotter. Hovedpersonen støder på en fjendtlig soldat, og de havner i en intens nærkamp. Det er tæt, brutalt og ender med en skalle.
Under hjelmen på Battlefield 3 ligger den nyudviklede Frostbite 2.0-motor og putter, og sørger for mange detaljer som gør spillet rigtig lækkert. Lyssætningen og skyggerne føles meget realistiske, og man benytter også motoren til at byde på større portioner af den ødelæggelse, vi har set i Bad Company-serien. Demoen afsluttes med en stor bygning, der styrter sammen over en helikopter, hvorpå hovedpersonen dækker sit ansigt med armen.
I har gjort et stort nummer ud af Frostbite 2.0 under præsentationen af Battlefield 3 i dag. Er det her hjertet i spillet ligger?
- Nja, det er nok nærmere der hjernen ligger. Spillet har brug for noget til at drive det teknisk, til at få det til at se godt ud og så videre. Men i sidste ende er det ikke dét, er udgør spillet, det er hvad spilleren oplever, som er hjertet. Selvom vi selvfølgelig vil have at teknikken imponerer, tror jeg ikke folk spiller spillet og siger "wow, den der animation var lige i skabet" - men snarere at hele oplevelsen føles overvældende.
Hvor stort et spring er det i forhold til Battlefield 2?
Vi praler ofte med det, vi er mange som mener at Battlefield 2 er verdens bedste spil. Men når jeg starter spillet i dag, tænker jeg, at det er ret grimt og ikke som jeg husker det. Men hvad angår fysik, animationer, ødelæggelse og så videre, er det lysår bag treeren.
Andre spilserier får konstante reboots og nye udviklere, mens Battlefield-serien har været DICE hele vejen. Hvordan vil det kunne ses?
- Jeg tror helt enkelt, at hvis man kunne lide Battlefield tidligere, så vil man elske Battlefield 3. Jeg kan roligt love at det bliver det bedste, hurtigste, flotteste og bedst lydende Battlefield-produkt nogensinde. Sådan er det bare. Selvom vi har gang i sideprojekter, så satser vi alt hvad vi kan på dette her.
Kan jeg tage det som en garanti?
- Ja, ellers må jeg finde et nyt job, haha. Jeg ved at communityet har store krav, og særligt PC-spillerne ved hvad de vil have. Så vi skal arbejde hårdt for at glæde fansene med nogle unikke features. 64-spiller-delen vender tilbage, det vil de hardcore fans sætte pris på.
En sådan garanti lyder unægtelig lovende. Teknikken fejler intet i kampagnen i Battlefield 3, og holder resten af spillet samme klasse, bliver det en spændende rejse. Det eneste, der bekymrer er om miljøerne og den alvorlige rammehistorie virker en smule velkendt i forhold til konkurrenterne. Nu venter vi med spænding på at se multiplayer-delen.