Beach Spikers

Beach Spikers

Sol, sommer og piger i bikini. Hvad nere kan man ønske sig på Nintendo's lille glædesspreder.

Sega tog Dreamcast fans med en storm, da de udgav det mesterlige Virtua Tennis (VT) i 2000. Spillet var, og er fortsat, blandt de bedste multiplayer sportsspil til konsol. Med sit enkle og intuitive styresystem, kunne enhver sætte sig ned og blive totalt fængslet af det underholdende gameplay. I dag er Dreamcasten erklæret død, men Sega fortsætter sit virke som spilproducent og nu giver de os Beach Spikers til GameCube.

Lidt ligesom Virtua
På mange måder er Beach Spikers en videreføring af VT konceptet. Kendte tennisspillere er byttet ud med lækre og letklædte "Beach Bunnies", som skal dyste i sandet. Beach Volleyball er blevet en ganske populær sport de seneste år og har fået en højere status, end bare en hobby-/fritidssport. Ikke mindst er det et fantastisk konsol koncept, noget som flere udviklere har taget til sig. Som bekendt er også Tecmo på vej med sine Dead or Alive fighter-babes i et volleyball spil, men først ude er altså Sega. Og Segas smækre damer kommer fra alle verdenshjørner, og selv om licenserede navne er udeladt denne gang, er det gameplayet som er sat i højsædet.

Det er to knapper og kombinationer af disse, som lader dig serve, smashe, blokere og lægge bolden op. Har du spillet VT, kan du i princippet kaste dig ud i Beach Spikers uden problemer. Har du aldrig prøvet VT, tager det alligevel ikke mere end en halv time at mestre konceptet. Jeg lagde ud med singleplayer World Tour, hvilket faktisk var ganske underholdende. I starten er det ganske frustrerende, fordi du skal optjene færdighedspoints, som derefter skal fordeles på din virtuelle partners forskellige færdigheder som; Attack, Serve, Block, Power osv. I starten er din medspiller helt ubrugelig og slet ikke i stand til at spille effektivt. Men, efterhånden som du får spillet dig gennem nogle kampe og skaffet dig nogle bedre skills, bliver sagen en ganske anden.

Teamwork er vejen frem
Du får points for hver kamp, enten du vinder eller taber, men selvfølgelig får du flere points for at vinde. Der gives desuden points for teamwork. Det er en ganske fin feature, hvor du får muligheden for at opbygge op eller nedbryde din modstanders moral, mens et sidebytte foretages. Du bliver givet fire valg; Praise (giv ros), Encourage (opmuntre), Reprimand (giv reprimande) eller Do nothing. Alt efter hvad du vælger, øges eller mindskes Teamwork procenten, hvilket påvirker medspillerens moral under kampen. Du må dog vælge med omhu, da resultatet af hvad du gør, varierer efter hvordan kampen har udartet sig frem til dette tidspunkt. Efterhånden som du får udviklet medspillerens færdigheder til fulde, slutter du med at få skill-points efter kampene og så handler det mere om at beholde Teamwork-procenten på 100%. Du finder også en Arcade Mode i spillet, hvor du kastes ud i en turnering og ikke har muligheden for at påvirke partnerens færdigheder eller sindsstemning. Denne mode er også helt fin, men ikke lige så givende som World Tour.

Der skal flere til fadet
Selv om singleplayer er ganske sjov er det selvfølgelig i multiplayer spillet, som har den store styrke. Det vil utvivlsomt blive en seriøs slager til såvel vorschpiel og nachschpiel, som ved mere ædruelige sammenkomster. Styrken er at det er så enkelt, intuitivt og usædvanligt vanedannende, at man bliver siddende og spiller i timevis. Foreløbig har jeg kun spillet med to spillere, men vil påstå at dette spil alene, er nok til at investere i et par ekstra gamepads til Cuben. Der findes også et par andre Party-Modes i multiplayer, hvor den morsomste nok er Beach Countdown, hvor man spiller med en bombe som bold. Her handler det om at få bomben til at være på modstanderens side når den ryger i luften. Herudover har man Beach Flags, som minder mere om gode gamle tryk-mig-ihjel spil, som Winter- og Summer games. Til slut er det Beach P.K. som i al sin enkelhed er en smash-konkurrence.

Flot bagdel
Grafisk er spillet også en nydelse, med flotte baggrunde både i solnedgang, om dagen eller om natten. Og så er det også fint at se pigerne kan lide at lave lidt sjov med hinanden hver gang de får en fuldtræffer, eller vinder en kamp. Versionen vi har spillet er en tidlig review-kode, og forbedringer af små detaljer vil muligvis blive justeret og finpudset til den endelige version. Alligevel er det svært finde ankepunkter i denne udgave. Et par fysik punkter kan nævnes (pigernes attributter gynger ikke...), men stort set, er det en meget lækker affære. Har du en GameCube er dette spil selvskrevet til din spilsamling, enten du kan lide konventionelle sportsspil eller ej. Beach Spikers er slet og ret en ny genistreg fra Sega.

9 / 10
+
Nydelig grafik, genialt gameplay og lang holdbarhed.