
Hvis du synes, at en kombination af små lavbenede krigere, alle udstyret med store hjelme og våben som spænder fra sværd og spyd over stegepander og til rådne gulerødder, lyder underholdende, så er det måske Big Helmet Heroes, du skal kigge efter. Eller måske ikke, for desværre lyder det sjovere end det i virkeligheden er.
Big Helmet Heroes er et simpelt 2,5D hack 'n' slash action-eventyr fyldt med Xbox 360 energi, spækket med sjove karakterer og et utal af tossede våben. Spillet kommer fra den lille udvikler Exalted Studios fra det sydlige Frankrig, der på deres website præsenterer deres hund Menza som deres CEO, deres Chief Encouragement Officer.
Grunden til at jeg nævner Menza er, at det er den slags humor og energi, der også præger Big Helmet Heroes. Det hele foregår med et glimt i øjet og det alt er dejligt simpelt; her er der ingen opgraderinger, ingen nævneværdig historie, ingen evnetræer, ingen planlagte DLC'er og ingen indviklede spilmekanikker. Det kan dog også godt blive for simpelt.
Man vælger mellem spillets i alt knap 30 små helte, lige fra ridderen Shepherd, over samuraien Tornado, krigeren Exalted og til kæmpen Giant. I starten er der bare en enkelt helt at vælge imellem, men efterhånden får man åbnet op for flere og flere af dem rundt omkring på spillets baner (hvor de står fanget i et lille bur). De forskellige helte har alle forskellige våben og deres egne specielle angreb, som kan bruges når en måler fyldes op. Desværre føles de fleste af dem ret ens at spille med, nogle er lidt hurtigere end andre, andre er igen lidt stærkere men også langsommere, men der er i virkeligheden ikke den helt store forskel på dem.
Omgivelserne er spækket med sjove våben ud over de våben, som vores små helte er udstyret med fra starten af (som for eksempel sværd, knive og spyd) og det kan være alt fra bomber, armbrøste og dynamitstænger til en elektrisk guitar, stegepander, en skumfinger, forskellige sci-fi våben, en elektrisk fluesmækker og en marshmallow på pind. Og meget meget andet.
Big Helmet Heroes er et simpelt spil. Man løber typisk fra venstre mod højre, en sjælden gang den anden vej, og man hopper og udfører forskellige angreb; et let og hurtigt angreb og et tungt og lidt langsommere angreb. Og som nævnt før, kan man også udføre et specielt angreb - og det er i store træk det. Nu gælder det så om at udslette alle de fjender, som spillet smider i hovedet af en og også slå løs på omgivelserne, da der kan være gemte goodies gemt rundt omkring - og man kan spille både alene og i lokal co-op side om side med en ven.
Desværre bliver ret hurtigt ensformigt, både fordi at gameplayet er uhyre simpelt og der er ingen udvikling i det - og også fordi, som nævnt før, så føles de fleste af de mange sjove karakterer temmelig ens at spille med. Der kommer lidt variation i banerne ind imellem i form af bosskampe samt nogle sektioner hvor man skal overleve bølger af fjender eller nogle små minispil, men igen går også de typisk ud på det samme; nemlig hak alt i småstykker med dine to angreb.
Jeg kan normalt godt lide simple arkade-prægede spil, hvor der er fokus på gameplay og ikke på alt mulig fyldt udenom, men Big Helmet Heroes føles nærmest en-dimensionelt, da det er uhyre simpelt og måske værst af alt, så er der som sagt ingen udvikling i løbet af spillet. Det eneste der i virkeligheden sker er, at man åbner op for ny helte (og de føles som nævnt tidligere alle sammen nærmest ens) og så kommer der nye gakkede våben, men jeg kan heller ikke mærke forskel på, om jeg slår med en rådden gulerod, en hammer eller en kost.
Jeg ville så gerne have elsket Big Helmet Heroes, for et actionfyldt 2,5D hack 'n' slash med en masse gakkede små figurer med store hjelme i et gakket univers med en masse gakkede våben, kunne have været rigtigt gakket - og sjovt. Det er det desværre ikke. Det er efter de første par timer temmelig kedeligt og det begynder at føles som surt arbejde at kæmpe sig igennem endnu en horde af fjender - og det er ikke meningen med et spil som det her.
Pokkers - Big Helmet Heroes så ellers så lovende ud.