Black & White er et af de mest ventede spil, der er udkommet i år og hypen omkring det har nået højder som ingen før har set. Resultatet af 3 års guddommeligt hårdt arbejde er nu landet på hylderne landet over og vi har sendt en anmelder op på bjerget for at hente stentavlerne med Peter Molyneux' 10 nye bud.
Det første bud: Du skal være almægtig
Hvis du ikke allerede har gættet det ud fra den indledende tekst - trods de snedigt anbragte ledetråde - så handler Black & White om at være gud. Ikke nogen almægtig og enerådende gud, men en gud blandt guder. Igennem en flot og stemningfyldt intro præsenteres man for det faktum, at man er gud (I Peter Molyneuxs forskruede fantasi manifesterer guder sig åbenbart som svævende hænder og lyspartikler), og at der er brug for netop sådan en at tro på, for indbyggerne på en lille ø langt fra alting.
Det andet bud: Du skal ofte prygle aben
Men hvad ville en gud være uden en eller anden form for legemliggørelse? I Black & White foregår denne legemliggørelse ved hjælp af et stort og klodset Creature, som til at starte med tager form af en abe, en ko eller en tiger (nye former kan indtjenes igennem små missioner i løbet af spillet/downloades fra internettet). Dit Creature starter på et intelligensniveau med en våd brosten og skal derfra læres op i hvad der er godt, ondt, spiseligt og så videre.
Til at hjælpe med den træge indlæring har man nogle Leashes (hals-lænker) til rådighed, som sætter den generelle stemning hos dit Creature. Leash of Compassion får den til at være god og rar ved omgivelserne, Leash of Learning gør den nysgerrig og i stand til at lære af dine handlinger og Leash of Aggression lader den aggressivt ommøblere husene i den lokale landsby. Og hvis dit Creature ikke makker ret, kan du bare binde ham fast til noget solidt, såsom en sten eller et træ som straf, eller - mere konstruktivt - at binde ham fast til det han skal lære noget om, for eksempel at fylde Village Store op.
Udover at du skal få dit samfund til at løbe rundt rent ressourcemæssigt, skal du også lære dit Creature at afspejle din vilje. Om det skal ske ved at den vander marker og skove med mirakler, eller ved at den kaster bæ efter den lokale børnehave må være op til den individuelle.
Det tredje bud: Du skal se til dine tilbederes behov
Som sagt findes der en hel lille verden for fødderne af dig, som du skal få til at løbe rundt på den bedst mulige måde. Hver by måler deres hengivenhed til dig i Belief Points, en enhed som giver udtryk for hvor godt hver gud står i bebyggernes agtelse. Matematikken bag Belief Points er simpel: Den med flest point, har kontrol over byen.
Belief Points vindes ved at overbevise de små mennesker om at du eksisterer - hvordan dette gøres er igen op til den enkelte. Har man lyst til at flytte træer fra skoven og til den lokale byggeplads kan man let vinde respekt, men respekt igennem frygt vil også høste succces. Når man først har slynget et par højgravide kvinder ind over byens højeste bygninger og ladet kampestenene regne ned over forrådskammeret, så kan ingen være i tvivl om hvem der bestemmer.
Det fjerde bud: Dine tilbedere må ikke have andre guder end dig
Selvfølgelig er du ikke alene om den tunge drot, det er at være gud. Når det ikke kræver andet end et forvokset monster og en kæmpe svævende hånd at være gud, så vil der være kamp til stregen. Hvad enten du vælger spillets kampagne-del eller de mere målrettede men historieblottede skirmishmissioner, er der som regel en fremmed gud til at tage kampen om de potenitelle tilbedere op med.
De andre guder manifesterer sig dog ikke som store svævende hænder, men istedet som store lyspartikler der svæver rundt og udfører guddommelige handlinger. De vil også forsøge at imponere de stakkels indbyggere i byerne på øen med gaver, vold og avancerede korttricks (eller noget der hen ad). De andre guder i spillet har også kontrol over et Creature, for eksempel i form af en stor Ulv.
Det femte bud: Du skal begære de andre guders byer
Black & White går i al sin enkelthed ud på at vinde tilbedere fra de andre guder på alle mulige måder. Dette sker ved mirakler og andre inspirerende ting, der kan få dine belief-points til at stige. Når du når et mål der ligger over en konkurrerende guds, udløses der et lille festfyrværkeri og du er i kontrol over byen.
Miraklerne i spillet drives af noget der hedder Prayer Points, som man får ved at hæve byernes totem. Dette er et signal til indbyggerne om, at nu skal der bedes igennem og straks strømmer den udvalgte procentdel op til templet og kaster sig derefter ud i en feberlignende dans foran dit alter. Meningen med denne galskab er at tilbedelsen genererer de Prayer Points, som miraklerne nu engang koster. Har man brug for lidt ekstra 'ammunition', kan man ofre korn, kvæg, lig, ja endda børn på alteret. Sooo evil!