Awakened Shadow er det tredje spil i rollespilserien om Blue Dragon. Det første spil udkom til Xbox 360 i sensommeren 2007, mens efterfølgeren Blue Dragon Plus blev tilgængelig for os nordboere på DS i løbet af foråret 2009. Originalen var et typisk turbaseret rollespil, i efterfølgeren gik man over til et mere strategipræget spilsystem, og for en sikkerheds skyld får vi her serveret endu en forandring. Denne gang foregår alle kampe i realtid, hvilket har stor indflydelse på slagmarken.
Hændelserne i Blue Dragon: Awakened Shadow udspiller sig to år efter originalen og ét år efter historien i Blue Dragon Plus. Denne gang styrer du ikke en af de gamle kendinge fra de tidligere spil, men skaber i stedet din egen skræddersyede figur. Du vågner op med hukommelsestab i en underjordisk tunnel, men før du rigtig når at fange hvor du er, fragtes du til overfladen af en mystisk elevator.
Du er nu kommet til byen Neo Jibral, hvor alle indbyggerne har lært at bruge deres skyggemonstre. Her lever Shu, Kluke, Jiro og flere af de gamle bekendte fra Blue Dragon-spillene en fredelig og idyllisk tilværelse. Samtidig med at du dukker op fra underverdenen, blændes indbyggerne i Neo Jibral pludselig af et underlig lysglimt, som ikke bare giver et kraftig løft i omsætningen af Rayban-briller, men også tager alle skyggemonstrene med sig på nul komma fem. Nu står du igen som den eneste person i byen med et monster i ærmet, og naturligvis bliver du sat i spissen for efterforskningsgruppen når mysteriet skal opklares.
Som tidligere nævnt er det ændringen i spilsystemet der udgør den største forskel mellem det originale Blue Dragon og Awakened Shadow. Slåskampene udføres i realtid, hvilket giver en mere dynamisk spilopplevelse. Det at snige sig ind på, løbe rundt om eller kaste sig i en sidelæns rulning for at få overtaget på fjendene fungerer så godt som gnidningsfrit. Dertil har du muligheden for at have op til to allierede med i kamp. De forskellige figurer og skygger har diverse specialiteter, styrker og svagheter, hvilket indbyder til vigtige taktiske vurderinger undervejs. Efterhånden som lumske monstre besejres i dybe skove og mørke huler, oparbeider de forskellige karakterer erfaringspoint. Ved at gå op i niveau styrkes dine færdigheder, og de forskellige skygger kan tilegne sig nye angreb.
Selve hovedopgaven i spillet virker klar og tydelig i starten. Skygger er væk, og det er din opgave at finne ud af hvad der er sket og bringe alt tilbage til det normale. Denne historien bliver imidlertid stærkt forstyrret af alle de mere eller mindre valgfrie sidemissioner i spillet. Mængden af daglige gøremål bliver så overvældende at hovedmissionen nogle gange bliver sat lige lovlig meget i skyggen. Enkelte afstikkere fra hovedhistorien er fint nok, men ikke når det går så langt, at der slås både dobbelt flagstik og bådmandsknop på den røde tråd.
At finde nye våben og genstande er altid en drivkraft i rollespil, men i Awakened Shadow har man formået at tage det et nyt skridt videre. Et genbrugssystem gør at du, ved at genanvende gamle genstande, kan udvikle nye, stærkere sager, som du faktisk kan få brug for. Der er et stort antal forskellige objekter som kan smeltes sammen og give uventede resultater. Denne mulighet medfører, at det at gå på skattejagt efter genstande bliver langt mere attraktivt end tidligere. Du føler dig som en lille forskerspire når du smelter dit sværd sammen med rubiner og safirer i håb om at skape dig dit eget, personlige masseødelæggelsesvåben.
Styringen fungerer i bund og grund som den skal, både med knapperne og styrepinden. Karaktererne bevæger sig fejlfrit rundt på skærmen og lystrer ned til hver minste bevægelse. Du styrer selv kameraet rundt i en livlig 3D-verden. Det kan være lidt forvirrende i starten, men er helt klart en vanesag. Efter nogle timer er det ikke noget du tænker mere over. En ting, som desværre opleves problematisk, er det lidt mangelfulde kortsystemet. Du har kun et lille kort over et begrænset område tilgængelig til enhver tid. Alt der befinder sig udenfor området er også udelukket fra kortet. Det gør at man nemt mister overblikket og bliver desorienteret. Når man i dertil har muligheden for at rotere kameraet 360 grader rundt om sig selv, kan man virkelig rode sig ud i problemer. Det gælder om at holde tungen lige i munden og huske hvilke udganger fører hvorhen. Uanset må du være forberedt på, at der vil forekomme en god del målløs vandring på jagt efter den ønskede destination.
Blue Dragon: Awakened Shadow er et brugbart japansk rollespil, men det bringer ikke meget nyt til genren som vi ikke har sett før. Kampene i realtid fører til en mere tempofyldt og dynamisk spiloplevelse, men om det giver et bedre resultat end et turbaseret kampsystem, avhænger nok af personlig preference. Selve historien i spillet fremstår lidt svag, grundet de mange sidemissioner, og det lægger en klar dæmper på helhedsindtrykket. Tri-Crescendo skal dog have ros for at forsøge at udvikle serien. Genbrugs- og opgraderingsmulighederne er en glimrende ide, der giver spillet øgt dybde og holdbarhed. Resultatet er en større spiloplevelse edn Blue Dragon Plus, men mangler slagkraften fra det originale Blue Dragon.