Dansk
Gamereactor
previews
Borderlands: The Pre-Sequel

Borderlands: The Pre-Sequel!

Et nyt Borderlands er på vej og foregår mellem de to første titler med kendte ansigter og friske indslag.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Gårsdagens rygter har vist sig at være sande. Der lander et nyt Borderlands-spil i år. Det udvikles i samarbejde mellem Gearbox og Bioshock Infinite-medudviklerne 2K Australia, foregår mellem begivenhederne i første og andet spil, og udkommer kun på Xbox 360, PS3 og PC.

Formatvalget virker måske overraskende i lyset af de mange cross-gen og rent next-gen-titler, der udkommer i år, men ifølge Gearbox' Randy Pitchford er der ganske enkelt ikke nok nye konsoller ude i stuerne ("der er færre Xbox Ones og PS4'ere end vi har solgt eksemplarer af Borderlands 2") til at gøre det lønsomt at krydse generationskløften. Som han siger, da han bliver spurgt direkte om beslutningen - "det er ikke gratis at bygge et spil på next-gen".

"Når man skal afgøre hvordan man benytter sine ressourcer, tror jeg at vi helst vil bruge så meget krudt vi kan på selve spillet", siger han. "Hvis du prøver at forestille dig mængden af Borderlands-spillere, der har opgraderet, så er det slet ikke dem alle".

Borderlands: The Pre-Sequel
Dette er en annonce:

Når man ser på hvad spillet er - dets tilblivelse, grunden til det findes, dets ressourcer - kan man med rette betragte det som Borderlands 1.5. Ganske som Batman: Arkham Origins holdt gang i sin serie og leverede mere Batman til fansene ved at overdrage udviklingen til et andet studie, så holder The Pre-Sequel gang i Borderlands mens Gearbox arbejder på deres nye next-gen-titel.

Altså får vi her en helt ny og selvstændig oplevelse. Det er ikke en DLC-udvidelse, og det er bestemt ikke Borderlands 3, hvilket Pitchford eftertrykkeligt understreger. Når B3 engang kommer, bliver det kun på de nye konsoller.

Borderlands: The Pre-Sequel!, som det hedder, kører på en modificeret udgave af Borderlands 2-spilmotoren og byder på fire hovedpersoner, der ikke er nye i serien, men som vi ikke har spillet som før.

Borderlands: The Pre-Sequel
Dette er en annonce:

De er Athena (der var med i B1-DLC'en The Secret Armory of General Knoxx, og fungerer som spillets tank-agtige figur), Wilhelm (den første boss i Borderlands 2, før han blev ren cyborg), Nisha the Lawbringer (inden hun blev sherif i Lynchwood) og Claptrap (ja, den rigtige Claptrap, og spiller man som ham må man finde sig i en knæhøj kameravinkel).

De fire arbejder for Handsome Jack (der "starter som en relativt sympatisk figur", inden han udvikler sig til det røvhul, vi kender fra B2) og skyder sig vej over Pandoras måne i hans navn, i forsøg på at generobre den H-formede rumbase, der hang i himlen i Borderlands 2.

Selvom de ikke nævner detaljer, forsikrer holdet om at der vil være variation i omgivelserne på månen ("der er andet end kratere"), og antyder at vi ikke er begrænset til måneudflugter. Det siger sig selv, at man ikke kommer til at tilbringe al tiden på månebasen, men medmindre mange af de kendte ansigter fra de foregående spil, som vi får at vide at vi kommer til at møde igen, alle har fået en gratis månerejse på samme tid, gætter vi på, at vi også sætter fod på Pandora inden spillet er omme.

Borderlands: The Pre-Sequel

Men vi befinder os altså på månen gennem hele den demo, udviklerne viser frem for at demonstrere de nye gameplay-tilføjelser. Bortset fra de nye omgivelser, ligner det Borderlands 2. Samme grafiske stil, samme HUD.

Ny er dog iltmåleren under din energibar. Uden for rumbasen løber man hurtigt tør for luft, da man kun har ilt til omkring 2,5 minutter, så man må jagte de iltblæsere, der er strøet rundt i landskabet, eller finde og aktivere de iltgeneratorer, der laver vedvarende luftlommer.

Ilt bruges også som brændstof til ens jetpack, der lader dig dobbelthoppe eller ground-pounde i bedste Mario-stil med et tryk på crouch-knappen, mens man er i luften. Hagen er, at man så bruger sin ilt hurtigere. Hvad der sker, når man rammer nul, får vi ikke at vide.

Borderlands: The Pre-Sequel

Takket være lavere tyngdekraft kommer du til at bruge mere tid i luften. Man kan hoppe længere, og landskabet er fyldt med afgrunde, man kan springe henover. Ram en fjende med en granat, og de bliver kastet ud i rummet, og man kan også sigte efter deres hjelme for at kappe deres iltforsyning.

Vi ser en håndfuld fjendetyper - svage samlere, hoppende Lunatics. Astronaut-minibosser. En boss kaldet Red Belly, der sparker os ud af et kontroltårn, gennem vinduet og ud i rummet. De er alle designet med den sædvanlige, pudsige Borderlands-stil, og taler alle med australsk accent - passende, taget i betragtning hvem der udvikler spillet.

Vi ser demoen gennem Athenas øjne, mens Wilhelm yder støtte. Spillet klassificerer hende som Gladiator, udviklerne som Tank, og de fleste andre vil nok kalde hende Captain America. En af hendes primære evner hedder Kinetic Aspis, og er et skjold der suger kugler til sig og kan kastet i hovedet på modstanderne, hvorefter det hopper tilbage til hendes arm. Dybere nede i skill-træet finder man en evne, der lader skjoldet ramme adskillige fjender, inden det vender tilbage.

Borderlands: The Pre-Sequel

Der bliver næsten intet sagt om hendes makkers evner, og heller intet om hvornår spillet udkommer. Gårsdagens læk sagde 2014, men 2K vil ikke bekræfte noget endnu. Vi forestiller os, at det udkommer til vinter.

Selvom de øvrige tre figurer ikke rigtig bliver nævnt yderligere, ser vi dog nogle nye våben. Her er Lazere såvel som en Cryo-effekt, der sløver og til sidst fryser fjender fuldstændigt. Her er også et nyt køretøj, et månefartøj kaldet The Stingray.

Spillets størrelse bliver ikke nævnt, og vi får heller ikke et klart svar om hvis projekt, det reelt er. Ord som "et ægte samarbejde" og "organisk" bliver brugt under præsentationen, men ud fra snakken lyder det som om Gearbox har fundet på konceptet og ideerne, mens 2K Australia står for udførslen.

"Vi ville op på månen, det var en af de første ideer", siger Randy Pitchford om den første brainstorming. "Alle forventede en efterfølger, men vi ville gerne grave dybere ned i Jack-figuren, og ham dræbte vi jo i Borderlands 2. Så vi spurgte, hvordan fik Jack sin magt?" Og dermed undgik man at overdrage udviklingen af en "rigtig" efterfølger til et andet studie.

Borderlands: The Pre-Sequel

"Jeg tror ikke jeg går for langt ved at sige, at der er efterspørgsel på mere Borderlands. Hvis man forestiller sig hvor den efterspørgsel bor, så bor den på Xbox 360, PS3, PC. Vi ved ikke i hvor høj grad den lever videre på de nye konsoller", siger Pitchford.

"Eftersom Borderlands 2 solgte så godt, så er der jo en åbenlys efterspørgsel", fortsætter han, og understreger igen at spillet var det mest succesfulde i 2K Games' historie. "Og vi har ikke kunnet opfylde den efterspørgsel kun med DLC. Vi diskuterer stadig internt hos Gearbox hvor meget af vores tid vi bør bruge på Borderlands kontra vores kommende spil".

Altså er det ikke Borderlands 3, vi her har at gøre med. Og med den massive mængde DLC, der kom til Borderlands 2 efter udgivelsen, kan man godt forestille sig at Gearbox trænger til en pause fra serien. Det lyder til at de ikke vender tilbage til den lige foreløbigt.

Altså er The Pre-Sequel en måde at skabe noget nyt ud fra eksisterende indhold, og holde gang i Borderlands-navnet. Vil du have mere, så køb det. Vil du hellere vente på den "ægte" vare, så vent.

Relaterede tekster

Borderlands: The Pre-SequelScore

Borderlands: The Pre-Sequel

ANMELDELSE. Skrevet af Stefan Briesenick

Et i sandhed vanvittigt rollespil med bitter, sort humor, fremragende gameplay og et fantastisk univers - men som stadig fremstår svagere end forgængeren.



Indlæser mere indhold