Born of Bread

Born of Bread

Er Paper Mario og Undertale noget for dig? Så kan det her måske noget.

Born of Bread fra canadiske WildArts og er et lille, hyggeligt og familievenligt rollespil, inspireret af spil som Paper Mario og Undertale.

Den er helt galt i det lille kongerige, da de klodsede kongelige arkæologer har igen dummet sig, og denne gang er de, ved et uheld, kommet til at lukke en bande af uhyggelige teenage-dæmoner fra en anden verden løs. Disse dæmoner er på jagt efter nogle magiske sten, som skulle befinde sig blandt andet på det kongelige palads.

På paladset er den kongelige bager i gang med, efter ordre fra den arrige dronning, at afprøve en ny opskrift på et spændende brød og ud af den gamle stenovn kommer der overraskende nok ikke et friskbagt brød, men en dreng lavet af dej. Den kongelige bager navngiver ham Loaf (brød) og adopterer ham som sin søn. Dronningen afskyr børn, så da den uskyldige dej-dreng og gruppen af urolige teenage-dæmoner invaderer hendes spise-gemakker, bliver hun rasende.

Born of Bread

Det efterfølgende kaos ender med at sende Loaf og den kongelige bager langt ind i Forest of Roots, en skov, man normalt ikke vender tilbage fra. Dronningen bebrejder bageren for alt hvad der er sket og han bliver anholdt af byens vagter for trolddom, tyveri, ildspåsættelse og ikke mindst for at forstyrre måltidets fred.

Som du nok kan høre, er Born of Bread ikke et spil, der tager sig selv alt for seriøst. Det ville også være svært, når spillets hovedperson er lavet af dej, men det er dejligt befriende og det har en god humor som tit får et smil frem på læben.

Man tager rollen som Loaf, der sammen med vaskebjørnen med forfatterdrømme Lint og drageungen Dub, drager ud på et farefuldt eventyr, for at bevise bagerens uskyld og for at få ham befriet. Og så er der lige noget med nogle anstrengende teenagere fra en anden dimension, man også lige skal have styr på. Senere slutter forskellige karakterer sig til ens lille gruppe, og de har alle forskellige specielle evner.

Det første man bemærker, når man starter med at spille Born of Bread, er den lette og farverige visuelle stil. Grafikken ligner noget fra en eventyrbog, og selv om man typisk bevæger sig fra højre mod venstre og fra venstre mod højre, så bevæger man sig også tit ind og ud af skærmen. Ens karakterer er tynde som papir og man ser dem altid forfra, lige meget hvordan man bevæger sig - det ser sjovt ud og giver spillet et ufarligt og hyggeligt udseende. Grafikken kører rigtigt fint og den visuelle del virker ret poleret.

Born of Bread er i bund og grund et rollespil, og man havner tit i forskellige tilfældige kampe. Disse er turbaserede, hvor man kan vælge at angribe, forsvare sig, bruge items, udføre specielle angreb og andet. Når man vælger at udføre et angreb, bliver man præsenteret for et minispil, hvor man blandt andet skal trykke på en, eller flere, knapper på de rigtige tidspunkter eller holde et sigtekorn så tæt på en skydeskives bullseye som man kan. Misser man, får man stadig et angreb sat ind, det er blot ikke så kraftigt som det kunne have været.

Undervejs kan man låse op for mere end 50 såkaldte "boons", som er en slags perks, man kan give ens karakterer. Det kan for eksempel være ekstra energi, evnen til at se fjendernes HP eller se hvilke angreb de er svage overfor. Man får også løbende adgang til en lang række våben. Man starter med en grydeske fra bagerens køkken, men snart får man adgang til en stor hammer, en bue der skyder med nødder og meget andet.

Ligesom i Resident Evil kan man kun have de våben med, som der er plads til i ens rygsæk, så der skal plads-optimeres løbende, så man kan have så mange våben med som muligt. Rygsækken kan naturligvis opgraderes med mere plads, efterhånden som man bevæger sig op gennem levels.

Som en lille sjov ting, bliver kampene live streamet af Dub, der nærmest fungerer som ens helt egen it-supporter. Det er også ham, som har placeret routere rundt omkring, så man kan gemme ens spil. Under hver kamp, kan man se chatten hvor folk hele tiden skriver hvad de synes om kampen og de kommer med ønsker til, hvilket angreb man skal udføre eller hvilken potion man skal bruge. Opfylder man deres ønsker, får man en bonus - og modsat, hvis man tager skade, så bliver chatten utilfreds og flere kan finde på at disconnecte.

Born of Bread er et hyggeligt lille spil, men der er lidt problemer undervejs. For det første er styringen meget løs og det kan betyde nogle uheldige dødsfald. Der er blandt andet nogle simple platformsekvenser undervejs og dem er styringen slet ikke gearet til, så de bliver ofte meget sværere end de burde være. Noget andet er, at når man bevæger sig ud af skærmen, bevæger man sig nærmest i blinde, da kameraet er for tæt på ens karakterer, så er der vand, fjender eller andet, render man lige ind i dem og vand betyder for eksempel omgående død.

Born of Bread

En anden ting er spillets kort, der efter min mening er nærmest ubrugelig. Det er formentlig et designvalg, kun at lave en slags oversigtskort hvor man ikke præcis kan se hvor man er, men det resulterede i at jeg for vild nogle gange. Endelig er der menuerne. De er delt op i ikke mindre end otte faner, så der er en del bladren frem og tilbage, når man for eksempel skal se hvor meget energi ens karakterer har og hvilke potions man har der kan hjælpe dem. Hvis man vil skifte mellem de forskellige karakterer man har med sig, skal man ind i menuen for at gøre det - der er ikke nogen måde at gøre det på ude fra selve spillet. Det er unødvendigt bøvlet.

Ovennævnte er ikke noget der ødelægger spillet på nogen måde, men det gør tingene lidt mere bøvlet end de burde være. Helt generelt er Born of Bread god og hyggelig afslapning, og selvom det helt tydeligt er inspireret af Paper Mario, så kan det godt stå på egne ben og have sine egne idéer.

Born of Bread er en lidt blandet oplevelse. Det er let at gå til, er let og fin underholdning, men der er nogle grundlæggende ting som generer og som man bør være opmærksom på. Men er du stor fan af små lette rollespil, så tag et kig på Born of Bread - og prøv evt. den demo, som er tilgængelig på både Xbox, PlayStation og Steam før du køber.

7 / 10
+
Let at gå til, flot grafik, god humor.