Brave: The Search for Spirit Dancer

Brave: The Search for Spirit Dancer

Et medrivende indianer-eventyr for både store og små. Carsten har fundet sin tomahawk og mokkasiner frem fra tipien.

Spilmarkedet har oplevet horder af mere eller mindre fantasifulde spilfigurer, der har haft hovedrollen i platformspil. Med Brave: The Search for Spirit Dancer har man for en gangs skyld fat i et platform-spil, der tør skille sig ud, med en hovedfigur, som er andet og mere end bare en kliché. Brave trækker på indianske fortællinger og myter, og det lykkes faktisk at blande det dragende og dunkle ved myterne med gedigen action. Faktisk ender spillet med at fremstå som en sjælden sammenhængende og medrivende oplevelse, der specielt har yngre spillere som målgruppe.

Brave er en indianerdreng, der må ud på en omfattende rejse for at redde sin stamme. Hans landsby er blevet indtaget og hans venner taget til fange, og er nu slaver af den onde ånd Wendigo. Brave må rejse ud for at finde den eneste, der kan redde landsbyen: Spirit Dancer, den største shaman, der nogensinde har levet. Undervejs på sin rejse gennemgår Brave først og fremmest en personlig udvikling fra bare at være en dreng til at få dyb indsigt i myter og indianerlevevis. Hertil kommer, at Brave møder et utal af fjender, så som enorme bier, bjørne, ulve og sten-goblins. Blandt de vanskelige modstandere finder man Fallen Warriors, en horde af skeletkrigere, der lystrer den onde Wendigos mindste vink. Nogle af alle disse fjender skal Brave slås med, men der er dog også situationer, hvor han gør bedst i bare at tage benene på nakken og forcere kløfter og vandløb for at komme væk i tide.

Knægten lærer på sin færd, hvordan dyrene i omgivelserne kan være hans allierede, og hvordan han simpelthen kan tage fysisk form som en kanin, så han enten kan slippe væk fra de svære modstandere gennem snævre kaninhuler eller som en frygtindgydende grizzly-bjørn, så han kan uskadeliggøre mange modstandere på én gang. Brave henter ikke mindst hjælp fra Spirit Eagle, som belønner hans anstrengelser med fjer, der kan omsættes til åndelig energi. Et handelsaspekt, der ikke er faldet så heldigt ud. I hvert fald synes det ikke at være helt i tråd med spillets indianerstemning.

The Search for Spirit Dancer bringer spilleren gennem imponerende og varierede 3D-landskaber. Man kan frit lade Brave gå, løbe, klatre, svømme og dykke, men hans færd er selvfølgelig scriptet og styret af den underliggende historie. Undervejs oplever han dog, hvordan træer, redskaber, tipier osv. kan være aktive elementer i handlingen.

Du har fri kamerastyring og du kan derfor se løjerne både oppefra, bagfra eller forfra. Samtidig er helheden præget af et væld af detaljer, flotte overflader og en flot, varm farvelægning. Desuden er styringen prisværdig enkel og ikke mindst stabil, så selv om det måske kræver tilvænning for små hænder at styre Brave gennem de åbne 3D-landskaber, så kan også de styre løjerne.

På hans vej venter der Brave et utal af spændende udfordringer, f.eks. ulvejagt blandt tårnhøje Redwood-træer, kanosejlads på rivende floder samt ikke mindst jagt på bøffelryg. Brave lærer desuden at hidkalde Great Eagle Spirit, så hans færd i sandhed foregår til lands, til vands og i luften.

Endelig skal Brave på sin vej sørge for at lære at håndtere en tomahawk som en sand indianer, og selvfølgelig også at skyde med bue og pil. Indianerne går jo ikke på jagt blot for underholdningens skyld. Det er et spørgsmål om at samle føde, og dermed sikre sin egen og stammens overlevelse. Braves brug af våben fungerer både præcist og enkelt, og samtidig behøver de mindste spillere - og ikke mindst deres forældre - ikke at frygte, at løjerne bliver alt for voldsomme, alt for blodige. Dramatikken i Brave: The Search for Spirit Dancer befinder sig kun et ganske kort stykke fra Disney-tegneserierne om Hiawatha - men til gengæld er historien hér betydeligt mere loyal overfor de autentiske indianske myter.

Der er i hvert fald tale om en historie, der rent faktisk kan bære spillet - og selv om målgruppen er de yngste spillere, så er udviklerne heldigvis ikke forfaldet til at gøre til løjerne alt for harmløse eller tuttenuttede. Spillet rummer lige præcis den lethed og balance mellem spænding, action, uhygge og humor, der skal til for at holde både yngre og ældre spillere fanget foran fjernsynsskærmen.

Brave: The Search for Spirit Dancer
Brave: The Search for Spirit Dancer
Brave: The Search for Spirit Dancer