Adventuregenren har efterhånden i mange år været udråbt som en uddøende race. Stort produktionsarbejde og svigtende salgstal har langsomt drænet en ellers tidligere så glorværdig genre. Små glimtende bål har dog skinnet i horisonten, hvor titler som Syberia og the Longest Journey har været de livgivende flammer. Nu træder en af tidligere tiders adventure-mastodonter så endelig ind på scenen. Revolution Software, der er lovprist for en lækker, men lille portefølje af spil, samler handsken op og bringer genren til den tredje dimension. Den herligt fortalte og dybt stemningsfulde trilogi, Broken Sword, fuldendes i et festfyrværkeri af puzzleløsning og historiemæssig excellence.
Det karismatiske par George Stobbart og Nicole Gollard er tilbage igen. Den overfladiske, letlevende amerikaner og den stringente, ordentlige franskmand danner atter centrum i en fortælling om mystik og bedrag. Til at starte med er de dog ikke et par, for efter deres sidste eskapader er de langsomt drevet fra hinanden. George rejser rundt i verden og beser mulige patenter, mens Nicole forsøger at få liv i en lunken karriere som journalist. Simultane mystiske hændelser i to verdensdele er tændsatsen til nye eventyrlige begivenheder. To løse historier bindes sammen i ét plot, og det elskede par finder atter sammen. Forræderiske jungler i Congo, majestætiske slotte i Prag, den summende Paris og den historiske engelske by Glastonbury danner baggrund for en fortættet historie. George starter med en nødlanding i Congos indre, mens Nicole undersøger en ung students påstande om nært forestående apokalyptiske hændelser. Nu spænder fortællelysten sig så ud gennem lækre puzzles, medrivende actionsekvenser og intense cliff-hangere.
Allerede fra de første minutter er adventureophavet tydeligt, og man læner sig tilbage og nyder det smukke, narrative skue. Ting skal samles op, objekter skal kombineres og folk skal mødes i ivrig dialog. Det hele er smart indeholdt i keypadet, hvor et intelligent interface sørger for at udstykke de rette muligheder. I stedet for at have en række forskellige fast tilgængelige kommandoer, så ændres optionerne alt efter hvilket objekt, man forsøger at påvirke. Dette er på sindrig vis udvidet, så der nu også drages fordel af, at begivenhederne forløber i 3D, i form af en række platformssekvenser - noget, der umiddelbart får enhver fan af genren til at gyse. På forunderlig vis er det dog lykkedes at integrere det glimrende i gameplayet ved at lade det være en kommando. Med andre ord skal man bare benytte en given knap, så vil hovedpersonen springe eller klatre. Der er altså ikke tale om platformshopperi, men blot en kommando på niveau med at samle ting op.
Historien folder sig ud på sædvanlig magisk vis, så man begraves hurtigt i denne spirituelle og intrigante verden. Nye og gamle personligheder strømmer forbi i ridtet frem mod historiens endestation. Endelig skal man have svar på en række ubesvarede spørgsmål, som har slumret under overfladen i de to første spil. Alt er repræsenteret i glimrende grafisk stil, hvor såvel ordinære som eksotiske lokationer breder sig lokkende ud. Baggrundene er herligt sprængfyldte af kolorit og har et klassisk europæisk grafisk præg. De forskellige personer er flot animerede og har alle en overbevisende teatralsk mimik. Det er virkeligt lykkedes at få forskellige sindstilstande til at stråle ud af ansigterne. Dette suppleres med, at samtlige personer serverer dialogerne i talt form. Accenter og dialekter fyres overbevisende af og strammer op om figurernes udtalte personligheder. Samlet er det med til at skabe en overbevisende cinematisk stemning, hvor man nærmest føler sig som vidne til en god film.
The Sleeping Dragon er på mange områder den helt rigtige evolution for adventuregenren. Modsat tidligere forsøg i 3D, så går Revolution hele vejen og integrerer teknologien i spilforløbet. Dette står i kontrast til titler, hvor man har skullet udføre regulært platformshopperi a la Simon the Sorcerer 3D eller titler, hvor den tredje dimension mere var en gimmick som i Monkey Island 4. I The Sleeping Dragon er konceptet derimod ført flot ud i livet, og den originale særegne adventurefølelse dunker stadig under overfladen. Vigtigst af alt så har fortællelysten fået frit spil, for udviklerne har satset på historien og atmosfæren. Det mest imponerende er, at det er sket uden at ofre det gameplaymæssige flow. Største problem er, at der ikke er meget at komme tilbage til, når man først er kommet igennem første gang. Historien er fuldstændigt lineær - helt uden forgreninger. Det tilgiver man dog, når man nu endelig har en god historie, som man har mulighed for at fordybe sig i.