Brothers: A Tale of Two Sons Remake

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

Josef Fares' første store spilprojekt restaureres nu, og det er gjort med ynde.

Puzzle-eventyret Brothers: A Tale of Two Sons udkom for første gang i 2013 og blev skabt af svenske Starbreeze Studios i et samarbejde med den svensk/libanesiske filminstruktør Josef Fares. Fares har siden da startet sit eget spilstudie Hazelight Studios, som har stået bag de glimrende co-op oplevelser A Way Out og It Takes Two.

Brothers: A Tale of Two Sons tager man rollerne som to unavngivne brødre. Drengenes far ligger for døden, og landsbyens læge siger, at han ikke kan gøre noget. Han kommer dog i tanke om et magisk træ, som muligvis indeholder en sjælden kur, som kan redde drengenes far og da de to drenge allerede har mistet deres mor i en drukneulykke da de var yngre, er de ekstra opsatte på at gøre alt hvad de kan for at redde deres far. De begiver sig nu ud på et unikt og fantastisk eventyr, for at finde kuren, der kan redde faderen - og på en rejse, hvor deres bånd knyttes og hvor de står ansigt til ansigt med minderne om deres mor.

Har du styr på din hånd-øje koordination? Brothers: A Tale of Two Sons Remake vil give dig svaret på det spørgsmål. Det her spil kunne ved første øjekast ligne et oplagt co-op spil og selv om der er en co-op mulighed, er det faktisk bygget som en single-player oplevelse. Det giver da også den mest interessante oplevelse, når man spiller det alene, for gør man det, styrer man nemlig begge de to brødre - på samme tid og med samme joypad.

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

Det kræver naturligvis lidt tid at blive fortrolig med den unikke styring, hvor man med venstre styrepind styrer den store af brødrene, mens den højre styrepind styrer den mindste af brødrene. De korresponderende skulderknapper bruges til for eksempel at trække i håndtag, skubbe ting rundt eller holde fast i afsatser. I starten vil de to brødre rende rundt som forvirrede høns og ofte løbe i hver deres retning fordi man ikke helt har styr på det, men man lærer forholdsvis hurtigt den noget anderledes styring at kende og så begynder det hele at give mening.

På deres vej mod faderens kur kommer brødrene ud for en lang række udfordringer og gåder, som kræver at de arbejder sammen. Mange af udfordringerne er godt udtænkt og jeg vil ikke afsløre dem her, men de mere simple kan være noget med, at den ene af brødrene afleder en vagthunds opmærksomhed, mens den anden sniger sig uset forbi eller at den ene skal løbe rundt i et stort hamsterhjul, som sænker en bro, så den anden kan gå over broen og hente et får, der sættes ind i hamsterhjulet, så de nu begge kan komme med over broen. Helt klart co-op materiale, men som også kan løses alene, ved som sagt, at styre begge brødre på samme tid.

Spillet er en helt lineær oplevelse, men bevæger man sig en smule uden for den slagne sti, kan man eksempelvis lege med nogle kaniner på en lille eng, man kan spille harpe sammen med en musiker ved vandfaldet eller finde en skildpadde-mors forsvundne unger. Der er masser af små sjove detaljer undervejs, som man bør udforske, selvom de ikke har noget som helst med brødrenes vej mod faderens kur at gøre. Men de fortæller noget om brødrene er verden de lever i.

Gameplayet er ganske ligetil; få de to brødre forbi de forskellige puzzles og da det her er det første spil fra Josef Fares' hånd, kan man tydeligt se tegningerne til det, der senere skulle blive A Way Out og It Takes Two. Det hele er befriende simpelt; der er ingen opgraderinger, der er ingen våben, der er intet som skal samles op eller craftes og der er ingen energimålere. Det går udelukkende ud på at få de to brødre igennem de forskellige puzzles og regne ud, hvordan de skal samarbejde.

Grafikken i denne remake har naturligvis fået en kæmpe overhaling i forhold til originalen. Omgivelserne er fyldt med detaljer og de er meget stemningsfulde, mens lyseffekterne er flotte og alle animationer er nye og bygget op fra grunden. Det er umiddelbart ikke til at se, at vi her har at gøre med et 11 år gammelt spil, da den visuelle side virkelig er overbevisende opdateret.

Noget som jeg husker bedst fra originalen fra 2013 var den fremragende lydside og den er heldigvis bibeholdt i denne remake. De to brødre snakker en slags sludresprog (som faktisk er inspireret af arabisk, Josef Fares' modersmål) men alligevel er man aldrig i tvivl om, hvad de siger til hinanden. Deres fagter og kropssprog gør, at man forstår hvad de mener. Soundtracket er ganske enkelt fantastisk, det passer perfekt til spillets langsomme tempo og til den eventyrlige verden. Virkelig flot og stemningsfyldt.

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

Brothers: A Tale of Two Sons Remake er en af de remakes, man ikke vidste man havde brug for. Jeg var meget glad for originalen, men havde egentlig glemt alt om spillet, så denne remake er bestemt et glædeligt gensyn. Styringen er det helt afgørende punkt her. Nogen vil formentlig finde den frustrerende og ulogisk, mens den efter lidt tid begynder at vokse på andre og man opdager, hvor mange muligheder der egentlig er i denne type styring.

Spillet kan gennemføres på omkring 4 timer, alt efter hvor meget tid man bruger på de små happenings rundt i omgivelserne og når spillet er gennemført, kan man som bonusmateriale få en gennemgang af det originale spil med et kommentarspor fra Josef Fares.

Hvis du tidligere har spillet Brothers: A Tale of Two Sons, så er det her bestemt et glædeligt gensyn, som man godt kan spille én gang mere - og hvis du aldrig har haft fornøjelsen af spillet, så har du alle muligheder nu. Det er et unikt og charmerende eventyr, med en god afslappet stemning, nogle gode idéer, en noget følelsesladet afslutning og ikke mindst et fremragende soundtrack.

8 / 10
+
Gode og originale puzzles, velfungerende gameplay, fantastisk soundtrack, smuk opdateret grafik.