Brothers in Arms: Hell's Highway

Brothers in Arms: Hell's Highway

Lang og hård er vejen, der ud af Helvede, fører op i lyset. Martin har spillet sig gennem det seneste Brothers in Arms-spil, og står nu klar med bedømmelsen.

Pang, pang, PING! lyder det fra min trofaste Garand riffel, da den sidste patron forlader løbet og forhåbentligt tager livet af en tysker ude i horisonten. Den tænderskærende lyd af fjendens MG 42 oppe fra kirketårnet, jager skræk i mine mænd. Jeg må gøre noget. Jeg lægger dækningsilden så godt jeg kan og sender mit maskingeværshold langs stenhegnet for at indtage en bedre position. Det lykkes og jeg selv og mit bazookahold søger fremad, tæt nok på til at vi kan jævne det kirketårn med jorden og sende de lede nazisvin tilbage til det helvede de kom fra.

Glem hvad dine historiebøger har påstået. Glem adskillige præsidenters selvretfærdiggørende citater og glem de selvfede heltehovedpersoner fra hver anden amerikanske krigsfilm. Krig er helvede og lad aldrig andre bilde dig andet ind. Er der et enkelt budskab, som Brother in Arms har søgt at fortælle dig gennem seriens nu tre spil, så må det være det og på vanlig vis serverer Hell Highway's et troværdigt indblik i de stærke bånd, der smedes og frygtelige tab, der skabes, når krig rammer en generation af unge mænd.

Operation Market Garden danner denne gang rammen om 101st Airbourne Divisions mange prøvelser og lidelser under Anden Verdenskrig. For dem af jer der endnu ikke har set Band of Brothers eller Broen ved Arnhem (ingen undskyldninger, kom i sving), så var Market Garden general Montgomery's "geniale" forslag til hvordan man kunne lamme den tyske krigsproduktion ved at befri Holland og derefter indtage Berlin indenfor et halvt år. Det er et mildt sagt et interessant valg af Gearbox, at vælge en operation, som gik grueligt galt og endte i en sand massakre af de allierede styrker. Men igen er det med til at demonstrere seriens humane pointe om krigens nytteløshed. Selvom du giver dit liv for din mission, er der ingen garanti for at det vil gøre den mindste forskel i sidste ende.

Igen tager du kontrollen over den unge sergent Matt Baker, der på bedste vis skal forsøge at guide sine mænd gennem sværme af tyske forstærkninger og maskingeværsreder. Gearbox har udtalt at vægten i denne omgang i højere grad er lagt på den cinematiske aspekt, og skiven har ikke snurret mange minutter i maskinen, før de første storvældende øjeblikke toner over skærmen. Kampen om Hollands befrielse er fortalt kontinuerligt med et meget autentisk præg og at du aldrig forlader Matt Baker svære rolle som gruppefører, er en kærkomment modstykke til f.eks. Call of Dutys konstante hoppen mellem forskellige personer og slagmarker.

Hurtigt er det på tide at tage kommandoen over dine tropper og forsøge at befri Holland, og det forløber dejligt anderledes end de sidste mange skydespil om Anden Verdenskrig, som jeg har måttet æde mig igennem. Den typiske "skyd først og lad være med at stille spørgsmål senere"-attitude er gemt langt væk og Brothers in Arms spilles i stedet med masser af strategi og taktik, som mange nu nok bedst kender fra Advanced Warfighter, blot uden alt det teknologiske hokuspokus.

At lægge støtte- og dækningsild ud og derefter flankere fjenden, er dine vigtigste taktikker, og husk at holde hovedet lavt, for selv få træffere kan sende sergent Baker i graven. Styringen af dine medsoldater forløber for det meste gnidningsfrit, så længe du ikke stresser for meget med at dirigerer dem rundt. En halv centimeter ved siden af med sigtekornet, når ordren gives, kan resulterer i at dine kammerater stormer tværs over ingenmandsland for at løbe hen mod fjenden, i stedet for at beskyde dem, som du egentlig ville have dem til. Dine kammerater blev bestemt ikke født i går, og er generelt gode til selv at positionerer sig selv bedst, når de indtager et nyt dække. Enkelte gange fik de faktisk nedkæmpet grupper af tyskere, som jeg ikke engang havde opdaget.

Generelt er balancen god i Hell's Highway og selv hvis du ikke har spillet taktiske spil a la det her før, er det ikke uoverskueligt. Tyske forstærkninger, artilleriild og dække, som bliver skudt i stykker med tiden, tvinger dig til at holde tempoet oppe og det er når tilpasse mængder af stress og tempo tilføres, at Hell's Highway excellerer. Desværre forsvinder netop dette, tempoet altså, når du kommer til enkelte sektioner, hvor dine grupper tages fra dig og du f.eks. skal rydde et hus alene. Overblikket og taktikken må her forlades til fordel for langsom snigen og kiggen rundt om samtlige hjørner og det dræber tempoet og spændingen og gør solid taktik til en meget langsom Gear of War-klon.

Det lyder ganske vist groft og også lidt for hårdt at sige det, men jeg fristes til at påstå, at hvis du har spillet de tidligere Brothers in Arms-spil, har du også spillet Hell's Highway. Det er en overdrivelse, men at serien ikke rigtig foretager nogle nye ting, er ikke til at benægte. Det er det meste af vejen finpudset og veludført, og det er fedt at se et krigsspil med moralske værdier, der ikke bare drukner i al blodet, men serien trænger til en mindre overhaling.

Hell's Highways første udgivelsesdatoer lå helt tilbage i slutningen af 2006 og starten af 2007, og jeg kan godt mærke at de mange udskydelser har skadet produktionen, både grafisk og spilmæssigt. Med en så forlænget udviklingstid, havde jeg troet serien ville undergå nogle væsentlige forandringer, men det virker som om Gearbox sidder fast indenfor deres egne ambitioner. De nægter at forråde seriens oprindelige og seriøse tilgang til genren, men de formår heller ikke skubbe våbenbrødrene i nye retninger. Forvent ikke noget nyt, men forvent i stedet en alvorlig behandling af seriøse emner og et skarpt taktisk aspekt, for det leveres til fulde.

Brothers in Arms: Hell's Highway
Brothers in Arms: Hell's Highway
Brothers in Arms: Hell's Highway